Vu cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Vu te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Vu.

Bekijk het origineel

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 7

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 7

Rede bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd

9 niet geheel het bezwaar kunnen ontgaan van sommige dingen in verschillend verband meer dan eens te noemen. Daartoe is er te nauwe samenhang tusschen de verschillende vraagstukken en het onderscheiden gebied waarop zij zich bewegen. Ik hoop dat uwe welwillende aandacht mij dit zal willen ten goede houden. Laat mij dan mogen aanvangen bij die vraagstukken welke betrekking hebben op den religieuzen inhoud des Ouden Testaments. Daarvoor bestaat een dubbele reden. De eerste is deze dat die vraagstukken wel met uw aller instemming door mij als de meest belangrijke worden gewaardeerd. En de tweede, dat de kentering welke ik op het oog heb zich hier het eerst heeft vertoond en het sterkst merkbaar is. Het Oude Testament leert ons dat G o d zich oorspronkelijk als den Eenige en Waarachtige, die door Zijne Almacht hemel en aarde schiep, aan den mensch had geopenbaard, en dat de mensch aanvankelijk ook dien G o d in waarheid dankend diende, doch spoedig door den val in zonde van Zijnen dienst afkeerig werd. G e v o l g van dien val was een verliezen van de zuivere kennisse G o d s en een verzinken in allerhande afgoderij. Daartegenover stelt G o d dan weder bij de aartsvaders en in het volk Israël de openbaring van Zijn heilig wezen, waarvan dat uitverkoren volk door de boosheid zijns harten telkens weder zich afwendt, maar waartoe het ook door de profeten immer opnieuw met klem en kracht teruggeroepen wordt. Van deze voorstelling heeft zich de toonaangevende richting der Oud-Testamentische wetenschap volkomen losgemaakt. Haar kritiek verwierp ze als geheel onjuist, en haar speculatieve constructie stelde, voornamelijk door den arbeid van Kuenen, W e l l hausen, Stade en Marti, in de plaats daarvan een geheel ander beeld, dat er in hoofdtrekken aldus uitziet. De religie is bij den mensch allereerst ontstaan in den vorm van animisme of geestengeloof, om zich allengs te verheffen tot naturisme en eindelijk den nog hoogeren vorm van henotheïsme en monotheïsme te bereiken. Zoo stonden ook de stammen Israëls als nomaden oorspronkelijk geheel en al op het standpunt van het animisme. Mozes heeft hen vervolgens doen aannemen den dienst van Jahveh, den vulkaan- of onweersgod van den Sinaï, die bij hun binnentrekken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 mei 1920

Inaugurele redes | 34 Pagina's

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 7

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 mei 1920

Inaugurele redes | 34 Pagina's

PDF Bekijken