GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Natuur en geest in de geneeskunde - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Natuur en geest in de geneeskunde - pagina 27

Rede uitgesproken ter gelegenheid van de vijfentachtigste die natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hier raakt men aan een probleem, dat wel voor sommige vertegenwoordigers der klassieke, natuurwetenschappelijke geneeskunde een ergernis is, en voor andere een dwaasheid, maar dat toch zo oud is als de mensheid zelf: het verband tussen ziekte en zonde. Het is immers moeilijk te ontkennen, dat in de mensheid, zolang haar geschiedenis bekend is, het besef van zulk een verband levend is geweest, vooral in dier voege, dat de ziekte beleefd werd als een straf op de zonde. Zo was het bij de oude natuurvolken, zo was het ook na Homerus nog lang bij de Grieken, waarbij voor de genezing door Apollo een voorbereidende katharsis noodzakelijk werd geacht. Zo is het nog heden ten dage, en dat niet alleen in kringen, die de gebedsgenezing in massale bijeenkomsten propageren. Ook in het geneeskundig denken duikt deze gedachte telkens weer op. Von Siebenthal kon dan ook een monografie over 'Krankheit als Folge der Sünde' schrijven met als ondertitel 'Eine medizinhistorische Untersuchung'i, welke hem door heel de geschiedenis van de geneeskunst voerde. Het is merkwaardig hoe de bekende Spaanse medico-historicus Lain Entralgo^ het verband tussen de psychosomatiek en het algemeenmenselijke vraagstuk van ziekte en zonde in het licht stelt. De psychosomatische pathologie heeft voor hem twee complementaire betekenissen : eerst de studie van de menselijke ziekten vanuit de beide aspekten: somatisch én psychisch, en dan die van de wetenschappelijke beschouwing van de ziekte in overeenstemming met de persoonlijke toestand van 's mensen psycho-physische realiteit. Entralgo nu betoogt in den brede, dat de mogelijkheid van een wezenlijke, genuiene psychosomatische pathologie geschapen is door het vroege Christendom, dat immers een duidelijk onderscheid maakte tussen zonde en ziekte. In zijn ontmoeting met het Griekse denken en de felle strijd om Asklepios of Christos kwam dit tot uiting. Voor Galenus, de naturalist bij uitnemendheid, bij wie de geest geheel in de natuur opging, vloeide verkeerd gedrag voort uit de lichame1 Wolf von Siebenthal, Krankheit als Folge der Sünde. Serie: Heilkunde und Geisteswelt, Bd 2 (Schmorl en von Seefeld, Hannover 1950). Cf. J. Z. Baruch, The relation between sin and disease in the Old Testament. Janus 51, 1964, blz. 295. ^ Pedro Lain Entralgo, Mind and Body. Psychosomatic Pathology: a short History of the Evolution of Thought (Harvill, London 1955). Een afzonderlijke monografie van zijn hand over zonde en ziekte is tot dusver alleen in het Spaans verschenen: Enfermedad Y Pecado. Toray Barcelona 1961 (referaat in: Arzt und Christ, 1965, No. i, blz. 55). 23

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1965

Rectorale redes | 39 Pagina's

Natuur en geest in de geneeskunde - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1965

Rectorale redes | 39 Pagina's