GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 310

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 310

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hare Krishna op straat

bleem te betekenen, want het frustreerde de gebruiker reeds enige tijd. D e oosterse groep wordt gezien als een welkome oplossing. Door de strakke leefregels van deze groep wordt de ex-druggebruiker geresocialiseerd en wanneer hij weer voldoende aangepast is, verlaat hij de groep en vindt zijn plaats in de maatschappij. Dr. Kranenborg vond voor het door T. Robbins geschetste schema in Nederland niet voldoende aanwijzingen om de juistheid ervan te kunnen vaststellen. We! echter werd erin d e relatie gelegd tussen het gebruik van geestverruimende middelen (marihuana, hasjies en L S D , niet te verwarren met verdovende of stimulerende middelen zoals resp. opium, morfine, heroine en peppillen, cocaine, amfetamine) en d e subkultuur, een relatie die door dr. Kranenborg overduidelijk aanwezig werd geacht.

Geestverruiming Want ook wanneer de in het proefschrift uitvoerig behandelde LSD-kultus van de A m e r i k a a n T. F . Leary, die het gebruik van dit middel religieuze betekenis toekende, buiten beschouwing wordt gelaten, kan worden vastgesteld dat de meeste aanhangers van oosterse religies

druggebruikers of ex-druggebruikers waren. W a n n e e r m e n d e term 'doorgangshuis' zou willen gebruiken, dan zou die eerder voor het gebruik van geestverruimende middelen gelden: 'De psychedelische middelen (brengen) de gebruiker in ieder geval op de weg van de religie en er (worden) ervaringen teweeggebracht die voor de druggebruiker identiek zijn met de ervaringen die ze later meemaken in de bewegingen van oosterse signatuur'.

Nuchiterheid Over het al dan niet legaliseren van geestverruimende middelen sprak dr. Kranenborg zich in zijn proefschrift niet uit, m a a r wel voerde hij een pleidooi voor 'een goede Hollandse nuchterheid', met name met betrekking tot m a r i h u a n a . ' / / e r verzet tegen de psychedelica', zo schreef hij, kan niet zonder meer verklaard worden uit de gevolgen die deze middelen zouden hebben want die gevolgen zijn bij lange na niet zo desastreus als bij andere middelen. De weerstand tegen de psychedelica ligt zeer sterk op het gebied van het maatschappelijke en sociale. De officieel toegestane 'drugs' als alkohol, slaapmiddelen en tabak liggen in de lijn van

de moderne maatschappij. Marihuana en LSD staan er tegenover. De drie eerstgenoemde middelen helpen de moderne mens mee te kunnen draaien in de bestaande orde. Wie zich na een drukke werkdag niet kan ontspannen, neemt alkohol, wie door het drukke ritme van zijn bestaan niet kan slapen, neemt slaapmiddelen om de volgende dag het leven weer aan te kunnen en wie gedurende zijn werk gespannen is, neemt een sigaret. Ook voor nerveuze kinderen bestaan middelen die het hen mogelijk maken mee te draaien volgens de normen en patronen van deze maatschappij. De psychedelica werken anders; wie marihuana rookt wordt enigszins passief, heeft geen interesse om te werken, voelt er geen behoefte toe zich overdadig druk te maken voor de toekomst en geniet van het hier en nu. Het leven is de moeite waard geleefd te worden en waarom zou je je dan laten opjagen door een maatschappij waar het alleen gaat om aktiviteiten, werken, status en toekomst.' Met India en het verre oosten hebben de psychedelica op zichzelf weinig te maken, maar wel werd men er in d e subkultuur door het gebruik _van deze middelen rijp voor, op zoek te gaan naar iets dat de leegte kon opvullen die door d e breuk met het bestaande was ontstaan. Men zocht en vond in het oosten: 'Een andere maatschappij, rust en kalmte, nadruk op persoonlijke relaties, leven dicht bij de natuur, spontaniteit, geheimzinnigheid, de idee dat er meer is dan de werkelijkheid die wij kennen, ervaringen die lijken op psychedelische ervaringen, wijze mannen, die niet dogmatisch dachten, een oeroude traditie, vrij gebruik van marihuana, meditatie en mystiek, rituelen en symbolen, nadruk op gewone levensuitingen als ademen, zitten, eten, bewegen, een maatschappij doordrenkt van religiositeit, kleur en weelde van vormen, eerbied en respekt etc. Vandaar de tocht naar het oosten, die niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk wordt gemaakt.'

ASSURANTIEBEDRIJF VAN DIJKEN B.V. GRONINGEN Petrus Campersingel 225 postbus 40Q8 telefoon kantoor: 050 - 130143*

12

ASSURANTIËN FINANCIERINGEN onafhankelijke adviseurs op het gebied van assurantiën hypotheken praktijkfinancieringen (hypotheek tot 110% en hoger) aantrekkelijke voorwaarden voor academici

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 310

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's