GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 411

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 411

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van

het Heilio;e Avondmaal.

409

Antw.

Gantschelyk niet: Jesus Christus blyft altyd regterhand Gods zynes Vaders in de hemelen; doch laat daarom niet na ons zyner deelagtig te maken door het gelove Evenals de Israëliten geben.rde in de woestyne: 1 Cor. 10 3, 4. Ende alle dezelve zittende

tei'

:

,

:

geestelyke spyze gegeten hebben; ende allen den zelven

geestelyken drank gedronken hebben: want zy dronken uit de geestelyke steenrotze die volgde:

votze

ende de steen-

was CHRISTUS.

Hoe zijn dan die spreekwyzen te verstaan ? Antw. Sacramenteel zo als den aart der Sacramenten mede brengt dat de teekenen genoemt worden voor 't gene dat zy beteekeneu en uitbeelden. Dus draagt de Besnydenisse den naam van Gods verbond, Gen. 17 10. Het Paasch-lam, die van des Heeren doorgang, Exod. 12 4. Den H. Doop, die van het bad der weder-geboorte. Tit. Ende de afwasschinge der zonde, Handl. 22 3 5. 16. Vrag.

,

,

.

:

:

:

En

:

gene van ons gegeten ende gedronken wordt, in het Avondmaal draagt in diervoegen den naame van het lighaam en bloed des Heeren. 't

,

Hoe dringt gy dit nader aan ? Antw. Deze Maaltyd is een GEESTELYKE TAFEL, aan dewelke Christus hem zelve ons mede deelt, met alle Vrag.

zyne goederen

,

hem ZELVEN,

ende doet ons aan dezelve genieten zo wel als de VERDIENSTEN zyus LYDENS ende ,

STERVENS:

Joh. 6 49—51. Uwe vaders hebben het de woestyne gegeten ende zy zyn gestorven Dit is het brood dat uit den hemel nederdaalt, op dat de mensche daar van eete ende niet sterve Ik ben dat levende brood, dat uit den hemel nedergedaalt is: Zo iemand vau dit brood eet, die zal in der eeuwigheid leven Ende het .brood dat ik geven zal is myn vleesch het welk ik geven zal voor het leven der waereld.

manna

:

in

,

,

,

,

Vrag.

Hoe zo?

Antw.

Als in de Belydenis volgt Voedende sterkende en vertroostende onze arme troostelose ziele door het eeten van zyn vleesch ende dezelve verkwikkende ende vermanende door den drank zyns bloeds. Zie Jer. 31 12. Dus zullen zy komen, ende op de hoogte vau Zion juigen ende :

.

,

,

:

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 411

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's