GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 23

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 23

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

21 dat Jezus op aarde heeft geleefd en onderstellen elk oogenblik de kennis van de feiten uit Zijn leven. In dien zin volgen ze op de evangeliën. En de geschiedenis der openbaring, die niet vraagt, hoe de boeken zijn ontstaan, doch die met hun inhoud te doen heeft, zal in verband daarmede de stof der evangeliën moeten laten voorafgaan. Met opzet zeiden we: de stof der evangeliën, want we raken hier aan een nieuwe moeilijkheid. Wat de evangeliën verhalen, moge vallen, vóór dat de brieven werden geschreven en in elk opzicht om het karakter, van hetgeen verhaald wordt, vóór de brieven behooren, dat mag ons het feit niet doen vergeten, dat de evangeliën zelf na de brieven zijn geschreven. Hier helpt ons, dat we vroeger konden vaststellen, dat ook de grafische inspiratie is een openbaringsdaad Gods, d.w.z. de evangeliën bevatten niet slechts de beschrijving van openbaring, ze zijn ook als geschrift openbaring. In het algemeen zullen we dus bij de geschiedenis der openbaring eerst als bron hebben te gebruiken, hetgeen in de evangeliën en ten deele ook hetgeen in de Handelingen der Apostelen staat opgeteekend, dan volgen de brieven en daarna komen de evangeliën en de Handelingen zelf, nu niet naar hun inhoud maar als geschriften. Of het mogelijk zal zijn nog nader in de bronnen te onderscheiden, moet later aan de orde komen, want eerst dienen we nog iets breeder te handelen over dat dubbele karakter van de evangeliën, over de tweeërlei wijze, waarop de evangeliën in de geschiedenis der openbaring als bron ter sprake komen. Ik verwacht de vraag, zijt ge hier niet teruggekomen bij de boven afgewezen theorieën van Bijbelsche theologie of gemeente theologie. Ook die beide immers, die eventueel samen kunnen gaan, nemen de evangeliën dubbel. Ze hebben ze eerst noodig voor de stof, voor het optreden of de leer van Jezus en daarna voor de theologie van den evangelist of de ervaring der latere gemeente. Wat door ons werd voorgesteld, is aan deze gedachte slechts schijnbaar gelijk. Het groote verschil is hierin gelegen, dat, naar wij oordeelen, de evangeliën geschreven zijn door inspiratie van den Heiligen Geest, zelf openbaring Gods zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 23

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's