De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 94
Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit
84 En met nog minder recht kan de stelling geponeerd, dat CALVIJN door z'n bestrijding van het Roomsche realisme tot subjectivisme verviel: want het aristocratische nominalisme waarin hij was opgevoed heeft hij uitdrukkelijk verloochend, en evenmin heeft hij ooit eenige toenadering tot den democratischen vleugel der subj ectivisten gezocht. CALVIJN is niet onder te brengen bij één der beide partijen, noch bij de realisten, noch bij de nominalisten: dat voorkwam z'n schriftuurlijkheid. Staat het nu echter zóó, dat men slechts heeft te kiezen tusschen vernieuwde aansluiting aan het hellenistische of Germaansche paganisme en volkomen onderwerping aan de Heilige Schrift, dan mag het voor geen enkelen Christen twijfelachtig zijn in welken zin de beslissing dient te vallen. Wat we dus noodig hebben is een Christelijke wijsbegeerte, en in verband met haar een christelijke logica, het woord „christelijk" beide malen opgevat in den zin van „schriftuurlijk". Met het trekken van deze conclusie is echter het werk zelf nog niet aangevangen. En ik kan me levendig indenken, dat menigeen zich afvraagt of het wel doenlijk is ermee te beginnen. Een „christelijke wijsbegeerte" fiat, daar wil men nog wel van hooren, maar „een christelijke logica" — is die wel mogelijk, vooral wanneer alle synthese apriori wordt afgewezen? Dreigt hier niet sterk het gevaar dat het bij een goede bedoeling blijft, en dus dit thema niet meer zal blijken dan een tamelijk holle leus? Op dit punt behoef ik echter het antwoord niet schuldig te blijven. Allereerst een wedervraag: „Stel eens, dat het niet mogelijk ware om tot een schriftuurlijke logica te komen, niet doordat de gaven of krachten van den een
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932
Rectorale redes | 124 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932
Rectorale redes | 124 Pagina's