GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Om tijd en onnoodige moeite te besparen, verzoekt de Redactie berichtjes voor deze rubriek rechtstreeks naar de administratie in Goes te zenden.)

Beroepen te: I^ethbrldge (Canada), H. J. Zwarts te Ten Post. Lieiden, G. van Rongen te Zwijndrecht.

Aangenomen naar: Minnertsga-Oude Blldtzijl, L. A. F. Godschalk te Utrecht. Armadale (Australië), G. Janssen te Leeuwarden.

Bedankt voor: Blokzijl, H. J. Meijerlnk te Drogeham. Mussel, J. van Dijk te Gees.

— Ds J. J. ARNOLD te Vrouwenpolder zal D.V. 11 November afscheid nemen van zijn gemeente om op 25 November intrede de doen te IJmuiden na bevestiging door ds a J. de Vries te Berkel.

— ARREST GERECHTSHOF 'S-GRAVENHAGE. VROUWENPOLDER. Het Hof te 's-Gravenhage heeft de uitspraalt van de rechtbank te Middelburg Inzake de kerkelijke goederen bevestigd, zodat de Gereformeerde Kerk in het bezit der goederen is gebleven. Zodra nadere gegevens bekend zijn, volgt uitvoeriger bericht.

— FONDS VAN NOODLIJDENDEN OP SOEMBA. Giro 172058. Penningmeester: Heerenweg 7 te Zwolle. De volgende diaconieën zonden giften: Nijega-Opeinde ƒ25; Kantens ƒ24.33; Bergentheim ƒ 228.53; Warffum ƒ7.66; Rijswijk Z.H. ƒ54.23; Voorschoten ƒ25; Deventer ƒ17; Schoondijke ƒ9.71; Marienberg ƒ102.60; Rotterdam C ƒ125; Praneker—Sexbierum f 10; Spakenburg ƒ637.50; N.O.P. ƒ24.77; Kantens ƒ10; Goes ƒ50; Usselmonde ƒ25; Harderwijk ƒ35.12; Deventer ƒ25; Middelharnis ƒ50; N.O.P. ƒ39.54; Dokkum ƒ25; O. en W. Souburg ƒ17.08; Steenwijk ƒ205.98; Heemse ƒ204.66; Zaandam ƒ85.76; Dordrecht ƒ10; Hoek (Zld.) ƒ10; Hoogeveen ƒ100; Werkendam ƒ100; Berkum ƒ28.86. Totaal ƒ2313.33.

— CONTACTBLAD VOOR SCHIPPERS. Er is een blad verschenen onder de naam Tros (Tot reformatie op schepen) dat bedoelt een contactblad te zijn voor onze schippers ter binnenvaart. Adres van redactie en administratie is: J. I. Hollebrands, Hugo de Grootstraat 70, Sliedrecht. Het blad verschijnt om de twee maanden en de abonnementsprijs bedraagt ƒ 1.25 per jaar. Dit blad wil de varende broeders en zusters tot steun zijn, opdat ze hun isolement wat minder zullen gevoelen en met elkaar in verbinding komen.

— HET HUISBEZOEK. Op een conferentie van ambtsdragers van de kerken van Zeeland, Noord-Brabant en Lilmburg, welke op 1 Nov. J.l. te 's-Hertogenbosch plaats vond, werd een referaat gehouden door ds L. Doekes van Hilversum over: „Het huisbezoek". De referent begon met te verwijzen naar de voortreffelijke boeken van ds Vonk over het huisbezoek en citeerde van hem, dat het ouderlingenambt practlsch 1000 jaar geslapen heeft in de kerk, en onlosmakelijk daarmee verbonden dus ook het huisbezoek. Ook de reformatie rond Luther is op dit punt blijven steken.

Als eerste vraag kan gesteld worden, wie er op het huisbezoek komen. En dan is het antwoord allereerst, dat daar zondaars komen. Maar de grote zaak, die hiermee direct verbonden mag en moet worden is deze, dat het van Christus geroepenen zijn, die daar komen. Ook bij z.g. moeilijke bezoeken moet steeds in het oog gehouden worden, dat Christus er achter staat. Uit 1 Petr. 5 blijkt zo duidelijk, dat Christus alles wil zijn. In Christus' Naam moetön de zaken behartigd worden. Als de politie ons een dwangbevel brengt, kijken we niet lang naar de persoon, die dit brengt, maar hebben we direct alle aandacht voor het gezag, dat hij vertegenwoordigt.

Er mag geen scheiding gemaakt worden tussen predikanten en ouderlingen: het zijn twee soorten ouderlingen, zegt het bevestigingsformulier. Petrus noemt zich ook mede-opziener. Het enige onderscheid is, dat een predikant dag aan dag met deze dingen mag bezig zijn en 's Zondags het Woord bedient. Het is dan ook een verkeerde instelling bij de kerkleden, als ze teleurgesteld zijn, wanneer de predikant niet meekomt op huisbezoek.

