GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 381

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 381

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van den

379

Heiligen Doop.

11. Zy verpligt ons tot gelove en bekeeringe: Matth. 3 4. ons om in heiligheid voor God te leven Rom. 6 zyn dan met hem begraven door den Doop in den dood op dat gelyk Christus opgewekt is, tot heerlykheid des Vaders, alzo ook wy in nieuwigheid des levens zouden wandelen. Dus wy dan te regte met onze Belydenis be't Gene die besnydenisse dede aan den Joodschen sluiten welke doet den doop aan onze kinderen volke 't zelve :

:

:

Wy

,

:

,

:

de oorzaak de

is

waarom de

BESNYDENISSE

Paulus den doop noemt

heilige

2

Col.

Christi.

;

12.

11,

.. Vrag. in het Maar zeggen de Weder-doperen Oude Testament wierden alleen Knegtkens, en geen Meiskens besneden daar men onder het N. Testament niet alleen Knegtkens, maar ook Meiskens, laat dopen? ,

,

Wy

Antw. 1. loochenen niet dat 'er onderscheid is tusschen de uiterlyke teekenen der Besnydenisse ende des Doops, mitsgaders de omstandigheden van dezelve Egter staat de overeenkomste tusschen de innerlyke beteekende zaak van die beide Sacramenten vast; en daar op is ons bewys gegrond. Dus zijn ook het Pascha en het H. Avondmaal wel verschillende, maar in de beteekende zaak, dat is Christus en zijne verdiensten, komen zy beiden :

overeen: 2.

schikt

1

5:7.

Cor.

De Meiskens wierden waren

hun egter

dit

niet

Sacrament

te

besneden

alzo zy geboren

niet tot nadeel,

alzo niet ge-

,

Dit

strekte

waren

uit het

ontfangen.

besneden Gods volk, en dus daar onder gerekent wierden, gelyk blykt uit het exempel van die vrouwe, Luc. 13 16. dewelke onzen Zaligmaker een Dogter Abrahams noemt, hoewel zy onbesneden was. :

Het teeken des Doops kan nu

zo wel aan de Meisaan de Knegtkens bedient worden want beide zijn zy bekwaam den zelven te ontfangen. Hier door wordt ook bekent gemaakt de voortreffelykheid van het Nieuwe Testament, boven het Oude, om dat het bevestigt is in betere beloftenisse Hebr. 8 6, 7. En onder welke bedieninge het onderscheid tusschen Man en Wyf 3.

kens

als

:

,

is

weg genomen Wil men

:

Gal. 3

:

27,

:

28.

niet toestaan andere kinderen, als knegt-

4.

kens, te dopen, om dat geen andere als knegtkens besneden wierden dan zouden partijen, die den doop van bejaarden alleen dry ven, ook de bejaarde van de vrouwe;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 381

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's