GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 55

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 55

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

53 zijn overgangen. In sommige brieven van Paulus worden reeds bepaalde dwalingen bestreden, hetgeen we tot de kenmerken rekenen van het derde tijdvak. Zoo zouden we ook kunnen spreken over de synoptische evangeliën. Aan de eene zijde dienen ze voor de propaganda, ze willen de prediking uitdragen, om voor Christus te winnen. Zelfs kunnen we nog verder gaan. Het gepredikte evangelie, d.w.z. de inhoud der synoptische evangeliën, afgedacht van de opteekening, gaat nog aan de brieven vooraf. Wat in de evangeliën staat, hebben de apostelen verkondigd. En eerst tot de gemeente, die deze verkondiging gehoord heeft, worden de brieven gezonden, om misverstand af te snijden en de gemeente verder te brengen. In zooverre hooren de evangeliën tot het tweede tijdperk. Maar er is ook een andere zijde. Het schriftelijke evangelie gaat de plaats innemen van de mondelinge prediking. Twee van de drie Synoptici zijn reeds leerlingen en medehelpers der apostelen. Die apostelen zelf vallen weg, zijn voor een belangrijk deel niet meer in het land der levenden. De synoptische evangeliën hebben tevens, zoo niet tot voornaamste taak de verkondiging der apostelen te bewaren voor het nageslacht. In zooverre dienen ze niet alleen voor de propaganda, maar ook tot bevestiging en is hun plaats in de derde periode. Trouwens één ding mag niet worden vergeten. De geschiedenis der openbaring tracht niet de geschriften, de boeken van het Nieuwe Testament in volgorde te stellen of te groepeeren, maar ze let op de openbaring Gods, die in de geschriften is vervat, heeft daarbij echter ook te vragen, of het geschrift misschien ook, afgedacht van zijn hoofdinhoud, door de bijkomende opmerkingen, door de wijze waarop de stof wordt voorgesteld, een eigen plaats in die geschiedenis verdient. Gelijk vroeger werd uiteengezet, is die tweeheid bij de brieven niet, bij de evangeliën en de Handelingen wel aanwezig. Maar dat doet niets te kort aan het feit, dat de geschiedenis der openbaring toch tenslotte het Nieuwe Testament als eenheid handhaaft. Het is de eene bundel als geheel, die ons het verloop der Goddelijke openbaring doet kennen. Alleen maar, en het laatste deel van ons betoog zal dit nog hebben uit te werken, omdat de openbaring over meer

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 55

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's