GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

PRESSCHOUW.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PRESSCHOUW.

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Over den „wereldleeraar”

In Geld. Kb.” zegt ds C. L. V. v. Schelven over Krishnamurti:

We weten, da, f - deze z.g. „Wereldleeraar" in dê oogen zijner volgelingen-de incarnatie van denChïist'us is, de vleeschgeworden Christus. Mevrouw Besant zelf heeft het gezegd, p.iet ééns, maar telkens weer, om de - heel eenvoudig^, reden, „dat ziji het gelooft en weet". En dan is 'tuit. Want zooals de Paus in zijn onfeilbaarheid het hoogste leergezag is iri de Roomsche kerlc, en'de Apostel onder de Ap-ostor lischeri, zóó is Mevrouw Besant in de kringen van „de Ster" het eind van 'a: lle tegenspraak.-

Opmerkelijk is evenwel, dat deze incarnatie van den Christus in Indië, - waar de Christus • geen'opgeld doet, de incarnatie van de Boeddha is.

Een .Amerikaansch blad „Het Oosten" vertelde: „In Bombay aangekomen met Mevrouw Besant, heeft hij zij-n bezoekers plechtstatig ontvangen. Hij riep: „Ik heb Boeddha gezien; ik heb met Boeddha gesproken; ik ben Boeddha, en de boodschap di© ik aan Indië breng, is zuiver in geest en in gevoelen en in het' lichaa.m. Ik heb alles verloochend. Ik kon een ji]k man zijn; mij - we-rd 10.000 dollar per week geboden door een Amerikaansche firma; natuurlijk, ik verwierp het aanbod. Juist zooals een rivier zich in den oceaan uitstort, , heb ik mij'zelf in de eeuwigheid verloren."

Krishnamurti, die volgens Stanley Jones ook stevig vloeken' kan, i's alzoo wel „van alle markten thuis."

Het is 'goed, dat zulke rariteiten eens ontmaskeïd worden.

Zeven cent voor de gemeente Rotterdam.

Dr Krop, Ned. Herv. pred. te Rotterdam, heeft daar onlangs een jeugdpreek gehouden, waarin o.m. de kwestie van het anti-militairisme ter sprake Icwam. Van een bezoeker, die op Zondag eerst de jeugdp'ïeefc, later de bioscoop, bezocht heeft, kreeg "hij.' een brief, waaruit ik het volgende citeer, 'via d© „Rott, , ; , K^." (herv.): 'i^$Êil r ï

Een redelijk debat weerloos-waarbaar, pro-antikontra-militairisme wordt onophoudelijk uit - het redelijk denken in de sfeer van het sentiment g'ebra^ht, waarbij de tegenstelling natuurlijk van haar zuiverheid Avordt beroofd i).

„Liefelijk" stelt men de antithese dan aldus: aan den eenen kant de bloederige, gemeene militairisten, aan den anderen kant de zachtzinnige - vredelievende antimilitairisten. Natuurlijk erken ik, dat het anti-militairisme, type Tolstoy, en nu weer Prof. Heering. (De zondeval van het Christe-ndom) zuiver, eerlijk en respectabel' is en het is mijn bedoeling niet deze menschen of, dat beginsel te treffen, temeer waar ik ook nu de zaak allerminst vertroebelen wil met scheeve voorstellingen en o-njuiste gevolgtrekkingen.

