GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 319

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 319

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

m

magazine

zelf het aantal geboorten af. De vraag of wij moeten wachten totdat de mensen er rijp voor zijn, wordt door de feiten achterhaald. Ook als kerk en staat nog niets doen, is de dwang al begonnen. Waarom zouden we er dan nog niet een schepje bovenop doen? Juist als de mensen niet willen dat er ingegrepen wordt, moet er nodig ingegrepen worden.

Vrijheid geen heilige koe Men zou verwachten, dat het gereformeerde volksdeel vanwege bepaalde accenten op Romeinen 13 voorbeeldig zou openstaan voor impopulaire maatregelen van de overheid. Maar wij hebben behalve Romeinen 13 ook nog de souvereiniteit in eigen kring. Vanuit dat principe kunnen wij gemakkelijk komen tot het eisen van maximale vrijheid voor het bedrijfsleven en tot het doodverven van elke staatsbemoeiing als een opmars in totalitaire richting. Maar dan vergeten wij dat er een totalitarisme van heel andere signatuur dreigt in de wijze waarop vrije ondernemingen de markt beheersen. Mogen wij van de democratie en van onze kostbare individuele vrijheid een heilige koe maken? Moet dan niet die gezindheid, die mentaliteit, bij ons zijn, die ook in Christus Jezus was, die de grote vrijheid van het Gode gelijk zijn niet als iets om krampachtig vast te houden heeft geacht, maar de gestalte van een slaaf heeft aangenomen? Een slaaf beschikt niet over eigen tijd of eigen geld of eigen hchaam. Vrijheid - wat is dat eigenlijk? We moeten niet zeggen: ik ben vrij, maar de ander is het ook en daarom moet ik een stukje van mijn vrijheid afstaan. Dan is onze eigen vrijheid ons uitgangspunt. Maar wij hebben de vrijheid aan anderen te danken. En vrijheid is

Overzicht van de zaal.

zo'n hoog goed, dat ze eerlijk verdeeld moet worden, en dat alleen al maakt staatsbemoeiing nodig. Vrijheid is gebondenheid aan Gods wetten voor het geschapene. Waarom deinzen wij terug nu er ingegrepen moet worden? We hebben toch ook nooit een punt gemaakt van de-weeën van het messiaanse rijk die moeten komen? Wij zullen op rantsoen gezet moeten worden, zoals in oorlogstijd. Prettig is dat niet. Maar het is evenmin plezierig, als wij wachten totdat de schrik over een lokale ramp iedereen aan het verstand brengt dat het weer "oorlog" is, zoals wij met het Deltaplan hebben gewacht tot de watersnood, en zoals de beroering over de drie van Breda nodig was om ons van het oorlogssyndroom te laten schrikken. Een oorlogseconomie houdt men niet lang vol - hoogstens zolang de gemeenschappelijke bedreiging gevoeld wordt -, maar het moet duidelijk gemaakt worden dat inperking van consumptieve welvaart geen teruggang in welzijn hoeft te zijn. Er moeten niet alleen offers gebracht worden. Zeker niet door hen die nog niets te offeren hebben. Het miheubeheer mag niet de schijn wekken de nieuwste truc van de rijkaards te zijn om de welvaart te ontnemen aan hen die haar nog nauwelijks verworven hebben. Als de oproep om minder materialistisch te worden afkomstig is van lieden die aan een rechtvaardige inkomensverdeling nog nooit wat gedaan hebben, kan moeilijk instemming verwacht worden van mensen die nog maar mondjesmaat zijn bedeeld. Dat iedereen recht op een auto heeft èn dat het aantal auto's moet verminderen, is alleen te combineren bij een totaal nieuwe verdehng van inkomens. Ook daartoe worden we gedwongen: het moest allang, ethisch, nu móet het wel, noodwendig. De verbetering van de wereld wordt ons opgedrongen. Als de weeën moeten komen, dan móeten ze komen. Maar dat is iets voor de Voorzienigheid, zegt men, en wij mogen niet voor Voorzienigheid spelen. Nee, niet zoals Jozef

kattegat 4, amsterdam (2 min. van CS), tel.: 246589, ruime parkeergelegenheid. (ook voor recepties en lunches)

La Cave Internationale het unieke kelderrestaurant Herengracht 561, Amsterdam Telefoon 23 43 71 voor studenten speciale tarieven

Zojuist

verschenen:

Tijdsein peiling en perspectief van onze tijd De crisis in de westerse wereld in beeld gebracht door vertegenwoordigers van 15 verschillende takken van wetenschap. Bijdragen van o.m. prof.dr. H. Berkhof, prof.dr. D.J. Kuenen, prof.dr. M.J. Langeveld, prof.dr. B. Delfgaauw, prof.mr. B.V.A. Röling, prof.dr. F. Hartog, dr. S.W Couwenberg (red) e.a. 249 pagina's, prijs ƒ22,50 ook verkrijgbaar via de boekhandel

BBamBDm Samsom Uitgeverij nv Wilhelminalaan 1 Alphen aan den Rijn telefoon (01720) 9 66 33

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 319

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's