GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 27

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

28

Überlieferung

der Naturphilosophen nicht nur bisweilen

sehr

w i c h t i g erscheint, sondern auch, wie gesagt, nirgends ganz fehlt." Zal

ik n u n o g spreken over den invloed der mystiek op de

overige litteratuur? D e scheiding tusschen philosophische en andere litteratuur is eigenlijk reeds niet juist: ZELLER rekent E m p e d o c 1 e s tot de Philosophen, P h e r e c y d e s Empedocles

niet. W a a r o m ? O m d a t volgens hem

zijne ideeën

abstract-logisch uitdrukt. ZELLER

steunt hier weer op ARISTOTELES, die zegt dat de dichter H o m e r u s en E m p e d o c l e s

eigenlijk alleen het metrum gemeen

hebben. i!7) Maar indien iemand niet abstract-logisch

spreekt,

dan is hij h e t : i n niemand anders komt het verband tusschen den dichter en denker z o o uit als in E m p e d o c l e s . E n is het dan denkbaar, zouden

zijn

dat de (pthlx en de véïxog bij hem niets anders

dan namen voor

kracht? E m p e d o c l e s

de vereenigende en scheidende

is een profeet;

en z o u hij dan v o o r

zijne physiek zijn profetenmantel afgeworpen

hebben?

D o c h we behoeven ons niet tot dezen denker-dichter te bepalen. Ik wijs U op P i n d a r u s , door GOMPERZ met E m p e docles

onze

genoemd,

1 I 8

oudste zegsman

voor

de kennis der O r p h i e k

) die in heerlijken zang in O r p h i s c h e n trant bezingt

het lot der g e l u k z a l i g e n ; ik wijs U op B a c c h y l i d e s , op Aeschylus,

en zoo vele anderen; j a zoo zeer hangt deze

geheele strooming saam Petelia

met het leven, dat in de graven v a n

in G r o o t - G r i e k e n l a n d gouden

plaatjes

gevonden

zijn,

den dooden meegegeven i n het graf, waaruit de diepe ernst dezer mystiek U toespreekt, en de blijde hoop U roert, die ze schonk. ii9) Inderdaad is dit element de zilveren draad, die door het geheele vóór-Sokratische geestesleven heenloopt, zijne ontwikkel i n g beheerscht en daaraan diepte geeft. „In W i r k l i c h k e i t , " zegt ED. MEYER, i20)

„ist ohne richtige W ü r d i g u n g der O r p h i k die

griechische E n t w i c k e l u n g des sechsten und fünften Jahrhunderts, namentlich die der Philosophie, g a r nicht z u verstehen." En op,

1 2 1

)

deze lijn is tevens de historische. Reeds BÖCKH wijst er hoe in H o m e r u s

v e r d r a a i d ; 122)

e

mystiek in haar

de oorspronkelijke traditie veelszins is

n w e l ontkent LOBECK, 3) dat de O r p h i s c h e ,2

grondgedachten

ouder is dan de Homerische

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's