GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

GEREFORMEERDE KERKEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEREFORMEERDE KERKEN.

14 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tweetal te: Burum: J. Schelhaas te Tzummarüm en P. Veenhuizen te

Oudega (W.) . Voorthuizen: H. J. Jager te Jutnjp-Hoiranerts en J. W. v. Tol te Dalfsen.

Baambrugge: H. M. Matter, cand. te Amsterdam. Burum: P. Veenhuizen te Oudega (W.). Delft (als 4e Miss predikant te Solo, speciaal voor Klaten): G. D. Kuiper te Aalsmeer.

Aangenomen naar: Delft (als 4e Miss. pred. te Solo): G. D. Kuiper te Aalsmeer. Gerkesklooster-Stroobos: J. B. Vanhaelen te Hoek (Z.).

Bedankt voor: Bolsward: R. J. v. d. Meulen te IJmuiden. Stadskanaal: J. W. Esselink te Doorn.

Jubilea:25 November: . H. Broek Roelofs te Vroomshoop, 25 jaar. 29 November: . Staal Pz. te Colijnsplaat, 40 jaar.

Ds L. Hummelen. t

Te Groningen is Donderdag 5 November in den ouderdom van bijna 83 jaar overleden Ds L. Hummelen, em.-pred. van de Geref. Kerk te 't Zandt (Gron.).

Hnlppredikers.

De Kerkeraad der Geref. Kerk te Voorburg besloot tot aanstelling van een hulpprediker. Voorloopig alleen voor één jaar, indien mogelijk van 1 Jan. 1932 tot 1 Jan. 1933. Deze maatregel geldt alleen om aan de gebleken behoefte in de herderlijke bearbeiding van de gemeente te voldoen.

Hulpprediker voor de Evangelisatie.

Naar wij vernemen is benoemd tot hulpprediker van de Geref. Kerk te Krommenie voor het werk der Evangelisatie in Noord-Holland, de heer T. Klein, te Uithuizermeeden, theol. cand. aan de Vrije Universiteit. De heer Klein heeft deze benoeming aangenomen. St.

Candidaicn tot den H. Dienst.

De heer P. K. Keizer, cand. aan de Theol. School te Kampen, is door de classis Heerenveen der Geref. Kerken praeparatoir geëxamineerd en met algemeene stemmen beroepbaar verklaard. De heer Keizer wil gaarne de Kerken des Zondags dienen en zal een eventueel beroep terstond in overweging nemen. Zijn adres is: Dracht, Heerenveen.

— Cand. H. J. Westerink, te Nunspeet, is door de Classis Harderwijk der Geref. Kerken praeparatoir geëxamineerd en met algemeene stemmen beroepbaar verklaard. De heer Westerink wil gaarne de Kerken dienen in den Dienst des Woords. Zijn adres is: Stationsstraat 126, te Nunspeet, Tel. 84.

— De heer H. J. ten Brink, te Amsterdam, Theol. cand. aan de Vrije Universiteit, en beroepen predikant bij de Geref. Kerk te Twijzel (Fr.), is door de Classis Kollum peremptoir geëxamineerd en met algemeene stemmen toegelaten tot de bediening des Woords en der Sacramenten. Bevestiging te Twijzel op Zondag 22 November door Ds G. Kerssies, van Wildervank. Intrede des namiddags.

— De heer G. J. Hoytema, te Franeker, Cand. ajn de Theol. School te Kampen, en beroepen predikant bij de Geref. Kerk te Kooten (Fr.), is door de Classis Kollum peremptoir geëxamineerd en toegelaten tot den Dienst des Woords en der Sacramenten. De heer Hoytema denkt Zondag 22 November e.k. te Kooten intrede te doen, na bevestigd te zijn door Ds K. Fernhout, van Vreeland.

Kerkinstitueering.

Te Patawang (vroeger arbeidsterrein van Ds J. F. Colenbrander) en te Waingapoe (vroeger terrein van Ds C. de Bruin), beide op Soema (Ned. Oost-Indië), zal weldra een inlandsche Geref. Kerk worden geïnstitueerd.

Geref. Evangelisatie in België.

