GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 184

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 184

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

yil ma^zine 6

krijgen? Voor de bestuurder-eigenaar is dit wellicht niet zo'n probleem. Van hem wordt een handeling gevraagd die hij dagelijks, althans volgens wettelijk voorschrift behoort te verrichten. Passagiers hebben vooral in vreemde auto's daarmee wel problemen. ..Hoe moet dat ding los?" is een veelgehoorde vraag aan auto-bestuurders. De grote variëteit in sluitingen, waar geen consument om gevraagd heeft, is behalve oneconomisch ook onveilig. Prof. Van Paassen spreekt van een misstand. Het zou van belang zijn wanneer een uniforme sluiting werd voorgeschreven in alle landen, zodat iedereen binnen of buiten de auto zou weten hoe hij ermee moet om gaan.

Hoofdsteun Ook de hoofdsteun komt ter sprake in het onderhoud met VU-magazine. Steeds meer autostoelen worden uitgerust met dergelijke voorzieningen, die in de avondschemering op parkeerplaatsen soms de onjuiste indruk wekken dat er mensen in de auto zitten. Ze verschaffen de voertuigen een vorstelijk aanzien (voorzitterszetels), maar hebben ze ook nut uit oogpunt van veiligheid? Dit blijkt inderdaad het geval te zijn, vooral bij aanrijdingen van achteren, wat nogal eens voorkomt bij kettingbotsingen. De auto krijgt een klap van achteren waardoor de hoofden van de inzittenden met kracht achterover worden geworpen, daarna weer voorover en eventueel nog een keer achterover. De klinische symptomen die hierdoor kunnen ontstaan worden samengevat onder de naam .,Whip-lashsyndroom ". Het is overigens niet zo dat een dergelijke whiplash vaak oorzaak is van een dodelijk ongeval, maar de gevolgen ervan kunnen ernstig zijn. Het zijn over het algemeen weke delen letsels, bloedingen in spieren, soms een fractuur van het strottehoofd. overrekte zenuwen, enz. De diagnose whiplash is moeilijk te stellen omdat

Lokatie van de verwondingen van verkeersslachtoffers per categorie verkeersdeelnemers. in orocenten, 1976

«E;

«-^

hoofd

ëh ^ / ^ / - ^

^ ^ ' '-^^

bovenste extremiteiten

onderste ex tremiteiten

L'it: Groepering van statische gegevens betreffende verkeersongevallen 1976 - Bureau Medische Statistieke en Beeldstatistiek febr. 1978

op de röntgenfoto's veelal niets te zien is. in vele gevallen krijgt het slachtoffer eerst na enkele dagen nekklachten en hoofdpijn. Deze klachten kunnen soms wel één of twee jaar duren. Het merkwaardige is dat in dit ziektebeeld psychische componenten naar verhouding vrij sterk vertegenwoordigd zijn. Er zijn gevallen bekend waarbij de whiplash een totale arbeidsongeschiktheid ten gevolge heeft gehad. Met een simpele hoofdsteun zou veel narigheid worden voorkomen. Voor de passagiers op de achterbank zou een hoofdsteun even nuttig zijn als voor de voorinzittenden, maar VUmagazine nam nog nergens met hoofdsteunen uitgeruste achterbanken waar. Een bezwaar is wellicht dat dergelijke steunen het achteruitzicht van de bestuurder (via de binnenspiegel) belemmeren, maar dat doen de hoofden van passagiers op de achterbank eveneens. Bovendien zijn er opengewerkte hoofdsteunen.

Veiligste auto Welke auto is het veiligst? De beste overlevingskansen heeft men

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 184

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's