GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 37

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 37

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

38

HERACLITUS met de h e m eigen scherpte van de

TroXvftxbivi ge-

tuigde : „Veelweterij

leert

niet verstand

ze het Hesiodus geleerd

hebben en Pythagoras, en wederom

Xenophanes en Hecataeus." En

te hebben; want dan z o u

1 5 4

)

toch hem, dien de philologie meer is dan dat, die tracht

in te dringen in den geest der oudheid, o m te bewonderen de gaven van verstand en hart, die G o d in Zijne genade n o g liet, maar ook o m te zien, hoe de natuurlijke mensch is verijdeld geworden in zijne overleggingen, en hoe zijn onverstandig hart is verduisterd geworden, dien is ook deze wetenschap eene gave G o d s , die hij naar zijn vermogen zal gebruiken. V o o r alle wetenschap

is kennis der oudheid noodig. A u g u s t i n u s ' mystiek

kan niet verstaan worden zonder P l a t o , en P l a t o niet zonder kennis van het G r i e k s c h ; w i e de historie der Oeconomie goed wil

beoefenen,

vangen.

moet

bij X e n o p h o n en A r i s t o t e l e s

E n nu z w i j g ik n o g van astronomie,

aan-

mathesis en

medicijnen! M a a r de philologie is meer dan eene hulpwetenschap: ze is de wetenschap van het menschenverstand. Wie voor heeft,

iets daarvan goed

inziet, M . H . , die z a l zijn H o m e r u s niet

ter zijde leggen,

of zijn Sophocles

omdat hij hem niet meer noodig

wegbergen,

wijl hij zoo zwaar is o m

te begrijpen; hij z a l , zooveel hij k a n , willen genieten v a n de schatten

die G o d s

gunste

gaf, en i n dat alles Zijn

grooten

N a a m verheerlijken. M . H . ! Ik b i d G o d , dat H i j mij geve iets er toe bij te mogen

dragen, dat G i j zoo de wetenschap

leert

verstaan. En

G i j , M . H . studenten in de philologie! G i j draagt een

eerenaam, ook a l w o r d t die eer U wellicht door menigeen niet benijd. Beminnaars van den logos genoemd te worden, is eene onderscheiding, die niets van haar waarde verliest, wijl bij PLATO QiXoXcyix niet zeer veel verschilt van het Latijnsche loquacitas,

1 5 5

) of wijl niet bedoeld wordt, dat G i j alleen met uitslui-

ting van anderen den logos zoudt liefhebben. Z i j het mij dan vergund, o m v o o r mijn deel met U mede te werken, opdat i n de toekomst onze naam niet slechts in waarde stijge.

eervol

blijve, maar ook

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's