GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 391

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 391

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van

het Heilige Avondmaal.

389

Een Sacrament der opvoedinge voor de Ge-

Antw. lovigen.

Hoe wordt dit Sacrament in de Schrift genoemd ? Gemeenlyk des Heeren Avondmaal: 1 Cor. "20. 11 Als gy dan by een te zamen komt, dat is niet des Heeren Avondmaal eeten. Vrag.

Antw. :

Vrag.

Antw.

Hoe zo? Een Avondmaal,

1.

treffelykheid

van

dit

zo

maal,

als

om

aan te wyzen de voorden tyd, in welken het

zelven is ingesteld, namentlyk den nagt, in welken Christus verraden wierdt: 1 Cor. 11 28. :

2.

a.

zijne

Des Heeren Avondmaal, Om dat de Heere Jesus Kerke heeft ingestelt.

Om

b.

dit

pand der

liefde

voor

dat deze raaaltyd geheel tot zijnen gedagtenisse

bestiert wordt. c. Om dat daar in de Heere zelf de gelovigen gegeven, en Sacramenteel genoten wordt.

Vrag. Waarom zegt gy een Heilig Avondmaal? Antw. 1. De Instelier is de Heilige Israëls. 2. De Ontfangers zijn heilige op der aarde. 3. De wyze van gebruik moet heilig en bedagt-

zaam

zijn.

Het einde

4.

is

ligheid, de cieraad

om

ons te vermanen tot waare hei-

van Gods huis.

.•. Vrag. Hoe wordt dit Sacrament al meer genoemd ? Antw. De breekinge des broods. Hand. 2 42. De gemeenschap des lighaams ende bloeds Christi, 1 Cor. :

10 16. De drink-beker der dankzegginge Cor. 10 21. Ook spraken de oude Christenen van eene Offerhande en 1

:

:

Sacrament des Altaars, tot gemakkelyker winninge van Joden en Heidenen daar mede oogende niet op een onbloedig Mis-offer der Papisten, dat van latere vindinge ;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 391

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's