De Geref. Evangelisatie in België kon verleden jaar een nieuw arbeidsveld betreden door de opening van een eigen gebouw te Denderleeuw. Thans werd opnieuw een belangrijke vordering gemaakt door de opening van een eigen evangelisatiepost te Nienhoven. Deze arbeid gaat uit van de Gereformeerde Kerken in Nederland. Leider er van is de voormalige Roomsch-Katholieke geestelijke, thans Gereformeerd predikant, Ds A. Lauwers te Brussel.

De kwestie-Ubbink ter classis.'

Bij de classis Woerden is ingekomen volgend stuk van den raad der Geref. Kerk te Zevenhoven:

De kerkeraad van de kerk van Zevenhoven stelt voor, in ! verband met het verschijnen van het boek van haren Herder en Leeraar, Dr J. G. Ubbink: „De nieuwe Belijdenis aangaande Schrift en Kerk", en in verband met de daarop zoo spoedig verschenen, scherp veroordeelende bespreking in de pers:

A. dat de Classis zich na een ernstig onderzoek in dezen uitspreke over deze veroordeeling door de pers, met name over de beschuldiging van woordbreuk.

B. dat de Classis, om lange en vermoeiende en nuttelooze bespreking over het boek van Dr U. te voorkomen, zich eveneens uitspreke over de twee punten, die reeds in den kerkeraad voornoemd ter sprake kwamen, en waarop het ook vooral, naar Dr U.'s oordeel, in zijn boek aankomt;

1ste, wat de totstandkoming en het wezen der H. betreft; Schrift

of wij o.a. met Calvijn en Voetius moeten oordeelen, dat de H. Schrift geheel, (al of niet met de vertalingen en afschriften), van het begin tot het eind, woordelijk door God is ingegeven; en de H. Schrift daarom zelve niet (van ? K. S.) het Woord Gods mag worden onderscheiden, maar zelve als het eigenlijk door God zelf geschreven Woord Gods, en dus daaraan gelijk (identiek) is;

dan wel, of wij met de z.g.n. organische inspiratie-leer van oordeel moeten zijn, dat de Schrift wel door menschen en wel door Gods bestel geschreven is, maar toch, als door een Goddelijk wonder van een menschelijk woord, dat als zoodanig tendeele is, tot een Goddelijke (volmaakte) Schrift werd, — ongeveer zooals volgens de Roomsche voorstelling, ook door een Goddelijk wonder, door transsubstantiatie, het brood van den H. Disch verandert in het Goddelijk, (volmaakte) lichaam van Christus;

dan wel, of wij met Dr U. van de H. Schrift mogen spreken, zoo als Paulus deed, Rom. 16:26, als van de bekendmaking door menschen van de Goddelijke Openbaring der Goddelijke verborgenheid in Jezus Christus, tot gehoorzaamheid des geloof s. i Zoodat wij, zooals Paulus sprak van het bezitten van zijn schat i in een aarden vat, en van een: wij kennen tendeele en

wij profiteeren tendeele, " wij mogen en moeten onderscheiden tusschen de H. Schrift, als de historische inkleeding in de menschelijke taal en de menschelijke schrift, van het volmaakte en onfeilbare Woord Gods en dit Woord Gods zelf. Zoodat wij in de - Schrift wel bezitten de menschelijke profetie, die tendeele is, maar die door Gods bestel en bevel, toch is de eenige onfeilbare schriftelijke bekendmaking van het onfeilbare Woord Gods, onfeilbaar te kennen, ook uit de nu bestaande handschriften en vertalingen.

2de, wat de Kerk aangaat, of wij met Dr U. mogen belijden, dat de kerk de vergadering is dergenen, die in Christus gelooven, die als levende steenen van het huis Gods, ook in de uitwendige organisatie, allen, naar het woord van Christus: „Een is uw Meester, n.l. Christus, en gij zijt allen broeders", in rechten als broeders gelijk zijn, van welke gemeente Christus alsnog het levende en regeerende Hoofd is, die Zelf alsnog met macht Zijn gemeente regeert, en voorts aan de gemeente Zijn Woord en Geest gegeven heeft, waaraan allen gelijkelijk en aan elkander onderworpen zijn, in betooning des Geestes en der kracht;

dan wel of wij moeten oordeelen, dat Christus niet meer Zelf en direct regeert, maar de regeermacht, behalve door Woord en Geest, ook door uitwendige macht aan sommigen heeft opgedragen, zoo dat allen hierin niet gelijk zijn.

