Separatie en Doleantie - pagina 24
KEFORMA.TIE OP G£REl'"ORM£EttD STANDPUNT.
24
overgaan,
reformatie
tot
na
en
gereformeerd te
nieuw
zijn,
kerkverband met andere eveneens gereformeerde kerken zoeken. Stellingen,
daarom geen nader bewijs vergen, omdat het
die
der Reformatie van algemeene bekendheid
is,
hoe onze kerken krachtens deze en geene andere beginselen,
bij
de
uit
historie
Rome gehandeld
haar breuke met
Van
Reformatie,
de
hebben.
maar
het instituut der kerk
niet
die
haar leden en ambtsdragers betreft, zwijgen we
hierbij
met
opzet.
Al
staat toch ook
in
eeuwige waardij verre boven de reformatie van het instituut, zou
toch
dit vlugschrift
die
niet
wil,
Zal er orde in onze eigen overwegingen en
liet.
men
besprekingen met anderen komen, dan moet
houden.
bannen
van het onderwerp naar deze geestelijke
aantrekkelijkheid
paden lokken
deze geestelijke reformatie der personen
zoo ik in een onbewaakt oogenblik mij door
juist bevorderen,
de
i.
verwarring,
de
ik
o.
men
Spreekt
voet
bij
stuk
dus, gelijk in dit vlugschrift geschiedt,
van het geestelijk Lichaam van Christus, en ook niet van
de geestelijke gesteldheid der personen, maar van de geïustilueeide kerk als zoodanifj,
ter sprake heeft. te
komen
Anders
troebel
reformatie catie zijn.
anders. niet
in
En
is
op
men de aandacht slechts
tot op
den bodem aan
alloos
de
af,
betrekking
en maakt het water
kunnen
te
orde,
dil 'nislHuat
zien.
en moet het in
Geestelijke elke
predi-
Heel de oefening der Christelijke tucht bedoelt niet
gewone dagen, hoeveel meer dan
geldt dit reeds in
dagen
gebouw op
in zooverre ze formeel
leidt
om
dan moet ook de reformatie hier uitsluitend
zijn
van
ougemeene
gisting, als heel het kerkelijk
grondvesten schudt.
Daarom
zal een reformatie
van het instituut, die niet tevens in geestelijke reformatie des harten vrucht draagt, een zwaarder oordeel over ambtsdrageis
mag
en leden brengen.
Maar op
zich zelve
het instituut nooit
met deze
geestelijke reformatie verward. Dit
de reformatie van
toch was juist de fout der Montanisten, Donatisten, Novatiauen
en Labadisten, die een geïnstitueerde kerk verwerpen wilden de iets
subjectieve
afdolingen
waartegenover
van
liaar
onze Gereformeerden steeds hebben volge-
houden, dat dit een aanleggen was aan de geïnstitueerde bare
kerk
om
leden in leer of wandel
van de eischen der
onziclilbare,
en dat Gods
zie/U-
Woord
zulk een beoordeeling van de kerk in haar objectief wezen, naar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 73 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 73 Pagina's