De ref. verheugde zich erover, dat vooral na de vrijmaking veel meer gewoonte geworden is, dat de predikant mee op huisbezoek gaat. Zo moet het ook. Het ambt vaji ouderling is, zoals Hand. 20 zegt, de kudde te weiden. En daartoe moeten ze de schapen kennen. Het geldt in het hele leven, maar ook hier, wat de Spreuken zeggen: , , Zijt naarstig om het aangezicht uwer schapen te kennen, zet het hart op de kudde". Wat kennen we elkaar toch nog weimg, ook in kleine gemeenten! Dat blijkt vaaJi op huisbezoek als er een openhartig" gesprek is. Er moet een zeer persoonlijke instelling bij de ambtsdragers zijn. Paulus zegt, dat hij niet opgehouden heeft een ieder met tranen te vermanen. En hoevaak kwam Christus niet in de huizen, om persoonlijk bezig te zijn.

Al staat er niet rechtstreeks in de Schrift, dat men samen op huisbezoek moet gaan, het is wel de doorgaande gedachte der Schrift. Spr. lichtte dit toe met voorbeelden. Het is juist de ellende van een instelling als het Leger des Heils, dat men wel zijn kracht zoekt in openbare vergaderingen met schuldbelijdenissen, maar dat men de kerk niet ziet met haar stille werk aan de huizen. „De woorden der wijzen moeten in stilte aangehoord worden", zegt de Prediker. En al mag men aan deze tekst geen verkeerde conclusies-verbinden, het blijft toch waar, dat er een rustige plek moet zijn.

Wat betreft het verband tussen prediking en huisbezoek kan gezegd worden, dat de ouderlingen zullen vragen om de vrucht van de prediking. Dat betekent niet, dat het begonnen is om wat kritiek op de preken, maar datde vrucht gezocht worde voor het ganse leven: hoe staat het met het bijbellezen, de pers enz. ? Het is een publiek© schande voor de kerk als het nodig gaat worden, dat men, voor men aan het huisbezoek toe Is, eerst een hele omhaal van woorden nodig heeft. Er worde direct ge~ sproken. Ook moet ervoor gewaakt worden, dat men de leiding niet uit handen laat nemen. Allerlei vragen moeten in haar algemeenheid niet onvriendelijk, maar toch. zeer beslist worden afgewezen. Het ontaarde niet in discussies. Het is goed, dat vooraf tussen de beide broeders overleg gepleegd worde, wat aan de orde moet komen. Daar ontbreekt ook vaak veel aan. Er moet op het huisbezoek een naar eikaar toewerken zijn. Eén lijn moet getrokken worden. Daarom is het ook goed, dat men twee aan twee gaat: tot steun, aanvulling, correctie.

Een ellendige gewoonte moet het genoemd worden, als men onaangediend gaat. Bv. omdat anders de oudere kinderen verdwenen zijn. Men moet dan niet zijn toevlucht nemen tot het onverwachts gaan.

Het begin van het bezoek zij niet overrompelend. Het is dan ook heel mooi, dat men met Schriftlezing en gebed begint. Als besiwaar wordt soms genoemd, dat dit beklemmend zou werken. Doch dat Is niet nodig. Er mag gerust vooraf naar eikaars welstand gevraagd worden. Maar dan is het ook uitnemend, om aan de Here te vragen dat we ook spreken kunnen met elkaar.

Door ds Vonk is duidelijk omschreven wat besproken •moet worden. Het is goed, als een kerkeraad aan het begin van een seizoeucampagne bespreekt wat aan de orde zal komen. Minder juist is om een apart thema te nemen, zoals: de Avondmaalsviering, het organlsatieleven, de huiselijke omstandigheden enz. Dan is beter wat ds Vonk aangeeft: de 10 geboden als maatstaf. De wet is immers regel der dankbaarheid? Spr. verwees naar de Catechismus, die op verrassende wijze Iaat zien, wat er bij elk gebod al niet ter sprake kan komen. Het 4e gebod is al een rijke bron voor vele vragen: is de Zondag een blijde dag enz. ? En als het om het 8e gebod gaat, neen, dan is hier maar niet slechts de kwestie van diefstal aan de orde, maar: hoe we ons werk doen, hoe er met het geld wordt omgegaan enz. Al deze dingen sluiten intussen natuurlijk niet uit, dat men te werk moet gaan naar de aparte situatie van elk gesin. Dat doet Christus ook: de rijke jongeling spreekt hij heel anders aan dan Zacheus. Men mag nooit de ogen dicht doen voor de zonden, die men ziet leven.

Spr. eindigde zijn referaat met erop te wijzen welk een voorrecht het is als een gemeente weet, dat ze trouwe voorgangers heeft.

Op het referaat volgde nog een uitvoerige bespreking.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 november 1951

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 november 1951

De Reformatie | 8 Pagina's