Namens den Kerkeraad voornoemd,

Dr J. G. UBBINK, voorz.

C. VAN BAREN, scriba.

Daartegenover staat dit bij diezelfde classis ingekomen stuk van den raad der Gerei. Kerk te Alphen a. d. Rijn:

De kerkeraad van de Geref. Kerk van Alphen, kennis genomen hebbende van de gevoelens, door Dr Ubbink van Zevenhoven neergelegd in zijn boek: „De nieuwe belijdenis aangaande Schrift en kerk"

van oordeel, dat deze leeringen in strijd zijn met de leer, in onze Belijdenisschriften voorgestaan, en dat Dr Ubbink dus gehandeld heeft in strijd met zijn belofte, bij de aanvaarding van zijn ambt in de Geref. kerk, afgelegd, verzoekt de Classis Woerden met Dr Ubbink over deze zaak te willen handelen.

De Kerkeraad voornoemd,

J. H. A. BOSCH, Pr.

J. WIJBENGA, Scr.

Het lijkt me beter, ook nu ons niet te mengen in kerkelijke besprekingen. Slechts constateeren we, wat Zevenhoven's verzoek betreft:

1. dat het onder A gevraagde „ernstig onderzoek" onder B weer niet begeerd wordt; immers, zal men zich uitspreken over de „woordbreuk", dan dient heel het boek in oogenschouw te worden genomen;

2. dat de classis gevraagd wordt, zich te bemoeien met wat haar niet aangaat (de pers, punt A), terwijl dan, inzake wat haar w è 1 aangaat (althans te eeniger tijd aangaan kan) ongeoorloofde beperking van haar bemoeienis gevraagd wordt (Dr U.'s leeringen in puntB);

3. dat de classis verzocht wordt, te praten over dingen, waarover haast geen verstandig mensch ooit meer spreekt (zie b.v. B 1 „al of niet met de vertalingen en afschriften");

4. dat B 1, valsche dilemma's stelt;

5. dat ditzelfde geldt van B 2;

6. dat de Kerkeraad van Zevenhoven toch wel wat al

te onwezenlijke gedachtensprongen neemt, als hij van een „onfeilbare bekendmakina" overspringt op een „onfeilbaar kennen" (B 1, alinea 3, slot);

7. dat de Kerkeraad „vraag t" ook naar hetgeen hij zelf als „antwoord" heeft aanvaard in zijn erkenning der belijdenis.

Ik zou deze opmerkingen hebben ingehouden, als niet deze missive gepubliceerd was (Rijnl. Kerkb.).

Een tijdwoord.

De Kerkeraad van de Geref. Kerk te Zwijndrecht—Groote-Lindt heeft volgend tijdwoord gericht tot de leden der kerk:

De Kerkeraad der Gereformeerde Kerk van Zwijndrecht— Groote-Lindt heeft geoordeeld, met het oog op den zorgvoUen winter, dien wij tegen gaan, een bijzonder woord tot de leden onzer kerk te mogen richten.

Broeders en zusters, dat een bijzonder woord in de eerste plaats naar Boven wijst, spreekt vanzelf. Wij ontmoetten elkander reeds in den gebruikelijken dankstond voor het gewas in een bijzondere behoefte tot verootmoediging en gebed. Maar daar voegen wij dadelijk bij: broeders en zusters, vergeet ook in uw persoonlijk en huiselijk leven niet, dat de voornaamste oorzaak van al onze moeite, zorgen en ellenden ligt in onze zonden, en dat het voornaamste geneesmiddel voor allen nood ligt in de oprechte verootmoediging van ieder voor zich en van allen gezamenlijk onder deze schuld, gepaard met sterke roeping tot den Heere onzen God, van wien alle kastijding, maar van wien ook alle uitkomst is. Dat in de eerste plaats onder ons op de knieën gestreden worde tegen alles, wat aan bezoeking ons benauwt!

