GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 48

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 48

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

46

om er in te komen. De Bergrede sluit aan, bij hetgeen onder de Joden leefde, ze heeft den vorm van het: doet dat en gij zult leven. Maar het is niet de bedoeling van Jezus, dat de discipelen alleen door dat te doen in het koninkrijk Gods kunnen komen. Integendeel, ze moeten gevoelen, dat ze zelf de eischen nooit zullen kunnen volbrengen, dat ze, wat hen zelf betreft, altijd buiten het rijk Gods zouden moeten blijven. De Bergrede op zichzelf kan alleen maar tot vertwijfeling brengen. Doch ze is gekomen van de lippen van een Heiland, Die ook gesproken heeft: Komt herwaarts tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven O- De discipelen hebben dat ook wel verstaan. Zoo nu en dan bemerken we, dat ze terugschrikken voor de eischen, die Jezus stelt, maar daarmede juist worden ze er rijp voor gemaakt, de redding niet te verwachten van werken, die ze zelf doen, maar de vergeving te zoeken bij Christus ^). Dit Bergrede-standpunt, dit deel van de geschiedenis der openbaring is van veel belang om allerlei dingen uit het Nieuwe Testament wel te verstaan. Het verklaart in de eerste plaats, wat we zouden kunnen noemen het raadsel van Galilea. Het is te begrijpen, dat menigmaal de vraag is gesteld, waarom hooren we in de Handelingen der Apostelen zoo weinig van Galilea. Slechts eenmaal wordt van de kerken in Galilea gesproken en dan nog maar in het voorbijgaan ^). Toch wordt ook in de Handelingen vast gehouden, dat de prediking van Jezus in Galilea. is aangevangen *), inderdaad, daar heeft Hij het eerst de blijde mare/ van het evangelie verkondigd. Wat is de oorzaak, dat we niet" meer lezen van gemeenten in Galilea? Ik zou willen antwoorden, de Galileërs zijn niet verder gekomen dan de Bergrede, ze hebben in die Bergrede geboden gehoord en ze zijn voor de eischen teruggeweken. De voorschriften der Parizeen, waarmee in zooverre te schipperen viel, dat men ze tenslotte ook niet kon houden en toch Jood blijven, leken hun wel zoo gemakkelijk. In Joh. 6 wordt ons het conflict duidelijk geteekend. Als Jezus verder >) Matth, 11 : 28, zie verder Komm. Matth., bl. 96 vlg. — ^) Zie b.v. Matth. 19 : 25, 26. — ^) Hand. 9 : 31. — *) Hand. 10 : 37; (13 : 31.); dan 1 : 11; 2 : 7.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 48

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's