GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE AMERIKAANSCHE KERKELIJKE WERELD.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE AMERIKAANSCHE KERKELIJKE WERELD.

14 minuten leestijd Arcering uitzetten

I.

door Dr HENRY BEETS.

De kerkelijke wiereld in Noord-Anierika, met name in de Vereenigde Staten^ wieUc' een bonte mengelmoesl

Ruim honiderd en vijftig kerkengroepen die men met den naam „ohristelijk" bestempelen kan, de Rooms chen inbegrepen.

Eén honderd en zeventig als men de Unitariërs, de Theosophisten, de „Society for Ethical Culture" en landere .groepen er bij' reikent, gelijk de regeering doet in hare tabellen: .

Een mengelmoes inderdaad!

Allerlei namen van kerkelijke organisaties ko^ men er in voor, 'die' 'misschien aan de inteesite der „Reformatie"-lezers onbekend zijln. Daar zijn, om de origineele titels te geven, kerfcelijkte gemeenschappen, zich noem'enid met veelbeteekenende namen ais:

„Church of God", Life and Advent Union", ; , , Churches of God in Christ", „Two-seed-in-ilhie-Spirit predestinaxian Baptists", „River Brethren", Christadelphians", „Churches of the living God", „Schwenikfelders", „Social Rrethren", „Pientecostal Chujch of the Naziarene", enz. enz. .

Het is verrassend welke namien men sonis uitdenlöt voor eigen kerkengroep.

Men is verde'eld in ons land, kterkelijk gesproken, naar alierlei wat men noemt ^„princapia divisionis".

De Adventisten, allen nadruk leggend op de Tweede Komst des HeUands> makm dat tot beginsel voor hun kerkelijke gedeeldheid.

Onder de Baptisten is b^t onderscheid in de beschouwing van den miensdhelijten wil het punt waarop! de wegen scheiden; vandaar dat enkele Baptisten en ook Methodisten het woord „free wül" in , hun Inaam-incorporeeten.

Onder de Kwakers of „Friends" is het al of niet vasthouden aan de leer der H. Drieëenheid de oorzaak' van het uiteengaan der kerkelijke paden.

Onder Luthers chen biet Inin of meer trouw blij'ven aan de aloude Bielijdenissohriften der Luthersche Kerk, en onder Methodisten verschil over kerkelijke organisalie, n.l. of het episcopaal systeem zal gelden, met bisschoppen, , of dat men de kerken inricht op comgregationalistische, independente, : wij'ze.

De kleur lijn tusschen blank en zwart heeft evenzeer scheidslijnen getrokken, met name tusschen de Methodisten, terwijl olnder dezien, zoowel .ais onder de Presbyterianien, nog altijd nawerking is van den sitrijd over het al of niet bestaanbarel der slavernij. Tusschen enkele groepen van dezelfde . soort is het verdeebngspunt de houding tegenover de geheime genootschappen, bijvoorbeeld onder de „United Brethren", en tot op zekere hoogite tusschen de Gereformeerde Kerk in Amerika en de Christelijke Gerefoirmeerde Kerk in Nooid-Amerika. .

Doch genoeg om te toornen, welk m' e n g e 1 m o e B. er onder ons besitaat in onze kerkelijke wereld.....

Hopeloos verdeeld schijnbaar, zoo lijkt het zeker ons volk in Nederland toe. Want immers, zooals reeds terloops bleek uit het bovenstaande, er zijln 150 verschillende groepen, die men j, chrisl k9, n heetenj in breeden zin.

Die verdeeldheid blijkt te meer wannöer in'en in aanmerking iiiG& axi, dat zelfs' d!e Roomse h-K a t h o-1 ie ken bij ons te lande, met hun vijftien millioeü geboekte leden, jn ^drie groepen verdeeld zij'n: de gewone Roomsche Kerk, de - Poolsoh Nationale en de Oud-Katholiekb Kerken. .

De Met hold is ten, de .sterkste Protestantsche groep, samen zeven-en-idrie-kwart-millioen avondmaalgangers tellend, is verdeeld in niet minder 'dan vijftien verschillende gemteenschappien.

