Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 148
SOCIALE QUAESTIE.
148
Memorie van Beantwoording van een zekere zucht tegenwoordig scheen niet
zich
spreker
tot generaliseeren, die
Ik stem dit toe,
heerschen.
te
maar
heeft de geachte
aan die fout schuldig gemaakt?
zelf
Wetgeving
is
niet zulk een gemakkelijke taak.
Om
een goede wet te kunnen maken
men
den toestand te kennen, dien
maar
omtrekken,
omstandigheden, die
alleen goed zijn, als
de variatiën der behoeften
al
alle gelijkefijk in
het oog houdt,
roepen, waarbij elk dier behoeften
leven zoekt te
en een toestand in het
komt.
tot zijn recht
een
hebben van
kennis genomen te
na
men,
in de eerste plaats
regelen wil, niet alleen in enkele groote
Een wet kan dan
in de détails.
in de verschillende
men
dient
,
Zoo heeft
Engeland
algemeene
thesis
voorgrond
den
op
Men gesteld, om
gemaakt.
wetten
zijn
maatschappij daarnaar te hervormen.
Volstrekt niet.
heeft daar nooit voorts Staat en
Men
volgde daar
steeds de induclieve methode; nooit de deductieve. Steeds heeft de werk-
„Ziehier een toestand, dien ik van alle
gever daar tot zichzelven gezegd:
kan
zijden
overzien
en de werking van mijn artsenij
o-enezen,
in ervaring,
van lieverlede voort
Daardoor
heeft
men
wetgeving
gevarieerde
het
in
op
werkplaats,
ouderdom en kunne. ontwerp orde
het
bereik
een poging, alle
dit
stuk
een
uiterst
men werkte
ook naar verschil van
vind ik hier.
dit alles
om met
in een fabriek,
In
dit
wets-
een slag wel niet alles in
maatschappelijke toestanden, die onder
arm
sterken
daarna, rijper
kunnen roepen, berekend naar de
leven
van
om
verder te gaan."^
op
ook
naar gelang
niets
maar toch den
van
en
veld of in het huisgezin;
Maar
slechts
ik
zie
brengen,
te
't
dit concrete ziektegeval te
afwachten,
te schrijden
Engeland
in
verschillende soort van arbeid,
een
ik trachten
wil
eerst
;
vallen, alle
vakken van industrie en
arbeid over een leest te schoeien.
Daarmede nu, meen
Men miskent die
hierbij
in
ik, dat
men
een verkeerden
weg
zou opgaan.
zoodoende het beginsel, dat al de verschillende belangen, het spel
zijn,
gelijkelijk,
maar ook
„elk naar
hun aard",
moeten bevredigd worden. In
door
Engeland
heeft
men,
na
lang zoeken,
dit 'doel
vooral bereikt
systeem van „half-time", dat op den duur èn voor het kind,
het
èn voor de ouders, èn voor den industrieel het proef houdendst
„Combination of employment and education" dat
kind
het
meerdert,
en
bevonden.
de sleutel tot het geheim,
opvoeding doet ontvangen en toch de arbeidskracht ver-
dusdoende
overeenstemming weet
De
is
is
te
twee schijnbaar tegenstrijdige belangen zoo
in
brengen, dat ze voortaan hand in hand gaan.
mogelijkheid nu van dat stelsel wordt hier wel aangenomen
bij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's