Doch wat ik mits dezen wel wil doen, is protesteeren tegen de onwaarachtigjieid der communistische actie. J.l. Zondag werd in een 'Sruk-bezochle bioscoop gefilmd: „Tien dagen die de wereld deden wankelen", van welk stuk de geimeente Rotterdam van mijn 42 cents toegiangsprijs ook 7 centen ontving, , waarschijnlijk om straks de weduwen te onderhouden van de agenten, die het leven zullen laten, ' als iu Rotterdam op zoo'n wijze de wereld eens wankelen gaat. In dat revolutionaire stuk zien wij de - Russische revolutie bewierookt, zien wi| de operatie van het roodo • leger gefilmd en.... het publiek wordt gek van .... blijdschap. Is het niet' wonderlijk, dat de anti-militairistische communistische-partiji (Stalinisten) een oorlogsfilm vertoont en dat het pulsliek in geestdrift ontsteekt? Wanneer schoolboekjes, ' enz., Napoleon of dergelijke militairisten verheerlijken, dan komt er — terecht —^ een steeds InideT klinkend protest; doch-nu wordt de roodemilitairist Lenin, de revolutionaire geweldenaar, de roode Bismarck, door • een in borlogsroes gebracht publiek o-p militairistische wijze, als ©en vechtgeneraal, ' lóf en glorie toege-: bracht en schier'vergoed. Een-dergel'rjke partijbonzen-•aanbidding als j.l. Zondagmorgen zag ik nimmer en wat mij walgen deed was, dat déze film van bruut geweld, ' dierlijk oorlogsfanatishie, .. dat juist het oorlogsvraagstuk zooi benauwend maakt, thans door deze anti-militairisten onder applaus - wordt gefilmd en dat 'deze rolprent der verschrikking nu Avordt • vertoond met zuiver rood-mihtairistische .propaganda, ': terwijl, bovendien do redenaar, die het ..woord--voerde, ' aanried door sentimenteel'e 'ge'voelens ? ich niet van 'dien strijd te laten afhouden! ' •: ;

Tegen deze misleiding, ' tegen dat militairistisch ge-' doe, tegen' deze legeraanbidding, - tegen deze machts-. vergoding, tegen' dez© oorlogsverheei'lijïkrn.g. sta een ernstig protest-en een dringend''verzoek, om bij * het overdenken van dit ontzaggelijk vraagstuk „weerloos-weerbaar" zich toch niet door communistisch , , ; anti-militairismè" te lafeii meesleuren, '-want dat - anlimilitairisme is plus royaliste que Ie roi en onredelijker dan welk militaijisrhe, ook. Ter .zijner tijd hoop ik in „Gel'oof en '\^rijhéid" oVer deze dingen uitvoeriger te schrijven, doch ik kon'niet nalateii deze commxihistische oörlogs-en ge-tveldsverheerlijking-nu althans "'vast't'é leggen...'. enz., enz-."-'' '' '•-•'• •--•: • .

'" Ik' heb' zoo , geen •'verstand liruM" geimeéntöraadszafeèn, ïtidht 'die "oipnlér'king* ov'ér d'é''*? ''ceiit'•'Iiij}ct''ffiö.; '^og z'apVdofft niet.; , ' ' ' ' "!''', '" •, , ..''; "": '"

De oogen gaan meer en meer open.

Dat de groep-Geelkerken den ongereformeérden 'kant uitgaat, .wekelijks verder, , - 'Wördt.ho© langer ho> ei, - meer iiigezien'. Gelukkig zijn , er, eerlijtk® menschen; . die ei" vóór uitkomen, en niet door valscheiji hoogmoed' \yoj'den " weerhouden van d© erkentenis, dat ze de ding!en langzamerhand afeders'Zija , gaaa zien dan eerst.

- Epn^iyan de. (yqprbpelden van zulke openhartige belijd(? njs , , g; e., ef, l, iMa-rjiijc - in „Q-jron.-Kerkbode". Hij spreeld; QSfer, i.dj& nj, he'er; , J. E-, Kok .te, Ti.el'j y; : > (3!raapstaande .figuur in, de-, , le^cylffgl^< •v; a(n: , .'i, el je.ugd. Marni.x scliTJjft over hem:

; ..; .iHjJ, , , is il-eid©: ^ geweest, oif is het nog — daar wil , ; fi'k: .fl.l , zijn, , - .-t-van , den gere-fprweerden jeugdl? pnd', . onze 'knapenvprg'aderifigen, , ep, heeft er zich niet, mee 'kunnen vereenigen, , , dat 'deze bond zicK zoo Jcl'pek en klaar, - uitsprak intake het leefges, chili dat in, 'onze kerken aan de orde, was. Deze broeder, - svas' bezwaard. Hij vond het geschil, dat te Assen beslecht werd, éen verschil van uitlegkunde. Een-e'xegetischei' kwestie, zooals de geleerden het dan zeg'gen. Hij vond het . niet gogd, da.t ir^.het r.eglement van den jeugdbond zoo düidelijls: -werd uitgesproken dat dez© zich plaalst op den grondslag van de belijdenis zooals die dool', do gereformeerde kerken wordt gehandhaafds, Natuurilyk —-wat zou een gereformeerde organisatie anders doen. Een lid van de Hervoi'mde Keric zeide: waf ben ik'blij dat d© gereformeerde kerken de beli/donis handhaven. Als zij het niet deden, wie zóu''--ïiet dan doen? Mijn kerk kan het niet meer. ' '> •; "