De Baptisten, zeven-eh-een-kwart millioen, zijn onderling verdeeld in evengelijk' getal verschillende' denominaties als de Methodisten, vijftien.

De Luthersch e n, bijna. twee-en-eenhalf millioen, zijln onder zichzelven nog mtear verdeeld, daar zij niet minder dan achttien kerkelijke' groepen tellen, iets wat in hun geval veelal veroorzaakt is door verschil in nationalen oorsprong, zoodat men b.v. Hoorweegsöhe, Deensdhe, IJslandsobe en FinlatojdsGhe Lulherschen heeft.

Minder verstaanbaar, omdat .zij zoo goed als allen van één Anigelsaksischen oorisprong zij'n, is' het feit dat de Pr'esbyterianen, sam'en tweiöen-eeai-kwart mülioen avondmaalgangters, verdeeld! zijn in niet minder dan ti'en verschillende denominaties, , iivaarvan de Noordelijke Presb. Kerk, veïreweig de grootste, doch helaas niet de meest zuiveiie is; , ai is he; t „Princieton Seminaïy" ook het Gibraltar van ons Amerikaansch Calvinisme, hoe^ wel de invloed ervan op ons kerkelijk levenniet z; oo steris!, is .als men zou verwachten je|nl mocht begeeren.

Straks als de W e 1 s h C a 1V i n i s t ^ samen smelten met de noordelijke Presbyterianen, zullen er slechts negen velschillende groepen zijln vandezie soort, als ten minste die stoere lieden allen melder gaan met de , unie, verleden jaar gesloten, ein nieli 'doen zooals. een voornaam deel der Cumberland! Presbyterian Church deed enkele jaren gtejleden, op zidizelf blijven staain. E, n een heel gte'tal ook:1388 kerken, die Cumberland Presbyterianeny Arminiaansch in hun leer.

Dat de Gereformeerden in plis land oök verdeeld zijn, weet natuurlijk ieder in Hollanc^. die niet geheel vreemdeling is omtrent ons fcerkelij'È bestaan in de Nieuwe Wereld.

Vóór 1792 was er slechts één Gereformeelidie! Kerk in Amerika, de destijds genoemde „Protestant Pieformed Dutch C'hnrch", onder welker dak de Gereformeerden van Dnitschen oOrsprongi arm' en vervoilg'd als ze eerst waren', jeen schuilplaats hajdden gevonden.

Sedert het pas genoemd jaar echter liepen 'de wegen uiteen, en' de D'uitsche Kerk, (Reformed! Church in the United States), is nn veel sterkeiT; dan de Reformed Church in Am'erica, in do wandeling ^, Duteh Reformed" geheeten. D© broeder^ met Duitsch bloed in de aderen, (ofsdhoon in ide^ zen tijd voor het meerendeel .geh.eel veramerikaniseerd), rappönteeren dit jaar 329, 937 leden, tegenover de Dutch Reformed miet 133.783. En terwijl de Reformed Church in de V. S. ruim Jwaalf honiderd predikanten telt over 1700 gemeenten, heeft de GereformieeUde Kerk in Am'erika slechts 803 leeraars met 727 kerken.

De Christelijke Gerefornieer'de Keik, die in 1857 uit de Dutch Reformed Church uitging, , rapporteert op beden 245 gemeenten fOëi 42.854 belijdende leden. Heel wat kleiner dus dani de ouds'te Geref. Kerk in ons land. Doch als men in het oog vat, dat 'eigenlijk alleen de Particuliere Chicago , Synode der Reform'ed Churdh in Amerika bestaat uit het kroost der emdgrantelnl van 1847, gelijk zulks ook het geval is met dei Chr. Geref. Kerk', dan loopen de getalen niet zoo ver uiteen. Want die .Chicago Synode rapporteerde in 1919 253 kerken, dus acht meer dan de Chr^ Geref. Kerk, doich _slechts 36.647 avondmaalgangers tegenover de 42.854 der , Chr. Gewf. Kerk in volle gemeenschap. Wat echter het aantal leeraars aangaat, .steekt jde ChiqagOi Synode de Chr. Geref. Kerk .de loef af, want zij' rapporteert & 43 predikanten iegenover slechts 168 der laatstgenoem!de kerkengroiep. Dit feit is ten deele hieruit te verklaren, dat de Gerefoirmeeilde, Kerk in baar statistiek de zendelingen in het buitenland rekent als behoo'rend tot de respectieve Classes, waarvan zij lid zijn in het binnenlan'd. En wat het 'getal aangaat dergenen die uiLgestooten zij'n in het oogstveld der Missie, daarin is de ReformJed Church in America hare zusterkerk, de Christian Reformed Church, bed wat vooruit.

