GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 401

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 401

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van 2.

399

het Heilige Avondmaal.

De woorden

wy

Christi omtrent het brood, die

Beveelende noemen, zijn: Nemet, dat is dat gene namentlyk dat gebroken en voor u lieden op de tafel Eetet, met begeerte ter verzadiginge, neder gelegt ia ende doet dat tot myner gedagtenisse ziende dit laatste zo op de uitdeelinge, als zijnde het werk der Apostelen, als op de aanneminge, zijnde het werk der Disgenoten, verheerlykinge. Een bevel, overeenkomstig 't tot zijner gene wy lezen by het Pascha, Exod. 12:24. Onderhoud dan deze zake, tot eene inzettinge voor u, ende voor uwe kinderen, tot in eeuwigheid: Gelyk ook het gansche Pascha wierd geviert ter gedagtenisse der wonderbare 14. Exod. 12 verlossinge uit Egypten a.

;

:

:

De uitleggende, verklaren de verborgentheid van h. het Sacrament, en zijn deze: Dat is myn lighaam, Matth. 18. 26. Welk voor u gegeven wordt, Luc. 22 26 En dat deze weder zyn genomen van de spreekwyzen van het Pascha, blykt, alzo de Israƫiiten, eetende haar PaaschDit is dat brood der brood, gewoon waren te zeggen verdrukkinge, 't welk onze Vaders in den lande van Egypte gegeten hebben. Ja zelf noemden zy het gebraden lam, dat in het Paasch-maal opgedischt wierdt, het lighaam des Paschaas, hoewel dit niemand anders verstout, dan van een waar- en gedagtenis-teeken ; gelyk in :

:

:

den zelven zin het brood des Avondmaals Christi lighaam

genoemt wordt. ..

Vrag.

Antw.

Hy

1.

Hoe verder?

De daden omtrent den

drink-beker zyn drie:

drink-beker genomen, zo als de Vader des huisgezin ts by de Joden plag te doen, nemende dezelve met beide zyne handen, voor en aleer hy den zegen over dezelve uitsprak. a.

heeft

den

Hy heeft gedankt, 't Gewone formulier der zegeb. ninge was dit: Gezegent zyt gy Heere onze God, Koning der waereld, die de vrugt des wynstoks schept. Dit formulier heeft Christus waarschynlyk niet gebruikt, egter staat de zegen inge vast, waarom Paulus spreekt 16. in van den drinkbeker der zegeninge, 1 Cor. 10 navolginge, gelyk het schynt, van die drinkbeker der zegeninge des tafels, ofte der dankzegginge. daar mede het gastmaal besloten wierdt: want ook dezen beker is van Chris:

tus

genomen, na het eeten des Avondmaals,

1

Cor. 11

:

25,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 401

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's