GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Geene verdoemenis want vrijgemaakt van de wet des doods.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geene verdoemenis want vrijgemaakt van de wet des doods.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De apostel Paulus predikt in zijn brieven nooit zichzelven. Hij is dienaar van Christus. En hij begeert slechts dit ééne dat Jezus Christus een gestalte hebbe in de harten zijner hoorfers.

Toch verwijst hij meermalen naar het wondere werk van 'Gods genade in hem verheerlijkt. "

Hij doet dat dan om God daarmee groot te maken en de souvereine genade van Christus daarin te roemen. Of ook om anderen hoop-te geven.

Want waar voor hem, den grootste der zondaren, behoud mogelijk bleek, mogen oöt anderen moed vatten en behoeven zij nimmer te wanhopen.

Oofc hier heeft Paulus een persoonlijk getuigenis van de levensvernieuwing, die er in hem

plaats greep en waardoor hij bevrijd werd van de heei^happij der zonde en des doods.

Want, zoo zegt hij in woorden, die op het eerste hooren wat moeilijk te verstaan zij'n, die wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der.zonde en des doods.

Paulus spreekt hier van tweeërlei wet.

Reeds vroeger, in het zevende hoofdstuk, heeft hij geschreven van de tweeërlei wet in zij'n leden.

Daar heeft hij ze genoernd de wet der zonde en de wet des gemoeds. . .

Het is tweeërlei beginsel, tweeërlei drijfkracht, tweeërlei macht in zijn leven, die hem naar verschillenden kant drijft. Het ééne is de wet, de macht, de heerschappij des Geestes in Christus TPIZUS.

Het is de heiligende invloied van den Geest des Heeren, die hem bindt aan Christus Jezus en die zoekt om Christus Jezus in zijn leven tot heer­

schappij te brengen. En het is anderzijds de macht die hem tot de zonde drijft en gevangen houdt in den dood.

Welnu, Paulus heeft zijn tijd gekend dat de heersohappój der zonde hem geheel in beslag nam en

dat hij gevangen lag in banden des doods.

Toen verschrikte hem de verdoemenis.

Maar nu is het anders. De Geest des Heeren is over hem vaardig ge­

worden. , , r^^' •, • Gods. Geest heeft-hem gebracht toit Christus Jezus en nu 'weet hij zich vrijl ]van de macht

der zonde en des doods. Daarom te meer kan hij roemen, dat ©r geen verdoemenis is - voor hem en voor allen die in

Christus Jezus zijn. Paulus had wel een helder inzicht in den ver­

Paulus had wel een helder inzicht in den ver­

lossingsweg. Hebt gij van strijd te gewagen? Paulus ook.

lOaagt gij wel: ik, ' ellendig naensch — gij' weet, het zijn woorden van den apostel. Maar ook, hebt gij oorzaak van roem en dank —

ga dan in de leerschool van Paulus en hij zal u de woorden geven om er God mee te verheerlijken.

Hier roemt Paulus ex in dat de heerscha-ppij der zonde over zijn leven is gebroken.

Zegt hij d'aarmee dat hij! niet meer zondigt? Wij weten wel beter. Bedoelt hij er mee dat de zonde hem in zijn

leven geen last, , geen strijd, geen zorge mee-r baart ?

Het tegend.eél blijkt uit zijn woorden maar al

te zeer. Doch dit is zijn roiem. Al kan ik geen oogenblik den strijd • nalaten, - •-^-al^m-öiet 'rk: -onverpoosd' tegen de zónde van mijn

-•-^-al^m-öiet 'rk: -onverpoosd' tegen de zónde van mijn

hart waken, - de heerschappij der zonde is over

mijn leven gebroken, ik ben verlost van het geweld des boozen.

ik ben verlost van het geweld des boozen. Ik ben niet meer slaaf van Satan.

Wél ondervind ik nog zijn invloed. Soms zoo sterk, dat ik uitroep: Wie zal mij verlossen uit bet lichaam dezes doods?

Maar toch mag ik er bijvoegen: ik danke God door Chrishis Jezus onzen (en dus ook mijnen) H e e r.

Is dit niet, naar luid van onzen aiouden .Heidel-

berger, de eenige troost in leven en sterven?

Verlost van zonde, dood en Satan en — het eigendom van Jezus Christus!

Kent gij dien troost, mij'n lezer? Vraagt gij: hoe zal ik het weten ? Let dan hierop, dat Paulus zich bevrijd we& t

Let dan hierop, dat Paulus zich bevrijd we& t van de macht der zonde door de wet des Geestes

des levens in Christus Jezus. Om dien troost te genieten is allereerst geestelijke

vernieuwing noodzakelijk. Het is de Geest die levend maakt. En dit geestelijke leven kan eenerzijids zich niet

verdragen met de zonde in al haar openbaringen en drijft anderzijds uit tot Christus Jezus.

en drijft anderzijds uit tot Christus Jezus. Zoo was de weg van Paulus en zoo is de ervaring van al Gods Kinderen. Voor hen geene verdoemenis want zij zijn vrij­

Voor hen geene verdoemenis want zij zijn vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods door

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 november 1926

De Reformatie | 8 Pagina's

Geene verdoemenis want vrijgemaakt van de wet des doods.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 november 1926

De Reformatie | 8 Pagina's