1935 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 25
19 geest werken ziel en lichaam op elkaar de ziel op t lichaam dit op de ziel Psychische factoren kunnen natuurkundige werkingen hebben en omgekeerd M e n u e e t dit uit de physiologie lust tot eten beïnvloedt de secreties m t darmkanaal, omgekeerd gaat van t somatische sterk invloed uit op t geestelnke (euphorie bij tuberculose en hersengezwellen) Toegegeven wordt dat dit ook wel gevoegd wordt m de andere hypothesen die boven besproken werden D e onmiddellijkheid van de psychophysische ervaringen IS evenwel voor de wisselwerkingslecr een sterk argument E n t IS goed dat ze deze empirische steun heeft w a n t de natuurkundige wet van het behoud van energie laat h a a r slechts een kleine kans E r kan m een gesloten systeem geen energie verloren g a a n noch ontstaan Als de ziel nu op 't cerebrum werkt, ontstaan bewegingen die dan geen physische bron h a d d e n T r e den denkprocessen m gang tengevolge v a n waarnemingen d a n zou energie m de hersenen verloren gaan Het aannemen van een psychische energie naast een calorische chemische is g e w a a g d w a n t ze is niet quantiatief bepaalbaar noch m aequivalenten uit te drukken Rubner deed bij dieren A t w a t e i bij menschen proeven hierover. D e energie-voorraad van t voedsel werd bepaald, de afgifte m w a r m t e enz enz bleek ongeveei d a a r a a n gelijk W a s er overgang m psychische energie geweest dan moest men bij den mensch vinden dat meer warmte enz wordt opgenomen dan afgegeven Tenzij — en deze kans houdt de wisselwerkingsleer toch zeker — in de hersenen de physische en psychische Aust a u s c h " evenwicht maakt O o k zou d e cerebrale energie-wisseling binnen den fout van Rubner s en A t w a t e r s proeven kunnen liggen D e natuurkundige strijd hierover is dus onbeslist 't Geloof (en 't is goed te onderstrepen dat dit een gelooven IS') aan de wisselwerking van beide spheren heeft toch goede grond m de ervaring L i c h a a m - en zielsbeschouwing. M e n spreekt wel eens v a n 't wereldbeeld van een bepaalden tijd en bedoelt daarmee de w e tenschappelijke inzichten volgens welke men de wereld op die b e p a a l d e wijze ziet D a a r v a n onderscheiden is de w e r e l d b e schouwing, die mede afhangt v a n geloof E v e n z e e r kan men spreken van zielsbeeld tegenover zielsbeschouwing en m dit verb a n d eveneens van hchaam-zielsbeschouwmg waarbij men let op w a t ons geloof aan inhoud heeft op dit gebied Z o o a l s de reliqieuese consequentie van 't materialisme het a-theisme is, van 't psychomonisme het pantheïsme, zoo is de G o d s - b e s c h o u w m g van t Christendom bron voor een opvatting van de ziel en n a a r wij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1935
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 93 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1935
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 93 Pagina's