Maar goed, deze broeder was dan bezwaaird.'; ; ; Hij dacht net als vele anderen: het is zoó er'g'riiot. En was allicht eveiials''die anderen vertoornd'als iemand verklaard© en het bewees, dat het wel' erg was. Hij ging lezen „Woord en Geest", en vond daar mooie stukken in.' • ....-: , - , !, • ' ", ; i, :

Maar zie wat gebeurde? 'Allengs gingett''deze'H^'b'foe-, der de oogen open. , u .•vo-i--: .i.f', . , .• ••'.'.•

Daar las hij in het geno'èmde'i-hlad^'éen' artikselenreefcs van dr N. van Leeüwé'n 'ovör het-boek Etst> dus. , ; ^

: : 'a'-')-C!0 • '--^ En het gevolg van de lezing van wat hst orgaan der groep-GeélKéi'ken zoo al als gereforrneerd' aandient, ' is geweest, dat, de .heer., Kok' , in.-'}: hë|; .; , x, , L^idersbM^ van deze maand schrijft:

Zoo langzamerhand wordt het toch duidelijk dat er principieel verschil is ia Schriftbeschouwing tusschen de Geréiormeerde kerken en die van het N. V. Meer en meer ga ik zien, dat wij deze kant niet uit moeten. _, •., .„, .

Nadat de heer Kok' dan' "'èrtkele letterlijke citaten, heeft' gegeven' uit wat dr v.' Leeuwen in het orgaan der groep-Goelkerken schreef, geeft hij van diens meening ..deze. samenvatting:

.•Als-ik dus goed leos • beva-tten de historische boe^ ken - I-overlevering. En die overlevering wordt op één' lijn' gesteld met iedere ander© historische overlevering en is onderhevig aan allerlei invloeden', die zelfs tot historische verwarring aanleiding heeft gegeven.

Hierna geeft de heer Kok deze conclusie, die we om haar eerlijkheid waardeeren:

Maar ik-vraag me af: Waar is de inspiratiege-. dachte gebleven? Zal God, die al de Schrift heeft ingegeven, historische verwarring toelaten? Immers noenl

Zoo komt men consequent tot een schriftcritisch standpunt. Dat blijkt trouwens. Dr v. L. gelooft niet • aan de verdeeling van Mozes leven in een periode van 3 maal veertig jaren en loochent dus Hand. 7:23 en 24. Hij noemt de Schrift met zichzelf in tegenspraak als ze tot driemaal toei het verblijf in Egypte o(p 430 jaar stelt (Gal. 3:17, Gen. 15:13 eu Ex. 12:40), omdat, de oudste gegevens g: en steun daaraan geven.

Die oudste gegevens gaan dus boren de Schrift zelf.

Is dat schriftcritiek of niet?

Nu vergete men niet, dat dr v^ L. de meeste gegevens van prof. Böhl heeft. Die staat toch zeker niet , o> p Gereformeerd standpunt.

Tenslotte staan we hier weer voor dezelfde lavesties als in Gen. 8. Exegese-of belijdenis?

Het wordt mij steeds duidelijker: dien kant nooit uit. Het N. V. wü! tweeërlei. Eenerzijds tracht het 't ethisch element in het gevlei te komen. Anderzijds den naam gereformeeïd behouden. Maar tusschen die die beide groepen ligt de groote onoverbrugbare kloof der Schriflbescho'Uwingi. Ook de beschouwing der kerk is een andere — die ziet bijv. '• ds Buskes heel .anders dan ik. Als persoion moeten en willen we elkander waardeeren. Gaarne willen - wij gelooven, dat velen in het N.V. het oipreöht meenen — evenals wij. Bidden moeten wij voor deze dwalende broeders. Maar uitingen als van ds van Leeuwen — om v, an ds Aalders en ds Smelik niet te spreken — hebben mij doen niet, dat de jeugidbonden goed hebben gedaan zich principieel o-p Assen's standpunt te stellen. Zoo zal het zeker velen onzer zijn gegaan'.

