GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen te:

Daarlerveen, B. Jongeling te Sappemeer.

Bedankt voor:

Wezep: J. Smelik te Apeldoorn.

Tweetal te:

Zwolle, L. J. Goris te Emmererfscheidenveen en G. A. Hoekstra te Bedum.

Kampen (vierde predlkantsplaats): P. K. Keizer te Groningen en C. Vonk te Schiedam.

De classis Zwolle heeft In haar vergadering d.d. 25 Aug. j.l. beroepbaar verklaard Cand. W. Boessenkool, Zuideropgaande 45, Hollandscheveld.

— DB ZAAK-Ds V. HERWIJNEN OP DE GENERALE SYNODE. Inzake de uitspraak van de Part. Syn. v. h. Zuiden (29 Oct. 1947) dat ds v, Herwijnen wederom als Dienaar des Woords door de Geref. Kerken in Nederland dient ontvangen te worden, het volgende:

a. De Classis Zeeland verzoekt de Synode (op door haar daarvoor aangevoerde gronden) uit te spreken, dat de Partlc. Synode van het Zuiden deze zaak ten onrechte aan zich getrokken heeft, als In strijd met de Artt. 30 en 31 K.O.

b. De Kerk van Maastricht voelt zich door bovengenoemde uitspraak ernstig bezwaard, omdat:

a. zij niet met voldoende eenparigheid van stemmen is aanvaard; en

b. dat bij het nemen van dit besluit de Partic. Synode niet voldoende onderzocht heeft de bezwaren, die tegen de handelingen en leerlngen van Ds van Herwijnen Ingebracht werden. Deze Kerk wendt zich daarom op grond van Art. 31 K.O., Ie Ud, tot de Synode, en verzoekt deze te willen handelen overeenkomstig het in dat artikel gestelde.

c. De Classis Enschede brengt eveneens ter kennis van de" Synode, bezwaren tegen de erkenning van den Heer V. Herwijnen als Dienaar des Woords, met het dringend verzoek zoovi^el de schorsings-en afzettingsgronden alsook de Viiijmakings-eu eii'küuning: > g'i-uuueiii ua^t^r t^ onderzoeken en te beoordeelen, met publicatie van den volledigen tekst daarvan, opdat de Kerken In staat zijn eveneens te beoordeelen of zij rechtmatig zijn of niet.

d. DE ZAAK-DS v. HERWIJNEN. Ter vergadering van de Classis N.-Brabant-Llmburg was een antwoord binnengekomen van de classis Zeeland op een brief van deze classis, waarin gewezen was op een onjuistheid In het laatste „Aanvullend Rapport" van de classis Zeeland. Het betrof hier het gedeelte van dit Rapport op blz. 18/9, beginnend met: „Uw Commissie meent, dat met dit overzicht tegelijk een antwoord gegeven Is op de In 1946 aan alle kerken toegezonden „historische uiteenzetting en nadere toelichting" van de classis Noord-Brabant en Limburg der Geref. Kerken" tót: „En dS, t juist schrijft het door Brabant-Umburg genoemde artikel 31 voor". De classis N.-Brabant-Limburg had erop gewezen, dat deze „historische uiteenzetting en nadere toelichting" niet door haar Is opgesteld en verzonden aan de kerken, waarom zij aan de classis Zeeland verzocht had die passage uit haar „Aanvullend Rapport" terug te nemen eu dat aan de kerken mede te deelen.

Het antwoord van de classis Zeeland Is thans, dat zij meent, dat dit niet op haar weg ligt, maar dat de classis N.-Brabant-Llmburg dit maar zelf moet doen.

Besloten werd door publicatie in het Kort Verslag mededeeling te doen van deze onjuistheid In bedoeld Rapport.

