GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De panacie van barkey wolf

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De panacie van barkey wolf

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ten vervolge. De Heer Barkey Wolf schrijft - in hetzelfde artikel nog:

, , Zouden wij daarheen niet terugkeren? Terugkeren tot de eenvoudige daad van oecumenisch leven. „Praten" over de oecumene helpt dikwijls zo weinig; in de daad ligt de verlossende uitkomst. Natuurlijk begrijp ik wel dat het veel gemakkelijker is, zoals in de dagen van mijn vader, mensen, afzonderlijke voorgangers, van verschillende Kerken samen te brengen in een z.g.n. coetus dan zoals wij nu verlangen, Kerken, omdat wij hier aanstonds raken de kwestie van leer en leven. Maar toch zou ik zeggen: -niet praten. Doen. In Brussel hebben de Gereformeerden en de mensen van de Vlaamse Belgische Zendingslterk, Nieuwjaarsmorgen weer een gecombineerde dienst gehouden, zoals zij het tevoren ook al deden. Dat is mooi. Ondanks moeilijkheden heeft men dit gedaan. Men heeft de daad, de chrisfelijke daad gesteld. Ja, in zulk een daad zal 'fle ontwapenende kracht liggen tegen allen, die later theoretische of kerkrechtelijke bezwaren uiten. Wie kan beschuldiging uitbrengen tegen wat uit Gods geest geboren is? Geest van mijn vader, van Ds Hoek, van Ds Rochedieu en van anderen die wijd gezien hebt in uw 9agen, uw invloed is niet dood, maar werkt In zulke daden door".

Tot zoover weer 't citaat. Hebt u 't begrepen? Wat kwesties van leer en leven raakt, daarover niet praten. Dóen. Dat zeggen ze ook in China.

En dat allemaal in de buurt waar Guido de Brés ge werkt heeft. Ze hebben alweer een gemeenschappelijken dienst gehouden — ook die Vlamingen bezwoeren vooraf de , .punten" beschermd door het warme telegrammetje uit 1944. Dat wa.? dan de verder onCestudeerde christelijke daad.

En dan doe Je het maar. En theoretische of kerkrechtelijke bezwaren worden dan meteen ontwapend. Het beroep op den Geest ('t inwendige licht) van nlet-studeerenden dat is altijd 't asyl geweest voor de moordenaren van de kerk. Met en zouder telegrammetje. Intusschen wordt de geest van dit potsierlijk ontwapenend opwekken tot aangording der synodale wapenrusting van 1944 wel openbaar. Hier ligt de kern van 't spul bij déze lieden. De uitspraken zélf kunnen hun geen zier schelen. Als Je maar niets doet tegen de vrindjes van de club.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 januari 1951

De Reformatie | 8 Pagina's

De panacie van barkey wolf

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 januari 1951

De Reformatie | 8 Pagina's