GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

GEREF. KERKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEREF. KERKEN

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Onderhoudende Art. 31 K.O.)

Beroepen te:

Ulrum. A. I. Krijtenbtirg te Eemdijk. Eindhoven, C. Stam te 2e Exloërmond. HilverSura, A. Veldman te Leiden. Middelburg, cand. K, Drost te Enschedé.

Aongcnomen naar:

Gorinchem, R. Brands te Gameren.

Bedankt voor:

Rijnsburg, C. Stam te 2e Exloërmond.

. - - ADRESSEN. Het adres van Ds H. Vogel is vanaf 18 Mei: Plantsoen Laanhorn 17, Nieuwer Amstel. Amsterdam-Zuid II.

— GEREF. MANNENBOND (VRIJGEMAAKT') Namens de regelinffscommissie voor de te hnndfn bondsda.s op 22 Mei deelt de heer S D Postrna Handelstraat 56 te Utrecht mede, dat de ontmoetingsavond voor de_ afgevaardigden en hun gastheeren en - vrouwen plaats heeft in , , De Raadskelder", onder het stadhuis naibij de Dom, om 8 uur.

Voor de koffietafel op 22 Mei tusschen de vergaderingen . behoeven geen bonnen meegebracht te worden. De prijzen zijn billijk.

— TEGEN DE ÜNWAARHEID. De Kerkeraad der Gereformeerde Kerk van Utrecht heeft den raad der synodocraten openlijk geantwoord op diens invitatie om eens te praten (met de uitgestootenen, die buiten Gods koninkrijk zijn gesloten). Er komen duidelijke geluiden in dit antwoord; en zeer goed is de passage waarin afgerekend wordt met het onwaardige, feitenverdraaiende, gegoochel met het geval Cand. H. J. Schilder, waar een synode — het is njet Je eenige keer — officieel jokt.

— BEKEERING. Ter Kerkeraadsvergadering van Groningen bleek, dat de overgroote meerderheid van den Kerkeraad van oordeel is, dat een samenspreking niet. kan plaats hebben als niet eerst bij de Synodale Synode komt' bekeering en wederkeer. Intrekking van de genomen zondige besluiten en schorsingen van ambstdragers. Niet de eenheid van de Kerk, maar de waarheid Gods moet allereerst worden betracht. Deze is door de besluiten van deze Synode verkracht. '

— PROFESSORENBENOEMINGEN EN DE HERV. KERK. Ds G. v. d. Zee, Ds C.. Batenburg, en Ds G. den Duyn schrijven:

'De oude grief, dat er voor de doctores theologiae van confessioneele beginselen, zoo goed als geen plaats is, dient weggenomen te worden.

Allereerst en allermeest omdat het karakter der Kerk confessioneel is bepaald. Het professorencorfs weerspiegelt in zeer geringe mate het aangezicht der Kerk. Elke vorin van' een bepaalde evenredige vei tegenwoordiging wijzen wij op principieele gronden af. Wanneer er dan toch in het verleden naar gestreefd mocht zijn, ongewenschte spanningen te voorkomen, dan concludeeren wij, dat de helft onzer Kerk, reeds jarenlang rijp voor reorganisatie, hierin is teleurgesteld.

— TI EL. Men meldde ons onder dagteekening van 29 April j.l.: Tiel is Woensdag j.l., dan ook tot de vrijmaking gekomen; er hebben n.l. 6 bel. leden en 1 dooplid de acte van vrijmaking geteekend. Er waren enkele leden reeds vrijgemaakt. Gisteren is Dienst des Woords gehouden in het gebouw „Ons Huis". In den morgendienst ging voor Ds Brands van Gameren en in den namiudagdienst student Kamphuis. Ds Brands bevestigde een ouderling (br. W. Broere) en een diaken (br. H. Scholtus), waarbij twee ambtsdragers uit Gameren tegenwoordig waren.

