GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 55

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 55

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van

de Heylige Theologie.

51

ende gaen verre te boven de capaciteyt van ons natuerlick verstant: Matth. 16. 17. Want vleesch ende bloet en heeft u dat niet geopenbaert &c. Hoe soude ,

dan het selve konnen zijn het beginsel van de dingen, die men moet gelooven? V.

Wie seggen

ginsel is

A.

De

,

dat de menschelicke reden het be-

van de Theologie? ende andere diergelijcke tegen-

Socinianen,

sprekers.

V. Welck is dan het beginsel van de Theologie, salighmakende geloove? A. Het woort Godts. V. Bewijst dat? A. Om dat Christus, de Propheten, de Apostelen hare toehoorders niet hebben gesonden tot de menschelicke reden maer tot het levendige woort Godts en daer uyt hebbense altijt het geloove bewesen ende verklaert; als te sien is Esai. 8. 20. Tot de wet ende tot het getuygenisse &c. Lucc. 16. 29. Sy hebben Mosen ende de Propheten, datse die hooren. ende 24. 25, 27, 44, 45, 46. Johan. 5. 39. Ondersoeckt de Schriften, &c. Actor. 2. 16. ende 13. 27. ende 26. vss. 22, 27. ende 28. 23. 2. Tim. 3 15. 16. 2. Petr. 1. 19. Andersins soude de gantsche Theologie alleenlick natuerlick, ende in het minste niet boven-natuerlick zijn, het welck t'eenemael ongerijmt is. V. Wat is dan het natuerlick licht, ende de gesonde reden? A. Een instrument. V. Soude men dan het natuerlick licht ofte verstant, als een instrument nevens ende onder Godts woort, in saken van geloove mogen gebruycken? A. Ja: want de Heere den mensche dit natuerlick ofte het

,

,

niet te vergeefs gegeven heeft; maer dat hy soude aenleggen, om sijnen Godt te kennen, ende daer mede in ende door het woort Godts sijn saligheyt te soecken: waerom hy oock den mensche voornamentlick ende principalick met dit na-

licht

het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 632 Pagina's

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 55

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 632 Pagina's