Heeft dit onder ons vastigheid, dan is er echter daarnevens thans ook bijzondere oorzaak om naast de liefde tot God de liefde tot den naaste te belijden en te betoonen. Wij meenen U te mogen vragen om in den tijd dien wij tegen gaan en alreeds ingingen, naast de kerk, die het zeer noodig heeft, ook de diaconie bijzonder te willen gedenken; de diaconie der kerk is het aangewezen orgaan tot alle materieele broeder-en zusterhulp. Niet dat wij in dit opzicht te klagen hebben over gebrek aan offervaardigheid tot dit doel; maar wie de gelegenheid heeft meer dan anders óók déze behoefte te gedenken, helpt thans dubbel. Wij willen er graag op wijzen, dat goederen, kleederen, enz., die soms bij U gebruikt liggen en die U missen kunt, bij de diaconie welkom zijn. Desgewenscht willen wij zendingen van beteekenis ook wel te Uwent afhalen. Met de uitdeeling zal D.V. voorzichtigheid worden betracht.

Voorts willen wij U opwekken — waar toch ook zoo mogelijk het voorkómen van armoede op den weg van ieder Christen Hgt — dat in dezen tijd het zeer bijzonder goed is, wanneer broeders, die werk te vergeven hebben, of op een of andere wijze verschaffen kunnen, om der wille der liefde tot God en tot den naaste als tot zich zelf, zich beijveren, juist thans dit werk niet uit te stellen. Ieder mensch, die aan werk geholpen is, vermindert het schrikwekkend leger der werkloozen. Ieder, die iemand aan werk helpt, doet een weldaad aan den staat, aan de maatschappij, ook aan de kerk. Wij zouden U willen vragen, ieder in eigen kring, toch wel te willen zoeken, wat in dezen gedaan kan worden. En — zijn er middelen en wegen, waardoor dit in den weg van samenwerking of bemiddeling nog bevorderd zou kunnen worden, tracht dan het Uwe daaraan te doen, dat tot stand kome, wat helpen kan.

Ten slotte willen wij U gaarne wijzen op een zijde van het werkloozenvraagstuk, dat ons als kerk ook zeer sterk bekornmert, nl. de lediggang van ouderen en jongeren. Ledigheid is des duivels oorkussen. De langdurige werkloosheid demoraliseert de menschen en kan oorzaak zijn van ernstige wantoestanden. Kan men werk verschaffen, des te beter. Maar kan men dit niet, dan blijft de zorg over, hoe den lediggang dan op andere wijze te bestrijden. Wij zouden het zeer toejuichen, waimeer mede door Uw belangstelling en liefde, hieraan iets gedaan kon worden. Voor onze militairen heeft men in den tijd waarin de verleiding een sterk woord kan spreken, Christ. "Tehuizen, die ontzaglijk vee! goeds doen. Is er geen oorzaak, dat bij de langdurige werkloosheid ook voor onze werkloozen Christelijke Tehuisen zoo mogelijk worden ingericht? Kan dat niet? Zouden daartoe geen middelen en wegen te vinden zijn? En — daarmee verbinden wij tegelijk een andere vraag, nl. deze of niet tevens eenige bezigheid ter bestrijding van den lediggang te bedenken ware? Zoo zouden wij de gedachte willen opperen in dit verband van het inrichten alhier in het voorjaar van een huisvlijttentoonstelling van dingen dezen winter en alhier gemaakt. De prikkel tot het maken van een of ander kon door mooie prijzen worden aangewakkerd. Misschien waren enkele cursussen mogelijk om in huisvlijtwerk te onderrichten. Waren een of meer tehuizen mogelijk, dan zouden deze cursussen daar kunnen worden gegeven. Misschien kon er iets worden gedaan voor het verschaffen van materiaal aan de menschen tot dit doel. Wij opperen slechts enkele gedachten, niet om deze dingen zelf ter hand te nemen, dat ligt niet op den weg der kerken; maar alleen om het initiatief tot dit of tot iets anders zoo mogelijk wakker te roepen, opdat het kwaad van den lediggang zoo veel mogelijk worde tegengegaan Dit immers bekommert ons als kerk sterk. Van harte bidden en hopen wij, dat althans iets ook in deze richting zal kunnen worden ter hand genomen.