In den vervolge zal in „Ons Huis" Dienst gehouden worden. Dat God het met ons ook zoo geleid heeft, daar zijn we dankbaar voor.

Tot zoover het bericht. Scriba is: br. W. Broere, Tulpstr. 22. Adres voor preekvoorziening: br. H. Scholtus, Voorstad IS. Wie helpen kan met voorziening in den Dienst des Woords, wende zich tot dezen.

— LOENEN a. d. VECHT. De kerkeraad van de Gereformeerde Kerk te Loenen a. d. Vecht brengt onder de aandacht van hen, die in de kazerne van de Politietroepen ie NIEUWERSLUIS Kun opleiding ontvangen of daar verblijven, dat de kerkdiensten van de Geref. Kerk (onderh. art. 31 K.O.) worden gehouden in de consistorie vau de Nederl., Herv. Kerk te Loenen, des morgens om 9 uur en des namiddags om 17.15 uur.

Andere kerkelijke bladen worden vriendelijk verzocht deze mededeeling over te nemen.

— HENGELO. Ds J. W. Smitt overgekomen van Veere deed op 17 April zijn intrede in de kerk van Hengelo (O.) art. 31. Bevestiger was Ds de Graaf van Giesendam. Het adres van Ds J. W. Smitt is Van Ostadestraat 13, Hengelo (O.).

— VRIJMAKING TE NUNSPEET. - Enkele gezinnen hebben zich, teleurgesteld door de beslissingen der appèl-synode van Utrecht, vrijgemaakt. Hierbij behoort ook Ds J. Bosch, em. predikant .van Oldebroek. Reeds verleden jaar had zich één gezin vrijgemaakt. Allen hebben zich onder opzicht en tucht van den kerkeraad van Wezep gestelu. Huisgodsdienstoefeningen worden gehouden bij br. A. J. Rooze, in afwachting van institueering door Wezep.

— TOESTANDEN IN HET LEGER. De Groene Amsterdammer schrijft: „De bedreiging onzer volksgezondheid, die het schrikbarend aantal geslachtszieken onder onze Expeditionnaire Macht vormt, schijnt een serieuzer beschouwing waardig. Maar^ het merkwaardige feit doet zich voor, dat blijkbaar goi; n 'onzer Officieren van Gezondheid of 'Veldpredikers zich geroepen voelt, hierover verslag uit te brengen aan het Nederlandsche volk.

Het is niet te ver gezocht om dit in verband te brengen met een soort intimidatie-politiek, die het Departement van Oorlog onder het leger voert, en die ongetwijfeld haar succes te danker, heeft aan haar aansluiting' bij de psychologie der bezetters, wier methoden eon erfenis van angst achterlieten in vele geesten.

Het is een algemeen geconstateerd feit, dat zelfs zij, die reeds gedemobiliseerd iijn, schromen om „onthullingen" over ons leger met hun naarn te dekken. Een jaar na de bevrijding geeft dit zeker reden 'lOt bezorgdheid."

— DE V. U. EN DE ANT.TTHESE. Ds I. de Wolff schrijft in Ensch. Kb.: , Een paar maanden geleden werd aan Kuypers Vrije Universiteit de stelling verdedigd (Mr P.^ Vergouwen) daf de antithese-handhamng op politiek terrein voor onze dagen niet meer geschikt is. 'Wanneer Dr Kuyper in zijn graf dit had kunnen vernemen, zou hij getracht hebben uit dat graf te komen om te protesteeren. Nu gebeurde er aan de V.U. in Amsterdam niets schokkends''.

— HARDENBF.RG. Op dezelfde plaats, waar een kleine 60 jaar geleden Dr Schot het Evangelie predikte en de o'fiders van het huidige geslacht in het huwelijk bevestigd zijn, daar is dit kerkgebouw tot stand gekomen, aldus Ds Koopman bij de ingebruikneming van een nieuw kerkgebouw.

