GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 77

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 77

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

75 voor zoodanige conclusie, toch moet men met zijn historisch relativisme daar uitkomen, omdat de transcendente wereld nergens te grijpen valt. Zij schemert slechts in de historische religieuze vormen door, hier helderder, daar nevelachtiger, maar nergens treedt zij absoluut op, en daarom blijven slechts de aardsche religieuze vormen voorwerp van het wetenschappelijk onderzoek. '°°) Breken met de absoluutheid van het Christendom moet op dit standpunt volgen, want het is gelijk G i r g e n s o h n zegt: „Eine Verteidigung der Absolutheit der christlichen Religion scheint mir nur dann möglich zu sein, wenn man neben den rein historischen auch noch überempirische, metahistorische Masstabe für zulassig halt. lo') Het kwam er nu slechts op aan, om een natuurlijke oorzaak voor het ontstaan van het Christendom te vinden. En of men het nu als F r i e d l a n d e r zoekt in kosmogor^ische speculatie, i°2) of zooals wij het bij K a l t h o f f zagen in joodsche verhoudingen, of gelijk de meeste „Religionsgeschichtler" doen in zuiver synkretistische evolutie, in den grond is het beginsel hetzelfde bij allen. Omdat het wonder charisteristicum is van de openbaring is het geen wonder dat de „Religionsgeschichtler" zeer lijden aan wondervrees. Het is een kwaal waaraan alle „modernen" meer of minder lijden. W e r n l e noemt ze eenvoudig producten van antiek bijgeloof, al komt hij later in tegenspraak met zichzelf, gelijk zoo dikwijls in zijn wonderlijk boek, als hij aan Jezus een geneeskracht toeschrijft, die de sterkste physische en psychische veranderingen te voorschijn kon roepen. '03) Elders erkent hij, dat bij Jezus en in zijn tijd de grenzen van het mogelijke en werkelijke, oneindig

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 77

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's