Doch, dat komt later D.V. wel eens ter sprake. I De Benjamin onder de Kerken in ons land, die het wooiid „gereformeerd" , als ohderscheidin^naam draigen, is de Hongaarsche Geref. Iferk met dertig leeraars, 48 kerken, en het vergelijkenderwij5; e groo't getal van 15.000 avondniaalgangers.

Er zijn ook andere kerkelijke gro'epen in ons land, die óók het woord „gereform'eerd" als deel van him titel voeren, n.l. de twiee „Reformed Presbyterian" Kerken, beiden zeer klein, en de „Reformed Episcopal Church" met ruim elf duizend leden.

Alles te saam zijn er op heden ruim twee-eötveertig millioen leden van de verschillende gods'dienslige organisaties onder ons bestaande.

De Joden met hunne 271 gemjeenten zijjn daarbij mede gerekend.

Ook' Ide Molmonieia woDdein hiea.' bijgteiteld. Waarbi)' we terloops opmeffen, dat deze vervorming van het christenidom boogt op een Jialf millioen belijders. De splijtzwam drong : ecM6r oot hunne organisatie binnen en deelde ze in „Churches of Jesus Christ", 940 kerken, en „Reorganized Church of Latter , Day Saints", samen 700 gemieenten.

Ook 'ée Mennonieten koiuden het niet met elkander vinden. Z© zijn in niet minder dan elf verschillende groepen verdeeld, om vain enkele independente kerkformaties onder hen niet te spreken. Trouwens, vaii independentisme gesproken, als men meent dat de twee genoemde Kerkeni van ons HoUandsoh volk: Gereformeerd eH Christelijk Gereformeerd, de eenige groepen van belijders zi|n onder ons, dan vergist men zich. Want in Graad Rapids heeft mm niet alleen de 'bovengenoemden, (elk een zeventiental gemeenten), doch ook de B ere er Geref. Kerk, twee Nederduitse he Kerken, (thans vereenigd met de Geref. Gemeenten in Nederland, of althans in correspondentie), en dan noig een Hollandsche Baptisten Kerki, om van de „Vrijte Holl. Gemeente" hier niet te spreken. Want dezö gemeente, voor enkele jaren door Ds P. W. H. Hugenholtz bediend, is zoo goed als gestorven. Uit bloedarmoede.

Schijnbaar hopeloos verdeeld dus, hét christendom onzer Unie; zelfs ons Hollandsch volk, ja zelfs, wat althans Grand Rapids aangaat, ons Gereformeerd volk!

En toch is er heel wat samenwerking. Meer dan menigeen vermoeden zou. Op allerlei gebied.

In den strijd voor de vrijheid der christelijke scholen in den staat Michigan, yerleden herfst, werd er samengewerkt door Roomsohen, Lutherschen. Adventisten en Christelijk Gereformeerden.

In de „Ministers' Conferences" van de grootere en kleinere steden komen bijna alle predikanten samen, eens per maan'd, ter onderlinge beraadslaging, behalve, als regel, de Episoopalen en de strengere Lutherschen.

Gedurende de z.g.n. „Holy wföek", de week vóór Paschen, werden er in Grand Rapids, Michigan, önider leiding 'der locale Yopng Men's Christian Association, eiken middag, van 12 tot 1 godsdienstige vergaderingen gehouden in een der Operahuizen 'Onzer stad. Op Maanidagmiddag werd het woord gevoerd door een Congregationalisten predikanl„ op Dinsdag, door een Gereformeerde', op Woensidag door een Presbyteriaan, op Dondeiidag door een Christelijk Gereformeerd predikant, ein op Goeden Vrijdag, door een leeraar der „Möthodist Episcopal Church". En nieinand vond zulke coöperatie vreemd of bevreemdend.

