1932 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 128
122 niet meer mogelijk is, dat bij een goed functioneerende natuur, het doel van den daad tot stand komt. Dit verknoeien en bederven doet o.a. degene, die de daad van geslachtelijke gemeenschap ontijdig afbreekt of die Neo-Malthusiaansche middelen aanwendt. Het Neo-Malthusianisme is dus onzedelijk niet precies daarom, omdat er nu geen kind geboren wordt; want vrijwillige onthouding heeft het zelfde gevolg en zou dan óók kwaad zijn. Niemand, ook twee individueele gehuwden niet, heeft de rechtstreeksche verplichting, nu een kind voort te brengen. Het Neo-Malthusianisme is onzedelijk, omdat de mensch niet mag bederven, wat door de natuur en dus door God met een bepaald en belangrijk doel is ingesteld; en de Neo-Malthusiaan doet dat, stelt de daad van geslachtelijke gemeenschap zóó, dat hij bedorven is. Van Roomsch-Katholieke zijde is men om dien reden dan ook ten felste gekant tegen het gebruik van alle anliconceptioneele middelen. Onder geen voorwaarde acht men ze geoorloofd. Het raakt hier een beginsel, dat in de natuurwet gegrond is en daarom evenzeer als die natuurwet zelf absoluut en dus ook onveranderlijk moet heeten. Ook van medische indicatie wil men hier niet hooren. „Nooit één uitzondering, zelfs niet op medische indicatie!" is de leuze door Dr. Kusems, zelf arts, aangeheven. Vooreerst acht men het begrip medische indicatie in zichzelf te relatief, terwijl bovendien en het peil van medische ontwikkeling en de moraliteit van wie zich als geneeskundigen uitgeven, geen voldoende waarborgen tegen misbruik zijn. Echter, terwijl men onder de R.-Katholieken dus eenerzijds zoo absoluut is in het vooroordeelen van al wat men dan als tegen-natuurlijke geslachtsomgang aanduidt, haast men zich nu telkens tegelijk toch ook om te verklaren, dat „de kerk de moeilijkheden begrijpt", zooals de staande term luidt. Ze prijst de onthouding aan en ziet daarin b.v. één van de groote praestaties van den geestelijken stand. Maar ze geeft toe, dat in alle gevallen onthouding niet mogelijk is. En daarom is ze nu toch ook weer niet al te streng. Zoo mag men b.v. volgens de Encycliek niet zeggen, dat die echtgenooten handelen tegen de orde der natuur, die op rechtmatige en natuurlijke wijze gebruik maken van hun recht, al kan daaruit om natuurlijke redenen van tijd of door een of andere onregelmatigheid geen nieuw leven ontstaan. Want èn in het huwelijk zelf èn in het gebruik
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1932
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 154 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1932
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 154 Pagina's