Verschillende practische dingen werden door ons genoemd, na en naast het gebed en den geestelijken strijd. Zal er practisch iets gebeuren, dan moeten er echter menschen zijn, die zich daarvoor inspanning willen getroosten. Wij gaan er echter als kerk niet toe over, zelf eenig comité te stichten; maar de eerste ondergeteekende is wel gaarne bereid desgewenscht en zoo mogelijk sympathiebetuigingen te ontvangen en tot het vormen van eenig comité mede te werken.

In de hartelijke bede, dat het den Heere behagen moge, krachten te geven naar kruis en zoo het mocht zijn een wending in den ongunstigen wereld-toestand te werken.

Namens den Kerkeraad van Zwijndrecht—Groote Lindt: Dr H. W. VAN DER VAART SMIT, Praeses. H. LIPS, Scriba.

„GEREF. KERKEN IN HERSTELD VERBAND."

Tweetal te: Amsterdam-Centrum: J. ter Schegget te Harkema-Opeinde en P. A. E. Sillevis Smitt te Haarlem.

Beroepen te; Amsterdam-Centrum: J. ter Schegget te Harkema-Opeinde

CHRISTELIJKE GEREFORMEERDE KERK.

Tweetal te: Den Haag-West: P. de Groot te Amersfoort en G. Salomons te 's-Gravenzande.

Beroepen te: Arnhem: M. Holtrop te Franeker.

Intrede te: arderwijk: . Tamminga, cand. Tekst: feze 6:19. Onstwedde-Mussel: , W. Dam, cand. Tekst: s. 62:9.

GEREFORMEERDE GEMEENTEN.

Tweetal te: Vlaardingen: M. Heijkoop te Utrecht en W. C. Lamain te Leiden.

NEDERLANDSCHE HERVORMDE KERK.

Drietal te: Nigtevecht: A. Dijkstra te Losdorp; E. Jongens te Leimuiden

en P. v. d. Kooy te Suameer. Utrecht (vac. H. H. Barger) : E. H. Blaauwendraad te Vlissingen; J. C. Koningsberger te Amsterdam en Dr H. W. Obbink te Middelburg.

Beroepen te: Aalsmeer (Ie pred. pi.): IJ. Alkema te Lemelerveld. Almkerk: J. G. Lekkerkerker te Bennebroek. Breskens: A. F. W. de Kluis te Serooskerke (W.). Genemuiden: C. v. d. Wal te Dirksland. Kampen (vac. A. v. d. Kooij): S. Goverts Jr. te Gameren. Noordwolde: J. C. Fischer te Jukwerd. Onstwedde (toez.): W. Deur te Schoonhoven. Papendrecht: W. Deur te Schoonhoven. Stavoren: C. Warmolts, cand. te Scherpenzeel. Workum: A. W. M. Odé te Koudekerk a. d. Rijn. Woubrugge: A. H. J. G. v. Voorthuizen te Lage Vuursche. Zevenhuizen (Gron.): L. Seinhorst te Pesse (Dr.).

Aangenomen naar: Klaaswaal: G. W. K. Hugenholtz te Ransdorp. Raamsdonk: H. Guittart te Oosterend (Fr.). Tilburg: P. v. d. Wal te Neede. IJmuiden-Oost: A. A. Wildschut te Rilland-Bath.

Bedankt voor: Burgwerd: J. Kalshoven te Hien en Dodewaard. Enter: J. Kramer te Elden bij Arnhem. Hedel: S. Goverts Jr. te Gameren. Krimpen a. d. IJssel: N. Luijendijk te Hoek v. Holland. Rockanje: B. Peysel te Beusichem.

Afscheid van: ollum: . M. Doorenbos. Tekst:1 Tim. 6:20a. Ritthem: r H. v. Oyen. Tekst:1 Petrus 5:10. Zevenhuizen (Gr.): . C. M. Jansen. Tekst: and. 20:27.

Overleden:8 November: . W. Stutterheim, em. pred. te Nijmegen, 86 j.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 november 1931

De Reformatie | 8 Pagina's

GEREFORMEERDE KERKEN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 november 1931

De Reformatie | 8 Pagina's