GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 57

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 57

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

59 ) De Orphei Epimenidis Pherecydis theogoniis quaestiones criticae. Scripsit O T T O K E R N . Berolini. Stricker. M D C C C L X X X V I I I . ) J . F R E U D E N T H A L . Über die Theologie des Xenophanes. Breslau, 1886. V g l . L O R T Z I N G , O. 1. pagg. 166, 243 sqq.; M A A S S , Orpheus, pagg. 208 sq. (aanm.). 109) Psyche. Seelencult und Unsterblichkeitsglaube der Griechen. 1894. (De tweede uitgave is weinig veranderd, de derde na den dood des schrijvers versehenen). ) Nekyia. Beiträge zur Erklärung der neuentdeckten Petrusapokalypse von A L B R E C H T DIETERICH. Leipzig. Teubner, 1893. Zie b.v. III. 2. pagg. 108 sqq.: Eschatologische Lehren und Mythen bei Empedokles, Pindar, Piaton. ) V g l . b.v. zijn pag. 29 vermelde uitspraak over Plato. ) Zie zijne Geschichte des Alterthums. Stuttgart. Cotta. Zweiter Band (1893), pagg. 743 sqq.: Die orphische Theologie. Over den invloed der Orphiek op Plato vgl. Fünf. Band (1902), pagg. 353 sqq. ) Lehrbuch der Religionsgeschichte von P. D. C H A N T E P I E D E L A S A U S S A Y E . II. Freiburg, Mohr. 1889. pagg. 143 sqq. De nieuwste (derde) uitgave (Tübingen, Mohr. 1905), waarin H O L W E R D A het over de Grieken handelende gedeelte bewerkt heeft (Zweiter Band, pagg. 234—403), heb ik slechts kunnen inzien. ) Vgl. zijn Piaton . Stuttgart, 1901 (Frommanns Klassiker der Phil. IX), V . pagg. 124 sqq.: Der Theologe. Merkwaardig is overigens, dat W I N D E L B A N D , die van P l a t o schrijft (pag. 1 2 9 ) : »Die Weltanschauung, die er auf dem Wege wissenschaftlicher Untersuchung als das Gesamtergebnis aller bisher aufgestellten Theorien gewann und begründete, war derartig, dass in ihrem Rahmen die Dogmen der dionysischen Seelenlehre Platz fanden und als notwendig sich daraus ergebende Folgerungen erschienen. Piaton macht also den Versuch, religiöse Dogmen philosophisch zu begründen oder wenigstens als möglich und »wahrscheinlich" gelten zu machen," van een dergelijken samenhang bij de voorgangers van P l a t o niets schijnt te willen weten: pagg. 128 sqq.: »Es ist von jeher aufgefallen, dass Männern wie Pythagoras und Empedokles Aussprüche zugeschrieben werden, welche mit den wissenschaftlichen Principien, deren Vertreter sie in der Geschichte der Philosophie sind, nicht nur in gar keinem Zusammenhange stehen, sonder bei genauerem Nachdenken unvereinbar erscheinen: alle solche Aussprüche aber bewegen sich in dem Vorstellungskreise der orphischdionysischen Seelenreligion, deren nahe Beziehung zu den pythagoreischen Kultgenossenschaften ausser Frage steht." 107

108

uo

u l

,12

ll3

n i

3

Vergelijk daartegenover behalve hetgeen in den tekst werd opgemerkt en uit J O E L aangehaald, in 't bijzonder wat Pythagoras betreft, E D . M E Y E R , O. 1. pag. 8 1 9 : »Er (Pythagoras) ist ein Prophet: in kurzen mystischen Sätzen, für die er seine ganze Autorität einsetzt, verkündet er die erlösende Erkenntniss. D e n n d a d u r c h u n t e r s c h e i det s i c h s e i n e S p e c u l a t i o n v o n der A n a x i m a n d e r s , dass a l l s e i n e T h e o r i e n n u r d a s M i t t e l s i n d , um d i e S e e l e aus dem G e f ä n g n i s s d e r L e i b l i c h k e i t zu b e f r e i e n u n d v o r

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 57

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's