GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 97

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

89

maakt, ook al staat zij in hoegenaamd geen verband met het schoolleven, dan worde van overheidswege op de school ingegrepen. 3. dat de school gebruikt worde, om de lichamelijke krachten der kinderen op hooger peil te brengen. Waar de ouders in gebreke blijven, daar trede de Staat op, om het beste uit zijn toekomstige burgers te halen. 4. dat de School gebruikt worde als hulpmiddel om kennis te krijgen van de sociale verhoudingen van het gezin ; om, waar die niet goed zijn, van overheidswege te kunnen toetasten en zóó de algemeene volkskracht en volkswelvaart tot breeder ontwikkeling te brengen. In één woord dus, de school als hét middel in de hand van den Staat om het leven van zijn burgers in al zijn schuilhoeken na te speuren en kan het zijn, naar zijn model te kneden en te vervormen. Met volle zeilen op het Staats-socialisme aan, ziedaar waarop men argeloos aanstuurt. Het spreekt vanzelf, dat wij hieraan niet kunnen meedoen. Dat wij ons te houden hebben aan den plicht van de ouders, hun door God opgelegd, om voor het geestelijk, zedelijk en lichamelijk welzijn der kinderen te zorgen. De overheid heeft geen vadertje te spelen over onze gezinnen ; zij blijve af van onze kinderen en kome alleen te hulp, waar wij ons zelven niet kunnen helpen. Dat is in casu voor die ziekten, die door het verblijf in de school ontstaan, omdat onze kinderen door de leerplichtwet nu eenmaal gedwongen worden, om de school te bezoeken. Er is niet de minste redenen, waarom wij voor de andere ziekten, die toevallig bij onze kinderen tijdens den schoolleeftijd gevonden worden, de school zouden gebruiken, om het medicijn toe te dienen. Met evenveel of even weinig recht zou de Overheid dokters kunnen afsturen op kantoren, fabrieken, werkplaatsen, vergaderingen, catechisatiën, kerken enz. Het motief, dat de school zulk een bijzonder geschikte gelegenheid aanbiedt, is ten eenenmale te verwerpen ; en het is schier onbegrijpelijk, dat in zoovele groote gemeenten van ons land op grond daarvan is medegewerkt tot het invoeren van den schoolarts door hen, die zoo kwistig zijn in het veroordeelen van de spreuk, dat het doel de middelen heiligt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 97

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's