Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 74
Koloniale quaesïie.
74
van het onderwijs
blijven, de Minister draagt over het
mülioen voor ten
behoeve van het onderwijs voor eenige duizenden Europeanen en daarmede gelijkgesteklen, en voor de inlandsche bevolking, over de twintig niillioen
meer dan zeven
zielen, iets
ton.
dat slrikl neutraal? Misschien naar den maatstaf van die strikte
Is
werd toegepast
neutraliteit, die
Het denkbeeld van
wel vol
peanen
en
met
de
hen
En
nu
waaruit
De
ontstaan?
1857
het eene voor Euro-
gedreven
gelijk
zelf
hier
van strikte neutraliteit hier
toepassing
die
zelf
geen
mensch^
maar
hier
al
kind
vaak
te
en
zich
neutrale
strikt
gemaakt
mocht
onderscheid
tusschen
?
te lande
lande door de radicalen
te
en
kind,
gemaakt mocht worden tusschen de
scheid
een ander voor de lagere
en
weleer de toepassing van de wet van
gedwongen was de
land
omdat
haven,
mensch en
beginsel die
hoorde
wordt,
ons
in
gelijkgesteklen,
dus in de basis zelve reeds niet eene splitsing
het
is
Minister,
bestreed,
men
Is
?
houden. Volgens het Regee-
te
ringsreglement toch bestaat er tweeërlei onderwijs,
klasse, den inlander.
Sihong
in
in zake van onderwijs, zelfs
strikte neutraliteit is
salis toegepast, niet
caiii (jrano
van den zendeling
te o opzichte
tegenwerpen, dat school te
'worden
tevens
hand-
tiisschen
geen
onder-
uiteenloopende godsdienstige
overtuigingen.
Maar
beide deze argumenten vervallen voor den Minister van Koloniën.
Het
eene, dat de volkseenheid
het
Regeeringsreglement
tweede,
Indië,
niet voor
dat twee kasten aanneemt, en het
van verschillende godsdienstige overtuiging op de
kinderen
dat
moet gehandhaafd worden, geldt
van
scholen daar zouden komen, weerspreekt het Regeeringsreglement even-
want
zeer,
medanen
het
in de andere.
De
in de eene school en de
Christenen
de
plaatst
Minister haalt de schouders op, maar als het
Regeeringsreglement nu in dier voege aan den eenen kant
Europeanen
voor
en
Maho-
stelt
scholen
daarmee gelijkgesteklen en aan den anderen kant
voor inlanders, wil ik gevraagd hebben, op hoeveel jorocent van
scholen
de
dessa's van geheel Java de Minister het getal rekent van dezulken, waar een Gouvernementsschool kinderen van meer dan éen godsdienstige
zou ontvangen
l)elijdenis
in
den
tegen
strijd
stelden, dat het
ons
land
drukt,
schoolstelsel strikt
beurt
?
de
Exceptiëu baten in dezen
wet
alle
kan
Wilt
dat beginsel
is
gij
wij hier
voortdurend op den voorgrond
werd ons toegevoegd: „Dat
moet voor school
:
1857
Toen
bezwaar (dat wij deelen) slechts voor enkele deelen van
neutrale
derland
van
niet.
aangenomen;
deelen dit"
;
en
is
geen tegenwerping, ons
van het land passen en alleen een
daarom
zeg
nu voor Indië bezigen,
begin
ik
nu ook op mijn
gelijk het voor
Ne-
dan allereerst met de scheiding, die in
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's