GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 37

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 37

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

35 tegen deze aanvallen, en meent dat het minder ligt aan dit stelsel van godgeleerdheid dan wel aan de veranderde omstandigheden van den tijd, doch als dit waar is, dan is toch het stelsel geoordeeld, dat wel een paar tientallen van jaren eenig houvast kan geven voor het denken, maar later zijn volgelingen niet meer bevredigen kan; en blijft de onderstelling niet gewaagd, dat de oorspronkelijke grondgedachte van dit stelsel voortdreef op den weg die nu wordt bewandeld. Zeker die omstandigheden zijn veranderd. ^ R i t s c h 1 stond tegenover drieërlei beweging: de \ Vermittlungstheologie, de natuurlijke theologie en ' de naturalistische opvatting van het geestelijk leven. Tegenover de eerste verlegde hij het standpunt der theologie naar het bewustzijn van de in Christus levende gemeente, maakte hij het Christendom subjectief, en toetste hij het door het Christendom gebodene aan het zedelijk ideaal. Tegenover de tweede handhaafde hij, dat het Christendom was een in al zijn momenten eigenaardig geheel, niet maar een aanvulling van de natuurlijke religie en moraal, of gelijk zijn leerling G o t t s c h i c k het gevleugelde woord schiep: „Ohne Christus ware ich Atheïst". Tegenover de derde kwam R i t s c h l tot de scheiding van gelooven en weten. De philosophic van zijn tijd was die van het Empirisme en Naturalisme. De religie en de moraal werden door de psychologische verklaring tot illusies gemaakt. De speculatieve philosophic had alle crediet verloren. Dat bracht het zich isoleeren tegenover wetenschap en philosophie mee, wat in den grond was een bestrijden van haar uitgangspunt en doel. Heel de positie is nu echter veranderd, waarom de jongeren met de theorieën

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's