GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een sacrament der wedergeboorte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een sacrament der wedergeboorte

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

We moeten nog eens bekijken, hoe de door dr de Bondt te hulp geroepen dr v. d. Linde zijn bewijsplaatsen uit Calvijn geeft. Hij noemt 40, 492; 48, 182; 7, 500.

In 40, 492 staat evenwel een en ander, dat dr de B., juist in zijn qualiteit van apologeet zijner synode, voorzichtig had kunnen maken. Om te begiimen lijkt het voor synodale ooren erg mooi, misschien wel wat al te mooi: ge vindt daar sprake van een „sacrament der wedergeboorte"! „Synodale" theologie? Wacht nog even: „sacra­ ment" en „sacrament" zijn twee. U dacht aan den, kinderdoop, en u woudt alvast de mooie plaats noteeren? Nog even wachten: Calvijn bedoelt met , .sacrament" dezen keer den sabbath. Die sabbath is „sacrament der wedergeboorte". Ik acht het niet uitgesloten, dat ik Calvijn hier begrijp; maar dan begrijp ik ook, dat dr de B met sacramenten iets anders dan Calvijn bedoelt.

En dan nog wat. Ik geloof niet, dat Calvijn nu zeggen wil, dat het ontvangen van den sabbath bij alle ontvangers onderstelt hun geschiede wedergeboorte, laat staan, deze zelf als geschied bezegelt.

En nog iets. Calvijn zegt daar zoo'n echt „vrijgemaakt" zinnetje (lachen overbodig). Hij neemt een loopje, moet u weten, met de leer van den vollen en niet vollen doop: e doop zou volgens synodale redeneering' van destijds „vol" zijn als er geloof was, inwendige aanwezige genade. Anders was hij niet vol. Houd op, zegt Calvijn: aramenten (en, nog steeds is Calvijn bezig over Ezech. 20 : 20 (den sabbath heiligen!) houden altijd hun natuur: e doop is een bad van wedergeboorte, al zou ook de geheele wereld (ja, ja, de hééle) ongeloovlg wezen; het avondmaal IS gemeenschap des lichaams en des bloeds van Christus, al zou er geen enkel vonkje (ook dat niet eens) van geloof in de wereld wezen.

Me dunkt, dat kon zóó staan in de Verklaring van Gevoelen der als ketters in 1944 uitgeworpenen. Anti Praeadvies. En anti De Bondt-Weggemans. En ook anti dr V. d. Linde, die hier, naar ik meen, Calvijn niet begrijpt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 augustus 1949

De Reformatie | 8 Pagina's

Een sacrament der wedergeboorte

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 augustus 1949

De Reformatie | 8 Pagina's