GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 147

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

137 kummerung massgebend fur sein Thun und Lassen ; cr handelt stets nur in concreto" (pag. 12). Doch is dit standpunt juist? mag de geneeslieer zich hierdoor alleen laten leiden en zoo desnoods een einde maken aan het lijden? Of stelt de moraal een grens en waar een conüict komt tusschen het handelen van den arts en de moraal in hoeverre moot de een voor den ander wijken? „Souvereiniteit in eigen kring" wcnsch ik ook voor den geneeskundige geliandhaafd te zien, doch deze .souvereiniteit moet volgen uit den aard zelf van het arts zijn. Komen nu de menschen, die de neo-malthu.siaansche middelen willen toepassen, tot den geneesheer als arts, of alleen om zijne technische kennis, welke ook voor onzedelijke doeleinden kan gebruikt worden? Ziedaar de alles beheerschendo vraag. Wij zoeken 't geluk der menschen, roepen Dr. Aletta Jacobs i) en Dr. Rutgers. Doch het l)ehoort niet tot de taak van den arts zijn idee van geluk aan de mensclum op te dringen evenmin is hot zijn plicht te doen datgene wat do menschen zelve als hun geluk beschouwen; vaak alleen genot. Het laatste wil Dr. Rutgers: „Niet de moeder zelve mag beslissen, maar hij, de medicus dient dit voor haar uit te maken is het standpunt der nieesten. Het monopolie van den medicus, ook tot de techniek der echtelijke samenleving. De tijden zijn echter voorbij, dat het publiek gediend is van dergelijke ondercurateole stelling" -). Ook uit de woorden van anderen is op te maken dat de menschen zelf beschikken moeten over de kennis van den geneesheer. Moet de arts dan ondergeschikt zijn aan den wil van zijn patient? De vraag stellen, wil zeggen haar ontkennen. Als 't geluk van zijn patient de drijfveer is van het handelen van den arts, mist hij 't criterium, waarom hij b.v. den ongehuwden zou weigeren, wat hij den gehuwden aanbeveelt en indien hij toch dien grens stelt, is deze een wiliokciurige ; en willekeur houdt op den duur geen stand. Ook door de economie kan de geneesheer zich niet laten leiden, reeds door 't feit, dat hij daarmede in zijne studie als zoodanig 1) Dr. Aletta Jacobs, l.r. jxig. 9, slechts de volgende grens wordl gesteld ; //het bevorderen van het gclnk van patient niet ten Uosie van anderen." 2) Dr. J. Rutgers. In naam der zedelijkheid pag. 14.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1908

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 202 Pagina's

1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 147

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1908

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 202 Pagina's