GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 47

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 47

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

45 geweld; de godin der aarde verscheen en sprak tot hem: het is geheel, groote mensch, zooals gij gezegd hebt, gij zelf echter zijt tot den hoogsten getuige der wereld, die ook de goden omvat, geworden. Daarop vloden alle demons als de sjakals voor de stem van den leeuw. Toen riep de booze vijand zijne dochters de Apsaras, en beval haar door vertooning van al hare bevalligheden Buddha te verleiden. Hij bleef echter geheel onaandoenlijk voor al hare verlokkingen, en onderwees ze over de vergankelijkheid en verderfelijkheid van den bedriegelijken lust, zoodat zij zich beschaamd terugtrokken, en de onoverwinnelijkheid zijner deugd en de verhevenheid zijner volkomene wijsheid erkenden. Daarop naderden de goede geesten den boom der kennis, en prezen de overwinning van Buddha over den boozen vijand. Nog eenmaal wendde deze zich tot Buddha met den eisch voor hem den heer der lucht en der zichtbare wereld te wijken, omdat toch het doel van zijn streven te hoog was, dan dat hij het zou kunnen bereiken. Buddha echter antwoordde: Zijt gij de heer van de lucht en van de zichtbare wereld, zoo ben ik de heer van de wet, en zal u ten spijt de kennis verkrijgen. Aldus weerstond de heilige de verzoekingen van den boozen vijand, behield tegenover al zijne verschrikkingen en verlokkingen de zekerheid zijner hoogere bestemming, en hield hij vast aan het besluit die langs den weg der verloochening en der kennis te verkrijgen. Zoo geraakte hij ook onmiddellijk daarna onder den boom der kennis tot volkomene verlichting, hij werd „Buddha". Mij dunkt als de twee verhalen naast elkander worden gelegd, dan is reeds voldoende het onderscheid duidelijk. Bij Buddha is het eerst een strijd

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 47

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's