GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Sanhedrin èn Gabbatha : Enige noodzakelijke aanvullingen op de rechtshistorische literatuur - pagina 34

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sanhedrin èn Gabbatha : Enige noodzakelijke aanvullingen op de rechtshistorische literatuur - pagina 34

Rede ter gelegenheid van de 79e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

later vindt de romeinse christelijke staat een objectief criterium tegen de ketters in het oordeel van de bisschop®^). * Het ligt voor de hand dat Joodse wetsgeleerden de toepassing van Mozaïsch recht alleen in eigen handen veilig achten. Ook dit gegeven vindt steun in de Herodiaanse processen. Herodes' beroep op het Mozaïsch recht komt uiteindelijk neer op een verzoek om zelf te beslissen. Zijn interpretatie van de desbetreffende tekst uit Deuteronomium is niet dat de oudsten der stad de ouders moeten horen en dan beslissen of de zoon weerspannig is, maar dat zij, wanneer de ouders bewezen dat de zoon weerspannig is, hem zonder verder onderzoek moeten stenigen, en historisch gezien lijkt deze interpretatie mij juist ®*). De juiste toepassing van de Joodse wet is alleen in Joodse handen veilig. Dit logisch en aanvaardbaar standpunt maakt het reeds los van de bijbelse gegevens waarschijnlijk dat een proces tegen een aangeklaagde begint met een proces voor het Sanhedrin. * * * Zal men dus van Joodse zijde Joods recht willen gehanteerd zien, liefst door eigen Joods orgaan, aan Romeinse inmenging zal men geen behoefte hebben en de draagwijdte daarvan zal men zo beperkt mogelijk willen houden. Zij die de exequatur-gedachte voorstaan, vinden stellig daarin steun dat men van Joodse zijde aan een zeggenschap van Rome graag een beperkte strekking toekent. Van Joodse zijde wil men liefst een Joods proces met het nu eenmaal noodzakelijk romeinse exequatur ®"). De Romein Pilatus neemt dit echter niet. De Romein oefent zeggenschap uit en is voorlopig niet van plan zonder meer goed te vinden wat van de zijde der bevolking verlangd wordt. Niet een min of meer ®^) Vgl. Ed. Volterra, Appunti intomo all' intervento del Vescovo nei processi contro gli eretioi, in BuUetino del Istituto di Diritto Romano (B.I.D.R.) 42 Nuova Serie I (1935) blz. 453-468. ^) Daarover breder hierboven (noot 61). ®^) Men moet de verschillen tussen een exequatur en een zelfstandig proces niet overschatten. Zonder twijfel zijn er verschillen: Bij een zelfstandige procedure wordt het onderzoek aangevat alsof er nog geen onderzoek geweest is, en wordt een zelfstandige beshssing gegeven. Op de vraag naar een exequatur kan de rechter volstaan met een globaal onderzoek of de elementaire eisen ener procedure in acht genomen zijn en zo enkele punten meer om dan zonder diepgaand onderzoek der materie zeH zijn fiat executio te geven. Maar nog 32

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1959

Rectorale redes | 40 Pagina's

Sanhedrin èn Gabbatha : Enige noodzakelijke aanvullingen op de rechtshistorische literatuur - pagina 34

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1959

Rectorale redes | 40 Pagina's