Sterker nog: Op Goeden Vrijdag van twaalf tot drie ure des namiddags werd het lijden en sterven onzes Heeren herdacht op eigenaardige wijze in de „Central Reformed" Kerk te Grand Rapids. Zeven leeraars, van zeven verschillende Protestantsche kerken hier ter stede, • hielden elk een toespraak van twintig minuten over de Zeven Kruiswoorden. Eerst trad een Reformed leeraar op, over het eerst© kruiswoord, toen een predikant der „Vereenigde Broederen Kerk", daarna een Presbyteriaan, een Methodist, een Baptist, een Christelijk Gereformeerde, en ten slotte .een Congïegationalist.

En het gehoor dat het ruime kerkgebouw bijna vulde, vond er niets bijzionders in, dat predikanten van zoo verschillend kerkelijk standpunt aldus samenwerkten.

En laat ons er aan toe voegen, er werd niets gehoord, waardoor men elkander als orthodoxe evangelische belijders kon kwetsen. .

Want al de sprekers schaarden zich dicht rondom het kruis...

Van alle toespraken, de een meer, de andelii minder beslist natuurlijk, was de grondtoon:

„Jezus, uw verzoenend sterven , Is het rustpunt van mijln hart".

En nu moet men niet meenjen dat voor zulke samenwerking niet het oordeel des onderscheids wordt gebruikt door hen, 'die de oud© waarheid liefhebben. Niet elk predikant van elk© kerkengroep, welke ook, wordt zóómaar uitgenoodigd. Het schibbolelh onder hen, di© niet kleurloos zijn, is wat men in Amerika noemt „evangelical", waaronder men verstaat een vasthouden aan jde leer der Heiligs Drie-eenheid, de Godheid en de zoendood des Heilands, en het Woord Gods als geïnspireerden regel voor geloof en leven.

Velen onzer hier te lande meenen, dat het ©en font is van sommigen van het volk des Heeren in de Oude Wereld, dat men soms veel meer let op wat dat volk uitéén doet gaan, dogmatisch, dan wat het samenbindt. ,

Er is toch meer waarin zij, die „©vangelisc[h.". zijn, overeenstemmen wat de hoofdpunten der leer des heils aangaat, dan waarin ze onderling verschillen. Daarom meenen wij in Amerika, ^lat het mogelijk is, en dat zander „verflauwing der grenzen", om bij'^ gelegenheid met elkander te vergaderen en samen te werken gelijk we daarboveiU aangaven. ,

En niet alleen dat we gelooven in het mogelijke, maar w© beseffen in toenemende m.ate het wens chelijke, ja het noodzakelijke van coöperatie op religieus gebied. Wensohelijk , pa nood­ zakelijk bedoelen we'--tegenover den steeds, ook ten onzent, waasenden stroom van ongeloof, van rebellie tegen God en .Zijn Gezalfde ©n Zijn Woord...

En juist doordat er nog zooveel samenwerking is als er is, is het mogelijk dat de godsdienS't nog zooveeel invloed kan oefenen, in ons land. Geen zitting van Congres of Statenvergadering of politieke meeting yan ©enigen omvang of er wordt met gebed geopend. De ministers van president Harding zijn allen, op' ééne uitzondering na, belijdende ledm van Protestantsohe Kerken. Onze Overheid roept ons elk' najaar op tot den nationaleh Dankdag om^ in onze bedehuizen den Naam des Heeren te loven voor Zijben zegen op natuurlijk terrein. Ik weet wel, dat dit in vele opzichten slechts een vernis is, |0f zlelfs ©en vernisje, zeer dun, maar ook een duin laagje vernis beschermt h©t hout op zeer .effectieve wijze. En, was het wel in eenig ajnder land ooit méér dan een vernis of ver nisje', van werkelijk levend christendom dat het nationale leven beschermde en voor verderf bewaarde? Een weinig zou k'a|n soms heel wat zouten! ;

Nog onlangs kwam' ons het. bericht in handen dat, volgens de nieuw© Duitsché belastingplannen, bijdragen voor oultuur-bevorderende, milddadige, politieke en nuttige vereenigingen, tot een maximum van tien percent mogen worden afgetrokken van het belastbaar bedrag.