Marnix, na deze dingen vermeM te hebben, besluit nu:

Wat zegt ge er van? Is dat geen treffend schrijven? Ik heb maar één opmerking. De heer Kok zegt: velen in het nieuwe verband zullen het oprecht meenen. Waarom dit niet van allen te verondetfstellen? Ik heb nooit iets anders g'edaan. Maar d, a)t neehrt niet weg, dat zij em'stig dwalen en o-p gevaarlijke doolpaden geraakten. Dat de afglijdingi .zoo gauw en zoiO ernstig zichtbaar zon worden, had ik' nooit gedacht. Gewoonlij'k duurt zoo iets enkele jaren. Maar het blijkt nu, ho.e erg het was. En dat wordt thans door velen, die het eerst niet zagen, ingezien.

En tenslotte:

Het getuigenis uit Tiel kan voor velen, die nog niet begrijpen welke groote dingen hier in het geding zijn, leerzaam zijn.

De chr. geref. kerk en de vroegdoop?

Wordt in de chr. geref. kerk VERBODEN, den doop to hebben „zoo haast als men denzelven hebben kan" (kerkorde? ) Men zou het wel zeggen uit onderstaand officieel bericht in de „Chr. Geref. Kerkb. v. Rotterdam":

Die den laatsten Zondag in de maand hun kind wonschen gedoopt te zien worden, kunnen op die (kerkeraads) vergadering de briefjes in ontvangst nemen. Indien er door medelevenden gewensoht wordt gemeentelijk in te leven, kunnen zij zich op de kerkeraadsvergadering vervoegen.

Of is de berichtgeving onduidelijk gesteld?

Dat is nog eens eerlijke taal!

We lezen in „Die Kerkblad, offisiële orgaan van die Gereformeerde Kerk" (van Zuid-Afrika) iets over het geval van leertucht tegen prof. De Plessis. O.m. dit:

Waarde Vriend, —Ons is seker almal dankbaar, dat die Sinode van die N.G. Kerk, wat nou pas te Kaapstad gesit het, so 'n ferme houding ingeneem het in die saak van Prof. du Plessis. Toe die saak voor die Ringkommissie gewees het, het daardie kommissie Prof. du Plessis heeltemal vry gespreek, en sy verbasing uitgespreek, dat daar iets teen die leer en belydenis van genoemde Professor ingebring geword het' Mens mag vra, of die kommissie nou nie nog meer verbaas is, omdat die Sinode hom met oorweldigende meerderheid teen die verkeerde • standpunt van die Professor verklaar het.

Ons as Gereformeerde Kerk is bly oor die moedige i .optrede van die Sinode, en dat daar sullce besliste - besluite geneem is. Partyhetmiskiengemeen, dat orjs Gereform eerdes graag sou wil gehad het, dat daar 'n soort skeuring in die N. iG. Kerk sou gek om het, en dat ons ons reeds verheug het, dat dan ons Kerk baiesouversterkword, deurdatdaarvan die ontevredenes by ons sou aansluit. Wie so dink of gedink het, het dit heeltemal mis. Ek het wel geen opdrag nie, om namens die Gereformeerde Kerk te spreek nie, maar ek meen tog wel te mag sê, wat die heersende opienie onder ons is. En die is, dat ons ons verheug oor die beslistheid van die Kaapse Sinode. Die regsinnige broeders in daardie kerk is ons bondgenote, en as hul in 'n stryd moedig voorwaarts tree en met beslistheid die H. Skrif verdedig, en pal staan vir die Gereformeerde belydenis, verheug ons ons daarin. As hul dan 'n oorwinning behaal, 'is ons m e t h u 1 s a a m V e r b 1 }^

Dat is nog eens eerlijke taal; taal van kerels. Als men daarbij vergelijkt, wat christehjk-gereformeerden, in Apeldoorn en Bunschoten, doen, en verwante belijders in de pers van andere kerkformaties, en vele omstanders, dan herinnert men zich, dat de Zuid-Afrikaansche lucht wel eens meer een geneesmiddel is tegen infectueuse ziekten.


1) Tussclien twee haakjes: precies hetzelfde, doen ze tegeawoordig ia kerkeltjk-theologlsohe geschillen. ' '' K..S.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 december 1928

De Reformatie | 8 Pagina's

PRESSCHOUW.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 december 1928

De Reformatie | 8 Pagina's