— „VERDERE VRIJMAKING". Het volgende besluit der Part. Synode van Drente vermeldt het agendum der Generale Synode:

De Partic. Synode van Drenthe sprak in haar vergadering van 2 Juni 1948 haar Instemming uit met dit besluit der Classis Assen:

Dat met geen Kerk, die dit verzoekt, de samenleving iQ Kerkelijk verband kan worden aangegaan of hervat, dan nadat de Classis kennis genomen heeft van een rapport harer Kerkvlsitatoren inzake leer en Inrichting dier kerk; en

dat ter plaatse waar de Kerk reeds tot vrijmaking kwam, geen predikant, die zich vrijmaakt, als Dienaar des Woords kan wotden ontvangen dan na onderzoek door den Kerkeraad te dier plaatse, met dien verstande, dat, indien hij geen peremptoir examen heeft gedaan tn de Geref. Kerken een colloquium doctum zal worden gehouden.

— ENSCHEDE. De kerkeraad besloot t.a.z. van het Gen. Synode-agendum, zich te wenden tot de kerk van Amersfoort met de vermelding van zijn bezwaar tegen het feit, dat wel voorstellen zijn geplaatst in het voorlopig agendum, maar de gronden etc. van meerdere voorstellen weggelaten zijn. Derhalve verzocht de kerkeraad aan de roepende kerk alsnog aan inzendende kerken recht te doen door aan hen, c.q. aan alle kerken, de voorstellen met gronden etc. toe te zenden.

— KERKELIJKE HUWELIJKSBEVESTIGING. De Kerkeraad van Eindhoven sprak uit, dat, aangezien de huwelijksbevestiging, evenals de bediening van den Hel-

ligen Doop en het afleggen van openbare belijdenis, geschiedt lu een openbare bijeenkomst der gemeente tot den Dienst des Woords, In deze diensten als regel, zoo daar geen verhindering is, ook de eigen Dienaar des Woords, die de Heere aan de gemeente verbonden heeft, behoort voor te gaan. Eveneens verwacht de kerkeraad, dat de gemeente ook, zoo veel in haar vermogen is, onder deze diensten des Woords zal komen.

— VELDPREDIKERS. Ds Pieffers schrijft het volgende: 'k Heb een eigen jeep én een chauffeur. Ze zijn onmisbaar, omdat voor 't bezoeken van de posten groote afstanden moeten worden afgelegd. Gisteren heb ik maar éénmaal het Woord gebracht en wel aan jongens, die ongeveer 30 km. verder liggen. Bij één groep kan ik niet anders komen dan door eerst een half uur met de jeep te rijden, om daarna nog 4 uur te lopen: Kunt u beseffen wat die jongens missen ? En hoe blij ze zijn als daar eens een veldprediker is? Straks zal op de Synode de vraag besproken worden: legerpredikant of leenpredikant. Drie leenpredikanten zou men willen hebben. Maar ik geef u de verzekering, dat ze bij lange na niet zullen bereiken wat velen er van verwachten. De zaak is heus zo eenvoudig niet als Batavia haar voorstelt.

— HEIDENDOM. Onder dit opschrift beschrijft (Ds H.) A(melink Jr) in het „Gereformeerd Kerkblad van Langerak" de Olympische Spelen. We citeeren:

„De laatste dagen worden wij in onze couranten en voor de radio vergast op veel berichten over de Olympische spelen. Het feit, dat zowel „Trouw" als „De Rotterdanuner" meedoen aan dit heidendom, want iets anders is het niet, noodzaakt me U allen ernstig te waarschuwen om op geen enkele manier zich te laten beïnvloeden door de verderifelijke geest, die tot uiting komt zowel in het organiseeren van deze spelen als in het geven van verslagen van deze spelen. En het wordt tijd, dat wij ons gaan bezinnen op de vraag of vsTJ couranten die aan dergelijk heidendom meedoen nog wel langer in onze huizen kunnen dulden. Hierin komt openbaar een afval, die verschrikkelijk is. Zulke couranten zijn zonder meer een ernstig gevaar, vooral omdat ze zich voorgeven christelijk te zijn. Aan een z.g.n. neutrale courant kan men tenminste aan de buitenkant nog zien dat zij gevaarlijk is. Hier komt de satan lu de gedaante van een engel des lichts. Ik hoop, als mijn vacantie over is, iets uitvoeriger in te gaan op deze dingen, maar nu al vast deze waarschuwing. Het feit alleen al dat een gedeelte van deze spelen op Zondag gehouden zijn, moest toch aanleiding genoeg zijn voor „onze" ? christelijke couranten om er met geen woord melding van te maken, tenzij in afkeurende zin.

