GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 17

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

wend overeenkomstig de bedoelingen. In sommige districten worden van 'bovenaf', kobupatenniveau (regentschap), de bedragen van een aantal dorpen 'gepouled' om zodoende over een groter kapitaal te beschikken en bijvoorbeeld een vrachtauto aan te schaffen om eigen produkten naar stedelijke markten te kunnen transporteren en daarmee de vaak fnuikende tussenhandel te doorbreken.

Technisch kunnen De tweede manier waarop de overheid - op

jecten zonder hulp van ministerie en centrale overheidsdiensten uit te voeren. Ook voor een beoordeling van het effect van dit plan geldt, dat er tot nu toe weinig is gedaan aan een evaluatie van de projecten, maar voor komende jaren is daartoe reeds besloten. In ieder geval kan men zeggen dat beide plannen een duidelijke poging zijn om het plattelandsprobleem enigszins op te vangen. Een ongetwijfeld negatief bij-effect is echter, dat in vele gevallen ook hier weer sprake is van de corrumperende invloed van de beschikking over grote sommen geld zonder dat afdoende controlemaatregelen getroffen konden worden. Want ook hier weer is het de tactiek om de 'schone' bestuurder of 'mede-vuil' te maken en daarmee monddood (want hij heeft dan immers ook boter op het hoofd) of hem via allerlei intriges, waarbij een 'verdacht P.K.I. verleden' het meest doeltreffend is, naar ongevaarlijke posten te verbannen.

'Plotseling' tekort

voorstel van het nationaal planbureau - tracht om een regionale ontwikkeling te bevorderen is het zgn. kobupatenproject. Elk regentschap krijgt per hoofd van de bevolking een bepaald bedrag, in de eerste jaren was dit Rp. 75,-/ capita en nu verhoogd tot Rp. 150,-. Voor dichtbevolkte regentschappen (± 1 miljoen inwoners) kan dit aanzienlijk oplopen. Voor het gehele land betekent het een bedrag van Rp. 18 miljard. Ook voor dit project geldt dat het aan arbeidsintensieve doeleinden besteed moet worden. Met name wegen- en bruggenbouw die buiten de centrale overheidsplanning vielen, dus op lokaal niveau. Het meest verrassende van dit project was dat, over het algemeen de technische know-how op regentschapsniveau aanwezig was om deze pro-

Ongetwijfeld het meest schrijnend is dit verziekte corruptiepatroon te illustreren aan het verhaal van het 'plotselinge' rijsttekort van september '72 dat zo'n ontzagwekkende inflatoire gevolgen heeft gehad voor de economie van het gehele land. In de pogingen tot inflatiebestrijding gaat de regering Suharto uit van het gegeven dat van de gewone bevolking met name op Java, rijst meer dan het officiële betaalmiddel, de rupiah, het prijzenbeeld bepaalt. Daarom worden grote voorraden aangelegd om speculatie en prijsschommelingen zoveel mogelijk tegen te gaan. De dienst hiermee belast heet Bulog (Badan Urusan Logistik). Toen de centrale overheid in de looD van de lange zeer droge moesson van 1972 vreesde dat de rijstvoorraad niet toereikend zou zijn, kreeg het hoofd van de Bulog de opdracht om, indien noodzakelijk, rijst te importeren. Vele miljarden stonden ter beschikking. De betrokken generaal vertrouwde echter de rapporten die hij van eigen diensthoofden

ontving en die allen een goed gevulde schuur meldden. Het systeem om de voorraad te berekenen dateert nog uit Nederlandse tijd en wordt ubinan genoemd. Op zgn. proefstrookjes, een paar per dorp, van niet groter vaak dan lOm x lOm wordt geoogst en die opbrengst vermenigvuldigd met het totale rijstareaal. Gewoonlijk worden echter die, van te voren vaststaande veldjes, intensiever en beter bewerkt zodat de totale oogstopbrengst veel te geflatteerd uitvalt. Ook voor de Bulogmensen is dit geen geheim, maar het hoofd van deze dienst gaf er de voorkeur aan om de adviezen van zijn cukong (chinese geldschieters) te geloven, die hem aanraadden om de beschikbare miljarden te gebruiken voor het importeren van luxe-goederen zoals transistors, t.v.'s e.d.

Prijsstijging Toen dan in september wel degelijk bleek dat, als gevolg van de lange droogte, de voorraadschuren leegstonden, steeg de rijst-prijs met sprongen en in haar zog alle andere prijzen. Officieel gaf de overheid toe, dat de inflatie over 1972 in de maanden september - december met 22,5% was toegenomen. Officieuze berekeningen hebben echter uitgewezen, dat van juni 1970 tot juni 1973 de prijzen voor basisartikelen op de markt met 330% waren gestegen, waarvan duidelijk zichtbaar de scherpe stijging na september 1972 plaatsvond. Deze desastreuze ontwikkeling was vooral merkbaar voor de kleine man die voor zijn levensbehoeften in veel grotere mate afhankelijk is van deze basisprodukten dan de O.K.B.'ers (de Orang Kaya Baru - de nouveaux riches, ofwel ten onzent te vergelijken met de O.W.'ers). Toch werd toen dit alles uitkwam, het hoofd van de Bulog gespaard omdat President Suharto een dergelijk schandaal niet kon gebruiken een paar maanden voor zijn herverkiezing als President van de Republiek, na alles wat er gebeurd was, rondom de algemene verkiezingen en de voorbereidingen van de plenaire zitting van de volksraad. Deze herbenoeming was een zorgvuldig geplande ceremonie die de president alle legitieme macht en gezag moest geven om eventuele lastige vragen over het verleden voor goed tot zwijgen te brengen. In de presentatie in april 1973 van het nieuwe kabinet was dit hoofd echter één van de drie topfiguren die niet terugkwamen. Wel is er uiteraard gezorgd dat de man een belangrijke ambassadeurspositie kreeg, waarvoor naar men zegt, ook enige belangrijke concessies aan het betrokken land gedaan zijn.

Sparen In deze wijze van 'sparen'vun een medewerker zitten typische culturele aspecten. Voor iedereen was het in september 1972 duidelijk wie de schuldige was, maar inplaats van direct ontslag en eventuele rechtsvervolging, volgt er pas na ongeveer een halfjaar onopvallend een overplaatsing: zijn gezicht moet gered 15

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's