GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1921 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 27

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

15 gelegenheden voor waarneming, die alleen als vingerwijzingen bedoeld zijn. Ten slotte moet nog melding gemaakt worden van een plan, dat door vakkundigen, Berufsberater, onderwijzers en psychologen gezamenlijk is opgemaakt. De volgende maatregelen worden noodig geacht, om de „Berufsberatung" voor te bereiden. 1. Voor eiken onderwijzer is het een ambtsplicht zijn leerlingen psychologisch te observeeren volgens een bepaalde aanwijzing (zie later). 2. Het aantal leerlingen moet zooveel mogelijk verminderd worden, opdat de onderwijzer individuëele waarnemingen van eiken leerling in 't bijzonder kan maken. 3. Om gelegenheden voor waarneming te maken en te vermeerderen, moet men het geheele onderricht naar de grondbeginselen van een arbeidsonderricht tot ontwikkeling brengen. Als een bijzonder vak van onderricht moet reeds van het eerste schooljaar of een werk-resp. algemeen vormend werkplaatsonderricht ingevoerd worden. 4. Aan elke school moet aan een onderwijzer de taak worden opgedragen de verbinding van de school met de „Berufsberatung" te maken. Deze vertrouwensman verzamelt de berichten over de leerlingen van eiken onderwijzer afzonderlijk. Hij moet de berichten bij verwisselen en bij het verlaten van de school tot eigen berichten bijeenbrengen. Hij wijst op het gewicht van de „Berufsberatung" (dit geldt voor leerlingen en opvoeders) en geeft de berichten aan het beroepskantoor, dat er voor in aanmerking komt. De aanwijzing, waarvan boven sprake is, bevat de volgende regels. 1. Het psychologisch waarnemen van leerlingen dient om den bijzonderen aanleg en geschiktheid te leeren kennen en vormt een grondslag voor de „Berufs- und Schulbahnberatung". 2. lederen leerling moet van den eersten tot den laatsten dag, op school doorgebracht, geobserveerd worden. 3. Elke onderwijzer moet zich aan deze taak wijden. 4. Qelet moet worden op gewichtige eigenschappen (bezitten, ontbreken, graad). 5. Het onderwijs mag geen schade lijden door deze taak van den onderwijzer. Hij mag niet met opzet gelegenheden voor observaties scheppen, maar moet zich beperken tot die, welke

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1921

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 104 Pagina's

1921 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1921

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 104 Pagina's