GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 127

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

117 van deze critiek, welke zich laat verklaren door het individualistisch standpunt, waarop beide heeren staan. De zin is op te maken uit den volgenden gedachtengang. Gemiddeld brengt ieder meer voort dan hij verteert; zoodat de algemeene welvaart en rijkdom toeneemt; dus komt vermeerdering der geboorten het geheel ten goede. Omgekeerd zal — tenzij door slechte verhoudingen — de algemeene welvaart aan ieder persoonlijk ten goede moeten komen. Dit is ook het standptnit door Arsène Diimont ingenomen. Zijn onderzoek leerde hem: „dat, waar de volksvermeerdering ophoudt, de waarde vermindert van man en vrouw, dat familie en vaderland met ondergang bedreigd worden, en dat het gevolg is het afnemen van den rijkdom waaraan de economen alles ten offer willen brengen". De oorzaak is duidelijk: grond, kapitaal en arbeid moeten evenredig aan elkaar zijn bij de productie van rijkdom; ontbreekt een dezer factoren, dan vermindert ook de productiviteit van de beide andere (pag. 46). Ook Dumont neemt het standpunt in, dat de opofferingen van het individu voor het geheel, indirect weer aan het individu ten goede komen. „Ieder mensch, die niet geboren is geworden, beteekent voor de maatschappij een geldelijk verlies, een verlies van kapitaal, maar het verlies in moreele waarde is nog grooter" (pag. 47). In 1898 verschijnt een tweede werk van Arsène Dumont '). In dit werk zoo rijk aan inhoud, bestrijdt hij, ofschoon wars van godsdienst, thans onomwonden het beginsel der revolutie, want in het individualisme dat thans Frankrijk bedreigt, ziet hij de nawerking van de leer van Rousseau -). Deze leer uitgaande van de autonomie van den mensch, noemt hij „een noodlottige dwaling zoowel van uit algemeen maatschappelijk standpunt beschouwd, als uit't oogpunt der wetenschap." Als een ge1) Arsène Dumont. Natalité et Democratie. 1898. six conférences a l'école d'antliropologje. 2) Les philosoplies qui comme Rousseau, ont suppose, sans même tenter de la démontrer, taut Ie fait leur scmble indéniabic, que les hommes éiaient des touts absolus et complets, pnisant la source de leur droit dans l'autonomie de leur volonté, ont été oblige d'imaginer uu contrat social pour relier arlificielloment ces unitessans Hens natui-els, ces grains de sable sans cohesion, pag. 144.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1908

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 202 Pagina's

1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 127

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1908

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 202 Pagina's