— DEBAT. De kerkeraad van Groningen besloot n.a.v. de houding van de predikanten der Geref. kerken in deze stad en hun schrijven in de Gron. Kerkbode een van hen op een nader vast te stellen tijd en plaats uit te noodigen tot een openbaar debat met eer zijner predikanten.

— BIEN ETONNéS DE SE TROUVER ENSEM­ BLES. Handelend over Karl Barth schrijft Prof. Miskotte ik meen, zich vergissende) : Schilder en Korf f en Horreus

d« Haas, ze rijn al te lamen vrienden, als het eaat tegen dezen eenen man.

— HERVORMDE KERK EN ANTITHESE. Kort en bondig schrijft Ds J. J. Buskes in „In de Waagschaal" bij wijze van korte saamvatting van een breed artikel van zijn hand: „De Hervormde Kerk als kerk voor het gehele volk verwerpt de antithese-politiek en voeic niets voor een uiteenvallen van ons volksleven in christelijke en niet-christelijke organisaties".

•— NOORDELIJKE DIACONALE CONFERENTIE islot) Na bespreking van deze rede en een korte middagpauze werden enkele huishoudelijke zaken behandeld. Tot leden van het comité voor het regelen van de eerst volgende Prov. Diaconale Conferentie werden aangewezen de brs. K. Kleine, Groningen; M. Bieuwenga, Robdeschool; Veldsma, Zuidhorn en H. de Boer, Ten Post. De diaconieën uit de classis Stadskanaal zullen alsnog een lid aanwijzen. De vergadering werd hierna toegesproken door den voorzitter van de comm. voor de Centr. Diaconale Conferentie, br. Veenkamp van Amersfoort. Alvorens br. Veenkamp spreekt over „Het werk der barmhartigheid", deelde hij mede dat provinciaal en landelijk contact in , de toekomst zeer noodlakelijk zal blijlrtn te zijn. Als de' teekenen niet bedriegen wil de regeering komen tot een regeling van alle sociale armverzorging en zal ze daarbij moeten ingrijpen in onzen diaconalen arbeid. Die inmenging zal de kerk zeker moeten afwijzen; in elk geval zijn er gevaren die gezamenlijk onder oogen moeten worden gezien. Met het oog op de praclische onervarenheid van vele broeders wil spreker eenige practische richtlijnen geven.

De titel roept voor ons oog op het beeld van armoede, zooals ze ons tegenkomt bij onze diaconale verzorgden. Wat een zorgen, wat een strijd veelal voor men bij de broeders diakenen vraagt om hulp. Armoede is een béétje sterven; 't beteekenf verlies van eenige zelfstandigheid, dikwijls verlies van familie en vrienden; is menigmaal oorzaak van bitterheid tegen God en menschen. In deze moeilijke situatie komt de broeder diaken. Hoe moet hij helpen? Zijn taik is roode kruisdienst i» het let«r va» koninj Christus; zijn weldadigheid mag niet alleen bestaan in het brengen van ^enig geld', maar moet zijn een innerlijk met barmhartigheid bewogen zijn gelijk bij den barmhartigen Samaritaan. Hij luistere naar de klacht van den arme zoodat deze gevoelt, dat hij verstaan wordt in zijn nood; toch blijve zijn barmhartigheidsbetoon nuchter en zakelijk; hij wekke de activiteit weer op, tot aangrijpen van hetgeen voorhanden is gelijk Jezus doet als hij tot den geraakte zegt „neem uw bed op en wandel". Zijn geven mag voors niet zijn in de verhouding van geven tot beweldadigde, van meerdere tot mindere, maar moet zijn als van broeders. Voor Christus immers zijn èn diaken en arme nooddruftigen gelijk. Christus legt de gave voor den arme in de handen van den diaken opdat hij ze in Christus' naam doorgeve. Maar niet alleen de arme geniete de vrucht der barmhartigheid, heel de gemeente moet door haar gebouwd worden. Voor den geestelijken welstand der gemeente is het even noodzakelijk te geven als voor den arme om te ontvangen. Waar de barmhartigheid in de gemeente niet wordt gevonden, daar is de geestelijke welstand in de gemeente niet in orde. Kerndoel van onze Christelijke barmhartigheid is evenwel niet de verzorging van den arme, niet den geestelijken welstand der gemeente, maar de verheerlijking Gods. Christus zelf geve Zijn gemeente door de verkondiging van Zijn Woord de volvaardigheid des gemoeds. Hij zij onze lastgever, maar ook onze levensbron.

