GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 58

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 58

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

56 van F. C h r. B a u e r , en wordt ook tegenwoordig met voorliefde door velen verdedigd. Deze theorie zou houdbaar zijn als innerlijke verwantschap in inhoud tusschen Johannes en Philo kon worden aangewezen, en als kon worden betoogd, dat er geen andere aanleiding voor Johannes zou kunnen bestaan om het woord lóyog te gebruiken, die meer voor de hand ligt dan de ontleening van dit woord aan Philo. Bij Philo is de logosleer eene poging der wijsbegeerte tot verklaring van het wereldraadsel. De lóyng van Philo is de wereldziel der Stoa, de mvg, de in de materie werkzame wereldrede, de goddelijke wereldgedachte. Bij hem behoort de lóyog bij de wereld zoowel als bij God. De lóyog is het meest algemeene zijn TÓ ytviKwronov, en hiernaast zijn er vele Xóym d. i. redelijke teleologische krachten in de wereld. Daarbij ontkent Philo eene onmiddelijke inwerking Gods in de wereld. Leg hiernaast nu wat Johannes van den lóyog getuigt. Hij is een bepaald persoon, staat boven alle creatuur, is waarachtig God. En waar Philo in alle lichamelijkheid meent te zien een der godheid tegengesteld princiep, door ascese te overwinnen, jubelt Johannes over de vleeschwording des woords. God schept door den lóyog de wereld, werkt steeds op haar in, en zendt zijnen Zoon om haar te behouden en te verlichten. Heel de bedoeling van Johannes is zelfs eene andere. Geen sprake van een philosophische oplossing van het wereldraadsel; hij wil in het volle licht stellen de beteekenis van de vleeschwording des woords, die beslist voor de geheele wereld en voor een ieder van de kinderen der menschen. De lóyog van Johannes is Jezus Christus, de eeniggeboren Zoon Gods, die vleesch werd, opdat hij het eeuwige leven zou ver-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 58

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's