GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zedelijkheid en recht - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zedelijkheid en recht - pagina 27

Rede, gehouden bij de overdracht van her Rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

23

Allereerst heb ik dan te wijzen op den Neo-Kantiaanschen jurist Rudolf Stammler en diens voornaam werk : die Lehre von dera Richtigen Rechte, een werk waartoe, evenals tot zijn andere: Wirtschaft und Recht, ook ten onzent in de kringen der jongere juristen met eerbied wordt opgezien. ^^) In eerstgenoemd werk nu, dat in 1902 verscheen, behandelt Stammler ook ons probleem.^") Zedelijkheid en recht of, zooals Stammler het uitdrukt, richtiges Recht en sittliche Lehre hebben beide betrekking op eenzelfde stof: de menschelijke wilshandelingen. Zij verschillen echter in taak. De taak van het richtige recht, dat bij Stammler een tegenstelling vormt met slecht recht, is, te beoordeelen slechts de uiterlijke gedragingen; die van de zedelijke leer, te leeren beoordeelen slechts de innerlijke gezindheid. Bedoelt de zedelijke leer de gezindheid te volmaken, het karakter te vormen, de gedachten te louteren; het richtige recht, als uitwendige ordening voor raenschelijk saamleven, streeft naar al juister normeering voor de handelingen, naar een richtige gedragsregeling van dat saamleven, opdat het beantwoordt aan zijn doel. Maar al verschilt ook beider taak, toch heeft de wetgever voor richtig recht de zedelijke leer noodig, en heeft de zedelijke leer, om in toepassing te worden gebracht, richtig recht noodig. Dat ook Stammler, die geen ander recht kent dan het positieve recht, hetwelk slecht of richtig kan zijn, den dwang voor een wezenlijke eigenschap van het recht houdt, blijkt uit zijn definitie : Recht ist die ihrern Sinne nach unverletzbar geltende Zwangregelung menschlichen Zusammenlebens. ^^) Verder wil ik u wijzen op Fritz Berolzheirner, die,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1909

Rectorale redes | 122 Pagina's

Zedelijkheid en recht - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1909

Rectorale redes | 122 Pagina's