GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 27

Rede gehouden bij de aanvaarding van het Hoogleeraarsambt in de Heilige Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

28 stellen, of wellicht val ik U in het einde nog niet tegen. Als ik over den dieperen zin handel, begin ik met een vraag te stellen. Wat mag de reden zijn, dat ondanks alles, wat er reeds geschreven is om het teruggaan achter den sensus litteralis te bestrijden, toch het zoeken naar iets meer, iets diepers onophoudelijk weer boven komt? ) Willen we deze vraag beantwoorden, dan moeten we eerst opmerken, dat het uitgaan boven den letterlijken zin het felst bestreden wordt van moderne en rationalistische zijde en op allerlei wijze gehuldigd wordt door degenen, die in meerdere of mindere mate Schriftgeloovig zijn. Dit doet ons reeds vermoeden, dat het uitgangspunt, het a priori van den exegeet hier weer zijn werking doet gevoelen. En zoo is het ook metterdaad. Men hoort tegenwoordig nog al eens beweren, dat de Schriftverklaarder tot taak heeft na te gaan, wat de schrijver van een of ander bijbelboek, die dan een mensen is en niets meer, oorspronkelijk met zijn woord heeft bedoeld en voorts, hoe de eerste lezers dat woord zullen hebben opgevat. Heeft men dit werk verricht, dan zou de exegese zijn afgeloopen. ) Bij een andere gelegenheid heb ik er reeds op gewezen, dat het in de eerste plaats voor ons vrij wel onmogelijk is, nu nog uit te maken, wat b.v. Paulus dacht bij het schrijven van een zendbrief; we kunnen niet anders doen dan ons houden aan het geschreven woord en missen na zoo langen tijd — ik spreek hier KctT'foZpuToy — elk middel om uit te maken, of het woord was de adaequate uitdrukking der gedachte. ) En voorts merk ik op, dat de opvatting, die den schrijver voor den geest zweefde, wel hemelsbreed verschillen kan, van hetgeen de lezers bij het lezen denken, welke stelling niet alleen door ons aller ervaring, die van veel misverstane woorden weet te gewagen, wordt bevestigd, 69

70

71

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's