GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 174

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 174

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

dat wetenschappelijk inzicht in de geografie vergroot wordt. Wat je op scholen kunt doen, hangt vaak samen met theorieën en modellen die in het vak ontwikkeld zijn. Het leuke daarvan is, dat de leerlingen een paar eenvoudige principes in handen krijgen; daarmee moet hij een puzzel oplossen die op een bepaald patroon uitloopt. Hij ontdekt als het ware, hoe het principe zich in de werkelijkheid afspeelt. En dat sluit weer aan bij de eisen die tegenwoordig in het onderwijs worden gesteld, namelijk dat de leerling iets in handen krijgt en zelf ontdekt welke principes daar achter liggen. Dat kan pas, wanneer wordt uitgegaan van een vak met een echte wetenschappelijke structuur. Het grappige daarbij is, dat het simulatiespel helemaal niet werd ontwikkeld voor het onderwijs, maar voor de meer toegepaste richting van de ruimtelijke ordening. Er bestaat op dit punt dus een duidelijke binding tussen de za-

ken die in het vak aan de orde zijn en de ontwikkelingen op school. Een andere lijn loopt van de scholen naar de universiteit toe. Doordat uit onderwijskringen de laatste tijd scherpe vraagstellingen zijn gekomen omtrent het specifiek eigene dat de geografie aan het denken zou hebben bij te dragen. Die vragen hebben het zelfonderzoek wel degelijk gestimuleerd, wellicht meer dan de vragen die vanuit de research werden gesteld. Juist daarom kan men zich afvragen of de tendens om vakken als aardrijkskunde en geschiedenis op de middelbare school als één pakket aan te bieden, wel zo modern is. Men gaat zich hier en daar afvragen of, hoewel deze vakken wat het soort informatie betreft, misschien met elkaar in verband kunnen worden gebracht, verschillen in denk-structuur, en in benaderingswijze niet meer nadruk moeten krijgen. In de Verenigde

m

magazine

Staten werden enige tijd geleden aardrijkskunde, geschiedenis en aanverwante vakken onder de naam 'Civics' bijeengebracht. Er ontstond een mengelmoes van vakken die zich met de maatschappij bezig hielden. Nu blijkt, dat, nadat dit systeem een paar jaar heeft gefunctioneerd, de verschillende vakken zich toch weer uit-kristalliseren, omdat elk zijn eigen bijdrage heeft te leveren. Er worden nu weer aparte eenheden geografie ontwikkeld die binnen het vak 'Civics' worden gegeven. Het blijkt zinvoller te zijn.

* 'Geografische Verkenningen.' G. A. de Bruyne, G. A. Hoekveld, P . L. Ploeger, P . A. Schat, deel 1-4, 1971-'72, Roermond.

-H8

MARXWALDE

2 dorp^iestuur 8 kleuterschool -crèche 3 kultyreei 3 huis v: d ariseid centfiim 4 huiS voor ÏO kerk bejaarden 5 winkeis 15 voorraden 6 schoo!-

12 M.tS.

13 warkdïerert 14 melkkoeien

Ga na, waar gebergten de natunrlijfee'greiizen aér'sta'fen' vormen. Welke rivieren van liet Balkan-sduereüand Sstroomcii Zoid-, wel'ee Noordwaarts? Vergelijk den Balkan en Boelgarije met hes Ertsgebeigte en Saksen. Xoï^m de ïïavensteden. Voor welko streken aijii KÖ de liayens ? Noem gebergten, die in kapen eindigen. Noem de steden aan: de Maritza, den Donau^ de VardarAan welke golven liggen; Korinthe, Piraeus, Baioniltr? Welke meren kent ge op Tiet Baltan-schiereiland?

Fig.

15 varkensmesterij varkensfokkerij !7 kalveren 18 slro-sdïuuf

Figuur 26 Marxwalde als voorbeeld voor dorpsplanning.

ZmvgLVEE j - p l KALVEREN

•|vOORgADex"[—-j

SRMM

)--f

i VARKENS ("H .^jy*f^ - WÏRKSESED

Rangschii" de steden, naar de staten, waarin ze liggen. Welke plaateen liggen aan de wegen van Belgi-ado naar Konstantinopel en Salonifci? Wclfce plaatsen liggen bij de monden van rivieren? Welke produkten levert Cirickenland, welke Bocigarije, S !•"). B e v o l k i n g . Nergens treflen we in Europa een aan, dan op het Balkan-schiereiland.

Figuur 27 Theoretisch ruimtelijk patroon van een socialistisch dorp. 142 Een bladzij uit een aardrijkskunde boek uit 1909

16

bonter bevoikioa

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 174

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's