GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 165

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 165

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onderwijsexperiment

Politicologie-studenten druk met boerenbeweging in Latijns-Amerika door dr. Ger van Roon en Henk Maurits Groen Wil het universitaire onderwijs zo goed mogelijk aan zijn doel beantwoorden, dan zal ook geregeld getoetst moeten worden, hoe door eventuele verandering in de onderwijsvormen een beter studierendement kan worden verkregen. Op dit gebied is nog een hele achterstand in te halen. Wel zijn er de laatste jaren diverse rapporten over deze materie verschenen, maar dat wil nog allerminst zeggen, dat dit in de universitaire praktijk de nodige aandacht heeft gekregen. De toename van het aantal studenten en bezuinigingen in de sektor van het wetenschappelijk personeel zijn hier niet geringe struikelblokken. Toch is deze zaak zo belangrijk, dat verbeteringen in de onderwijsvormen een hoge prioriteit moeten hebben. Zuinigheid is - zeker tegenwoordig - geboden, maar het is dan wel zaak om op verstandige wijze zuinig te zijn. Omdat het eventueel een stimulans kan zijn ter navolging en als voorbeeld dat ook aan de VU dergelijke zaken aandacht krijgen, willen we hier wat vertellen van een onderwijsexperiment over een belangrijk en aktueel aspekt van de Latijnsamerikaanse samenleving: de boerenbeweging als motor voor maatschappelijke vernieuwingsbewegingen. Het experiment vond plaats in het kader van de geschiedeniskolleges voor tweedejaars politikologen tijdens het eerste semester van dit studiejaar.

Projekt De voorbereidingen voor dit projekt begonnen al voor de zomervakantie. Zes studenten, toen nog eerstejaars, gaven zich op om samen met de docent opzet en indeling uit te werken. Op twee voorbereidende bijeenkomsten kregen de plannen een vastere vorm en werd besloten om de deelnemende studenten in enkele groepen in te delen die als werkeenheid zouden fungeren. Op meer en minder regenachtige dagen in de zomervakantie werkten de leden van de groep aan de verdere uitwerking. Het was de bedoeling dat zij op de eerste plenaire bijeenkomst globaal op ver-

schillende aspekten van de positie van Latijns-Amerika als deel van de Derde Wereld zouden ingaan. Dat betekende dat ze zich ook terdege in deze materie moesten verdiepen. Door de kennis die zij op deze wijze kregen, konden ze ook als startmotor fungeren voor de te vormen groepen. De groepen moesten zelfstandig een bepaald onderwerp onderzoeken en aan het eind van het projekt hun bevindingen aan de gehele groep rapporteren.

matiek in Nijmegen, wiens publikatie 'Peasant rebellion in Latin America' (Pelican boek) de leidraad was voor het projekt. In de werkgroepen werd intussen en daarna literatuur gelezen, eerste aanzetten voor de taak van de groep geschreven en in de groepen ter diskussie gesteld. Op de drie laatste plenaire bijeenkomsten werd het resultaat van de bevindingen van de werkgroepen via korte mondelinge en geschreven bijdragen aan de gehele groep voorgelegd. Na

Zij kregen tot taak de positie van de boerenbeweging in een aantal Latijnsamerikaanse landen te vergelijken en met een theoretisch kader voor deze problematiek te komen. De docent heeft bij een projekt meer en gedeeltelijk andere taken dan gewoon. Hij moet inspireren, de aktiviteiten ko-ordineren en begeleiden, op literatuur attenderen en heeft dan nog een docerende taak. Twee door de docent gegeven algemene kolleges over de plattelands problematiek van LatijnsAmerika in historisch perspektief hadden een brugfunctie tussen het inleidende kollege dat door de voorbereidingsgroep werd verzorgd en het thema. Na afloop van deze kolleges kwamen de groepen bijeen om over de opzet van hun deelonderzoek, de takenverdeling, de planning, etc. te praten.

afloop van het projekt werd een evaluatie samengesteld waarin op negatieve en positieve kanten van het projekt werd gewezen. Hieruit kan lering worden getrokken voor een volgende keer. Vanzelfsprekend moesten de studenten die deel uitmaakten van de voorbereidingsgroep, wennen aan hun ongewone taak. De andere studenten die merkten dat bij deze onderwijsvorm meer van hen verwacht werd, hadden vooral in het begin de verwachting dat de voorbereidingsgroep de grootste aktiviteit zou moeten ontplooien, terwijl er juist van een sneeuwbaleffekt sprake moet zijn. Het werk in de groepen vormde het belangrijkste onderdeel van het projekt. Na een soms wat moeizame start, maar dank zij enthousiaste inzet gingen de groepen mettertijd steeds beter draaien. Positief moet worden beoordeeld, dat al in het kandidaatsonderwijs studenten zelf een onderzoek leren opzetten, dat onderwijs en onderzoek worden gekoppeld, dat naar een variatie van onderwijsvormen wordt gestreefd, dat gewerkt wordt individueel en in groepsverband en met

Film Terwijl de werkgroepen gingen draaien, bleef het globale karakter funktioneren door een film met diskussie over de Mexicaanse revolutie aan het begin van deze eeuw en een gastkollege van dr. G. Huizer, lector voor de Derde Wereldproble-

7

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 165

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's