GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 76

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 76

Rede bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

74 wijsbegeerte — het oordeel over hare beoefenaars zelf blijve aan God — •

in haar irreligieus karakter toont, niet uit de palingenesie te zijn opgekomen.

De aanraking ook met de thans bestaande en het denken van i

velen onzer tijdgenooten beheerschende wijsbegeerte is, naar het mij voorkomt, bij al het gevaar aan die aanraking verbonden, noodig, al ware het alleen maar met het oog op de problemen die zij stelt, en de"""") mogelijkheid begrijpen.

die zij ons daardoor

biedt om de vragen des__tijds _te /

Ik zal op die ethische problemen thans niet ingaan; alleen

mag ik er dit van zeggen: zij raken zeker ook de practische ethiek. Het """ zijn de vragen waarop niet slechts in de studeerkamer een antwoord wordt gezocht, maar op de markt, vaak door lien die van de diepte dier

•*

problemen het minste verstaan, een antwoord, als ware het de eenvoudigste zaak der wereld, wordt uitgeschreeuwd. Ligt dus reeds in het stellen der problemen van bij uitstek zelfs practische ethica de grond waarom, naar mij voorkomt, die aanraking niet mag vermeden, ik schroom niet er aan toe te voegen, dat ook de positieve kennis, voor hun beantwoording hier saamgebracht, een niet te versmaden goed is voor den theqlogischen ethicus, die met zijn tijd meeleeft en meelijdt.

En voorzeker, vaak kunnen de

antwoorden die wij dan vernemen, door ons niet worden overgenomen, omdat zij strijden tegen onze beginselen. Welnu, een ethiek die èn aan het heden, èn ook aan het verleden, en wel aan dat van VOETIUS, aansluit, biedt juist door deze laatste aansluiting waarborg van trouw op het stuk der beginselen, en daarmede tevens tegen hef gevaar dat ook van de aanraking met de moderne ethica dreigt. laten

Zulk een ethiek zal zich nooit,

verleiden haar beslist theonoom karakter voor het autonome in te^

ruilen, of het besef der verplichting jegens God, den éénen plicht waarin alle andere wortelen, Ie verzwakken. Zij zal geen andere zedewet erkennen I ^Ê'

de Goddelijke, ons in de~ tien geboden saamgevat, en geen ander

\ subjectief moraal beginsel dan het geloof waaruit de liefde opbloeit.

Zij

J C Jli

zal nooit willen weten van een doel des zedelijken levens alleen tot deze y'

aarde beperkt, en evenmin van een leven in den dienst der menschheid, in stee van in den dienst van God.

I

Zij zal niet eudaemonistisch worden,

''

noch individueel noch sociaal, maar de onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan Gods geboden voorschrijven, al erkent zij ook, dat er een genadeloon

t

is dat, als belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens, aan de

\ godzaligheid is verbonden.

En uitgaande van het dp-gma der creatie, en

\

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897

Rectorale redes | 92 Pagina's

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 76

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897

Rectorale redes | 92 Pagina's