De verzuchting was er aan toegevoegd: „Zoo ver zijn wij in christelijk Nederland nog niet; tnen mag wel tienden geven , als m'en er maar eerst belasting van betaalt!" Of zulks waar is of niet is schrgVer dezes onbekend, i) Do'ch hij weet vastelijk dait onze Amerikaansche regeering in d© iregeling der inkomstenbelasting aan onze burgers en burger essen, wier inkomen als ongehuwden boven de duizend dollar is, of als gehuwden boven Jde tweeduizend, toestaat, dat men van het belastbare inkomen, boven die 1000 of 2000 dollai', niet niinder dan vijfti©n percent kan aftrekken voor religieus© of liefdadige doeleinden

En wat het uiücomien voor den Heere aangaat, ook door onz© reigeering in het publiek, geef ik in dezen brief - als een voorbeeld, de vertalingl van een proclamatie ter viering .van den Goeden Vrijdag, onlangs uitgevaardigd door den burgemeester van de stad Dayton. Niet een plaatsje ergens in een achterhoek, maar in het hart van den grooben Staat Ohio, en gee'n gehuchtje van enkele huizen, maar öen stad van ruim hoaiderd en vijftig duizend inwoners. Burgemeester J. M. Switzer vestigde op verzoek yan Protestanten en Roomschen de' aandacht op het feit, dat Vrijdag .25 Maart Goede Vrijdag zou zijn. „Op dezen datum herdenkt heel dé' christelijke wereld den dood des Heilands. Drie uren ]ang hing Je'zus aan het kruis om de zonden der menschen - te verzoenen en eiken zegen te verwerven. Uit erkentelijkheid voor deze grooite liefde Gods tot ons, wordt het beleefd verzoek gedaan, idat wiji, voorzoover immier mogelijk van 12 tot 3 Uur n.m. van onzien gewonen arbeid rusten e'n in onze verschillende kerken samenkomen, om dat groote' offer en al het dierbare daarin begrepen, t© overdeniken."

Aan schrijver dezes is geen manifest bekend door een Nederlandsch burgerlijk bestuur uitgevaardigd, na d© Fransche Revolutie, dat zoo openlijk getuigt van den Christus Gods. Men beluistert er het „Pro Rege" in, zou ifc zeggen. Te bejammeren is het overigens, dat onze regeering van stad en staat, óók zulke proclamaties niet uitvaardigt omtrent heiliging van den Dag des Heeren. In dit opzicht zijn we er in ons land helaas niet op vooruitgegaan, sedert onze soldaten in Europa leerden wat een „Continental Sabbath" daar beteekent. Misschien komen we later wel eens op dat chapitre terug.

Van Goeden Vrijdag geisprokten, ik m'eirk nog op, dat d© publieke viering van dezen dag in den laatsten tijd zfeer is toegfenom'en in het centrum van ons land. In het Oosten werd de dag sinds lang min of meer algemeen gevierd. Roomsche invloed schuilt hier zieker adliter; (dit kan ook ee'n onderwerp vormen voor leeln yolgend schrijven).

Ten slotte zij nog gemeld, als iets waarin m'en zeker belangstelt onder ons Geneformeerdei volk in Nederland, dat de Vo or j aars bid dag voor het Gewas, isinds lang gehouden op den tweedein Dinsdag in Maart, door heel ons Hollandsch kerkelijk publiek, dit jaar leidde tot de sluiting van zoogoed ais all© fabrieken ©n winkels in de steden Holland en Zeeland in Michigan, en dat, zoover we weten, zonder 'regeeringsmanifest, louter door d© macht (der publiek© opinie. Hetgeen o.i. ook 'weer een bewijs is, dat de religie hier • sterker invloed uitoefent op het burgerlijk leven dan menigeen vermoedt, en meer dan sommigen waandeeren. Tot later, D'.V.

Grand Rapids, Mich. U. S. A.

HENRY BEETS.


1) Ja, Sat is waar. — Corrector.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 april 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE AMERIKAANSCHE KERKELIJKE WERELD.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 april 1921

De Reformatie | 8 Pagina's