GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zedelijkheid en recht - pagina 115

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zedelijkheid en recht - pagina 115

Rede, gehouden bij de overdracht van her Rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ill phüosophie. 3er Band. Philosophie des Staates sammt den Qrundzügen der Politik. München 1906. Zweites Buch, 4er Kapitel. Die Natur des Eechts, § 16—§ 23 en 5er Kapitel Ethik und Recht § 24—§ 27. 33) Mr. A. A. H. Struycken. Het Rechtsbegrip, p. 46, „niet het onderscheid tusschen recht en moraal in wezen, oorsprong, doel en sanctie, maar alleen de uiterlijke vormen waarin zij verschijnen." 34) Struycken a. w. p. 60—65.

BBNADEKING DER OPLOSSING VAN HET PROBLEEM :

a. in den genetisch en weg. 85) Ik verwijs hier naar de merkwaardige studie van Dr. Rijk Kramer, Eenige fragmenten uit den strijd over de causae finales. Orgaan van de Chr. Ver. van Natuur-en Geneeskundigen in Nederland, Jaargang 1906—07. Afl. 1 en 2. 36) Berolzheimer a. w. p. 107. Die Soziologie betont die Gruppen zugehörigkeit des einzelnen. Hij voegt daar echter de, mijns inziens, niet onjuiste opmerking aan toe: Aber sie geht darin vielfach zu weit, dasz sie die Persönlichkeit, die Individualitat, die Per- und Aseitat des einzelnen verneint. 37) Leopold Schmidt. Die Ethik der Alten Oriechen, Berlin 1882. Ier Band. les Kapitel. Die religiösen Voraussetzungen der Sittlichkeit, p. 48 en vlg. 38) Hermann Oldenberg, Die Religion des Veda. Berlin 1894. p. 29. Wie Varuna so ist der avestische Ahura der höchste Herr des Rechts Oder der Ordnung (vedisch rta, dasselbe Wort wie avestisch asha). 39) .Genesis 18:25. 40) Rudolph von Ihering. Der Zweck im Recht. 2e Auflage, Leipzig 1886. Her Band, p. 52. Wie das griechische dike, so bezeichnet auch das hebraische Mischpat gleichmassig Kecht, Sitte, Sittlichkeit, nur dass Mischpat nicht den Willen des Volkes, sondern Gottes hinter., sich hat. 41) Eth. Nic. II, 1. 1103a, 14. 42) a. w. Her Band, p. 53—57. 43) Ludwig Gumplowicz. Grundriss der Soziologie. 2e Auflage. Wien 1905. 4es Buch. Das Individuum und die sozialpsychischen Erscheinungen. 44) Wilhelm Wundt. Ethik Eine Untersuchung der Thatsachen und Gesetze des sittlichen Lebens. 2e Auflage. 1892, p. 126. In der That geht ja der ursprünglichen Einheit von Sitte und Recht eine Binheit von Sitte und Sittlichkeit vollstandig parallel. Die Sitte der Urzeit entlasst aus sich beide Geblete, wahrend zugleich ein drittes in der Form sittlich indiiïerenter Sitte sich abzweigt. Erster Abschnitt. Drittes Kapitel. d. Das Verhaltniss der Sitte • sum Recht und sur Sittlichkeit.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1909

Rectorale redes | 122 Pagina's

Zedelijkheid en recht - pagina 115

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1909

Rectorale redes | 122 Pagina's