Hierna sprak Ds G. Janssen van Zuidlaren over: „Het klimaat van de Diaconale arbeid".

Het leven der Kerk, haar levensvisie, haar houding mag niet worden aangegeven door het natuurlijk hart, maar moet tepaald zijn, door Gods Woord en Geest uit genade^ in overeenstemming met Zijn- Wil. En waar zoo de kerk leeft in haar eigen klimaat daar alleen is van waarlijk diaeonale verzorging sprake. Gods Woord spreekt ons veel over de arme, vooral over de arme in de kerk. Zijn gunst gaat tot hen uit en ze zijn in bijzondere mate voorwerp van Zijn zorg. De arme in de wereld, verzet zich, wrokt, begeert den rijkdom van den rijke, de arme in de kerk dien de Schrift ons teekent keert zich in zijn armoede tot God, „Op U verlaat zich d; arme". De. zachtmoedige, de nederige, de nederige in de'H. Schrift is-de arme die hoopt op'God. bezen zijn voorwerp van Gods gerechtigheid, d.w.z. van Zijn hulp. Zijn heil, gelijk spr. aantoonde., uit verschillende Schriftplaatsen. Deze hulp Gods, dit voorwerp zijn van Zijn zorg is Gods verbondstrouw over al Zijn volken sluit in zich vergeving van zonden. En in Zijn verbondstrouw over al Zijn volk gaat Zijn hart in 't bijzonder uit naar den arme en den ellendige onder hen. Daarom beveelt God de armeellendige ons aan, opdat wij ons over hun zorgen ontfermen. Niet als rijke, niet als boven hen staande, maar als zelf begenadigden. De stuwkracht zal altijd moeten zijn de wetenschap dat ons barmhartigheid is bewezen. Alleen in dit klimaat kan de Diaconale arbeid groeien; daar is de bereidheid tot het offer, want achter de armoede van onze broeders en zusters staat Hij, Die Zichzelf arm heeft gemaakt opdat Hij ons zou rijk maken.

Helaas 'zijn de armen niet altijd zoo als de Schrift ze ons teekent; dan gingen ze niet naar Winterhulp of Vplksherstel; hier moet gevonden worden het broederlijk vermaan. Maar als de gemeente krachtig leeft uit de vrije gunst Gods, die eeuwig Hem bewoog, dan zal ook de arme daaruit Steeds meer'leven. Christus werkt via Zijn gemeente in op den enkeling; niet alleen op de arme maar ook op hun verzorgers. Dan zal niet de gave nu en dan vergezeld gaan van een stichtelijk woord, maar zal elke gave gedragen worden door het levend geloof in Gods gunst. De diakonie zie toe dat de prediking des Woords zij en blijve verkondiging yan Gods barmhartigheid in Christus aan Zijn volk bewezen. Waar het geloof aan die barmhartigheid gaat ontbreken, sterft de diaconale arbeid. God geve dat de reformatie onzer dagen bestaande in afwijzing van boven de Schrift uitgaande leeringen, het geheele leven der gemeente doortrekken en beware Hij onder ons ongeschonden het geloof in Zijn barmhartigheden.

De voorzitter spreekt een kort slotwoord waarin hij de verschillende sprekers dank zegt. Nadat br. Veenkamp is voorgegaan in dankgebed sluit de voorzitter de vergadering.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 mei 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

GEREF. KERKEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 mei 1946

De Reformatie | 8 Pagina's