Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 225
225
ONDEUWI.TSQUAËSTIE.
op matericele belangen
hierbij
denkbeeld
ditzelfde
toe
maar bestaat
;
ook
passen
te
nu
er
op de
hem
bij
bezwaar,
om
volksbelangen?
zedelijke
Beantwoordt de geachte spreker deze vraag toestemmend, dan onderschrijf op
ik
zeer stem
ik
hem
woorden, waar
zijn
denkbaar
want mijns inziens
;
particulier en openbaar onderwijs,
tusschen
tusschen de rechtspraak door scheidslieden, en die tusschen rechters
als
den
van
Kon
Staat."
dus ook
vorm van
behoort
zijnde daarin
corporaiiën optredend, een publiekrechtelijk karakter
komt
geven, dan
te
reeds zeer nabij
wat
bezitten,
machte
zelf niet bij
de particuliere krachten moet te hulp roepen en aan deze,
te voorzien,
den
het stelsel komen, dat de Staat
tot
hij
moet waken voor het onderwijs, maar,
in
Even-
onderwijs''.
zich uit, „niet van concurrentie
liet hij
evenmin
deze
„dat de Staat
zegt,
hij
„dat de concurrentie op dat stuk onmogelijk is",
toe,
.Men spreke," dus is
gaarne
beurt
mijn
kan overlaten aan het toeval de zorge voor het
niet
een
;
hij
het Engelsche
Engeland ontbreekt
in
dat mij toelacht,
stelsel,
dat hier nog te beter kan slagen, wijl wij
stelsel,
:
de gewestelijke provinciale tusschen,
schakel tusschen het Rijksgouvernement en de gemeenten.
Den Staat zou ik willen plaatsen voor een rechl en een plicht. Aan den Staat het recht P. van indireclen schooldwang (hierover van
straks); 2". recht
het onderwijs staan zal
van
recht
dus ook tot bepaling van het
legislatie, ;
3".
diplomcering,
waarop
peil,
het recht van controle en inspectie, en
of
men,
wil
het
recht
tot
4".
het
van
uitreiking
onderwijsakten.
Maar dan ook een aan hem Staat om
de
die
van
plicht,
als
hij
zekere
Staat
conditiën,
niet
kwam,
ongereede
het
gunt,
Let wel, indirecte school-
te leggen.
aan
zijn
waaraan
Betwist niemand aan den Staat het recht, in
van akten van bekwaamheid
gegrond op het recht van den
ik acht den Staat alleszins bevoegd,
:
rechten
Een
schooldwang op
indirecten
plicht, dat is
stellen
plicht tot het uitreiken
die onderwijzen wil.
zekere
om
het volle genot van
burgers toekent, afhankelijk te zijn
moeten voldoen.
burgers
om iemand,
wiens denkvermogen
rechten te ontnemen, die
anderen
hij
waarom men het volle genot van die rechten evenzeer afhankelijk zou mogen stellen van het voldoen aan zekere dan
zie ik niet in,
minimaal-eischen van intellectueele ontwikkeling.
Maar
hieruit
vloeit
dan ook een plicht voort.
Wanneer
de Staat
eischt, al is het indirect, dat ieder, die de rechten, die hij verleent, genieten
wil, lager onderwijs zal ontvangen,
met het voorzien
feit,
in
dat
de
plicht erkennen
jiiet
alle
dan behoort de Staat ook
rekenen
ouders het geldelijk vermogen bezitten,
kosten van (juderwijs voor hun kroost
om
te
;
om
en deswege
financieel te helpen, in dien zin, dat, stel het
15
te
zijn
gemid-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's