— WAAR BLIJFT HET GELD DOOR ONS AAN DB NIWIN GEGEVEN? G. de Vries Dz. schrijft in 't Geref. Kerkbl.:

In „De Nederlandsche Krijgsman" van Mei-Juni 1948, het orgaan van den Ned. Mil. Bond Pro Rege (d.i. de bond die de Chr. Mil. Tehuizen zoowel in ons laud als lu ludië exploiteert) staat een artikeltje van den Heer W. G. Tibben, die nauw betroklcen was bij de geestelijke verzorging van de protestantsche militairen in Indië.

Aangezien het ook voor onze leden van belang is kennis te nemen van dit artikel, volgt het hieronder:

I. NIWIN.... EN NOG WAT (f....)

Piekerans,

Voor me ligt het jaarverslag van de Niwln 1947. Schrikbarende cijfers. Wat heeft ons volk geweldige sommen over voor hun jongens overzee, hoewel het bijna een half milUoeu heeft gekost om deze bedragen te voorschijn te halen. De vraag, die bij me opkomt en bij velen die uit Indië terug in Nederland, dit verslag onder de ogen krijgen Is: is deze opoffering nu nodig, waar Is al dit geld nu voor gebruikt?

In totaal is er een bedrag van f3.282.000. Het Centraal Bureau met publiciteit en propaganda kostte f422.000; boeken en tijdschriften, dagbladen, heruitzendingen, verbeteringen radio-apparatuur, radio's, vroegen f 1.123.000. Bij de ajidere posten rijzen de vragen en ik noem ze maar achter elkaar op:

Soldatencouranten totaal f 241.000. Waarom niet alleen volstaan met „Wapenbroeders", desnoods met een paar pagina's uitgebreid?

Films: totaal f 145.000. Waarom geen groter bedrag en dan goed of anders helemaal niets? van deze fl45; 000 heeft niemand ooit de resultaten gezien.

Vorming: totaal f 170.000. Waarom dit terretu niet beperkt tot enkele lessen en dan regelmatig behoorlijk op tijd?

Tenslotte de post Uitzending artisten: totaal f 1.181.000. Bijna de helft van dit reuzenbedrag voor artisten etc. Is dit nu nodig, zijn we dan luxe soldaten en verlangen wij Christeusoldaten dit als geestelijk voedsel, deze zoutloze, soms onsmakelijke moppen? Zijn wij dan al zo ver afgezakt, dat we dit allemaal rustig slikken en dat nlemajid van ons protesteert, dat bijna de helft van het totale bedrag gebruikt wordt om ons geestelijk naar de maan te helpen, om ook In ons leven te brengen die grenzeloze oppervlakkigheid en luchthartigheid, waardoor we onze eigen nood maar vergeten en waaraan onze wereld van vandaag sterven zal?

Over de kosten van een centraal bureau van een half •millioen op ruim 1, 5 mlllloen verantwoorde uitgaven praat Ik niet eens meer.

Het wordt tijd, dat Christelijk Nederland zich bezint op de vraag of het niet nodig tijd wordt het terrein van de Nlwüi stevig te begrenzen tot b.v. kerstpakkettenactie en boekenactie, steun aan hospitalen etc. en zelf de bijdrage te leveren, waardoor onze jongens overzee meer en meer de overtuiging zullen krijgen, dat het meeleven, vooral van Christelijk Nederland, er werkelijk is.

Ik geloof, dat na de lezing van dit stukje het met onze sympathie voor de NIWIN wel gedaan zal zijn. Wij kunnen het geld, dat wij voor de militairen over hebben, beter aan andere instanties geven, die het besteden voor doeleinden voor onze jongens, meer met onze principes overeenkomende. Weet U zulk een adres niet? Vraag het even aan Uw-predikant en hij zal U onmiddellijk op de hoogte brengen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 september 1948

De Reformatie | 12 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 september 1948

De Reformatie | 12 Pagina's