GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 17

Rede bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

15 heeft voor hen zelfs het karakter van een nieuwe Goddelijke wetgeving, waarbij de Christus als „novus legislator" optreedt. Met dit al wordt boven, ja tegen het geschreven Nieuwtestamentische Woord hier de rede gesteld, waar toch het Sacianisnie, leert, dat in dit Woord niets met de rede strijden of voor haar onbegrijpelijk kan zijn, en is mitsdien voor den Sociniaan goed wat het Nieuwe Testament hem voorschrijft, maar altijd voor zoover hij dat redelijk en begrijpelijk acht. Zoo krijgt de theonome moraal dus bij Anabaptisten en Socinianen een zeer subjectieven bijsmaak. Anders is dit, in tegenstelling met hen, bij Roomschen en Protestanten. Bij dezen zijn gevoel en rede onderworpen aan de autoriteit van het geschreven Woord van Oude en Nieuwe Testament. Toch is ook weer tusschen hen onderling verschil. In de eerste plaats stelt Rome naast de Schrift de traditie, wat het Protestantisme niet doet, en maakt het Protestantisme een onderscheiding tusschen Wet en Evan^eliej_ wat de Roomsche Theologie met haar ,,lex vetus sive mosaïca" en „lex nova sive evangelica", de laatste als door Christus gegeven, niet doet. In de tweede plaats bepaalt bij Rome de Kerk, als interpres van de Goddelijke revelatie, ten plotte wat zedelijk.gD.e.d.is, gelijk practisch uitkomt in de biecht i) en de besturing der conscientie door den priester, terwijl in het Protestantisme de geloovige zelf uit de Schrift een antwoord zoekt op de vraag wat goed is. Het beginsel der Theonomie is in de oudprotestantsche Theologie dus zuiverder bewaard dan bij Rome, waar zij door de Kerk een heteronomen bijsmaak krijgt. En eindelijk is er tusschen Lutherschen en Gereformeerden onderling in betrekking tot de norm der zedelijklieid dit verschil, dat, terwijl beiden haar vinden in de wet_Gods vervat in de Schrift, bij de Lutherschen die wet meer een negatief „karakter heeft, hem zegt wat hij" niet doen moet, wat zedelijk kwaad is, terwijl zij bij de Geïeformeerden zoowel positief als negatief norm voor de zedelijkheid is. Bij het bezien dezer tegenstellingen in de tweede plaats in betrekking tot de vraag: hoe ontstaat de zedelijkheid in den mensch ? kunnen, omdat zij voor de Gereformeerde ethiek zonder invloed zijn geweest, die met de Anabaptisten en Socinianen rusten blijven en hebben wij ons dus alleen te bepalen tot die tusschen Lutherschen en Gereformeerden saam tegenover 3) Vgl. DR, F . PWPEE, Gescliiedcnis der boete en biecht in de Christelijke Kerk.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897

Rectorale redes | 92 Pagina's

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897

Rectorale redes | 92 Pagina's