GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Oud-Testamentische profetie en de staat Israël - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Oud-Testamentische profetie en de staat Israël - pagina 15

Rede bij de 69e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

stelling van de dagen als een oprukkend leger; de acharit, de achterhoede van dat leger is de toekomst, zoals de re'sjU, de voorhoede, het verleden is. Welke in lederen afzonderlijken tekst die toekomst is, moet uit het verband worden opgemaakt, en op verschillende plaatsen is het onmiddellijk duidelijk dat zeker niet aan de allerlaatste periode van de wereldgeschiedenis te denken is. Als een bizonder illustratief voorbeeld noem ik Gen. 49 : 1, waar Jakob op zijn sterfbed zijn zonen tot zich roept en hun zegt dat hij hun wil verkondigen wat hun in de ackarit der dagen wedervaren zal. Daarbij gaat het allereerst om den tijd die terstond na zijn verscheiden aanbreekt, en vervolgens over de lotgevallen van de stammen die uit zijn zonen zullen voortkomen. En, hoewel in deze sterfbedprofetieën van Jakob ook de verschijning van den Silo, den Messias, verkondigd wordt ^^), lijdt het geen twijfel dat van een eschatologischen term geen sprake kan zijn, en onze Statenvertalers hebben in dit geval dan ook niet van „het laatste der dagen", maar van „de navolgende dagen" gesproken, hetgeen zakelijk zeker de juiste weergave is. Terecht gebruikt ook de Engelse Authorized Version meestal „the latter days"^°). Het is in ieder geval volkomen onjuist aan het gebruik van deze zegswijze een argument te ontlenen voor een eschatologische fixering van bepaalde profetieën over het herstel van Israël®^). Bovendien vestigt men de aandacht op het feit, dat ook bij profeten die optraden n a den terugkeer uit de Assyrisch-Babylonische ballingschap nog sprake is van verstrooiing en terugkeer. Dit acht men wel een zeer krachtig argument: in dit geval kan er toch geen sprake meer zijn van de Assyrisch-Babylonische ballingschap, en hier moet dus aan een latere diaspora en terugkeer uit deze gedacht worden. Inderdaad vinden wij bij den profeet Zacharia, die optrad in het tweede regeringsjaar van Darius Hystaspes, iets meer dan anderhalf decennium na den terugkeer uit Babel, een duidelijke belofte van terugkeer: „Zo zegt de HEERE der heirscharen: zie. Ik ga mijn volk verlossen 13

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1949

Rectorale redes | 52 Pagina's

De Oud-Testamentische profetie en de staat Israël - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1949

Rectorale redes | 52 Pagina's